Itse käytän pivot 2.2.5:sta, mutta jos löydät itsesi mieluummin käyttämässä pivot 3 betaa jossa on paljon bugeja niin se on lähes ihan sama.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Pivot on yksinkertainen ohjelma jolla voit tehdä animaatioita. jotkut mutkikkaampia, jotkut vaan kävelyä.
Pivot on sinänsä uniikki koska hahmoa ei aina tarvitse itse piirtää joka "freimissä" uudestaan. Pivotissa raajoja tarvitsee vain liikuttaa.
Pivotin on kehittänyt Peter Bone.
Tässä sitä ollaan. itse olen käyttänyt pivotia neljä vuotta, mutta ei animaatiot (http://jaaari.no-ip.com/foorumi/viewtopic64371.html)
ole kovin hyviä kun olin noin 5 kuukautta käyttämättä sitä, mutta nyt nousemassa ollaan.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Kappale 1:perus asiat.

1=Käynnistää tekemäsi animaation.
2=pysäyttää pyörivän animaation.
3=tästä voit valita tikku ukkosi.
4=jos tämä ruutu on päällä animaatiosi toistaa itseään jos se ei ole päällä animaatio pyörii vain kerran.
5=kun olet valinnut kohdasta 3 (joo nää on vähän sekalaiset) tikku ukon paina tästä niin kyseinen tikku ukko ilmestyy keskelle näyttöä
6=tällä nappulalla voit muokata valitsemaasi tikku ukkoa.
7=kääntää valitun tikku ukon suoran suhteen
8=tämä on tikku ukkosi koko. mitä suurempi luku sitä isompi ukko.
9=tällä back nappulalla voit siirtää valitsemasi tikkuhahmon toisten taakse
10=tämä on tikku ukkosi. valitun tikku ukon pallot sen nivellisä ovat punaiset ja oranssi. Tikku ukko jota ei ole valittu sen nivel pallojen väri on sininen.
11=tätä nappulaa painat aina kun olet liikuttanut mielestäsi tarpeeksi jotain raajaa/raajoja.
Front= Sama kuin back, mutta siirtää ukkosi muiden eteen.
Colour= tällä voit vaihtaa valitun ukon väriä
Delete= Delete.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Kappale 2. Ensimmäinen animaatiosi. (yeah)
ota ensin pivotin aloitus ruutu

Keskellä näkyy hahmosi.
Ensimmäiseksi liikuta vähän jostain pallosta. Yritä tottua tähän, koska käytät sitä AINA.

Kun olet valmis paina "next frame" nappulaa.
Sitten liikuta lisää.

jatka!

eikös ole hauskaa?
jatka kunnes olet ylhäällä.
oma versio:
vähän huonoTallennus: Paina "fileä" sori ei screen shottia
paina "save animation"
tulee tuttu ruutu

tallenna muoto vaihto ehdot ovat Gif. tai Piv.
Piv. tiedoston voit avata vain pivotilla. Gif.:in voit avata vaikka millä.
Gif.:in tallentaminen OIKEIN
ala tallentamaan Gif. tiedostoksi. esiin tulee valintaruutu

tee kaikki tässä alapuolella oleva.

Ja jatka tallentamista.
Kappale 3. Easing
Easing [iisaaminen]
kyseessä on liikkuttaa aluksi vähän ja kiihdyttää vähitellen. Jossain tilanteessa liike myös hiljentyy.
tavoite

1. vaihe. paikallaan oleva pallo

2. vaihe. pallo liikku 1-2 pixeliä

3. vaihe. pallo liikku 2 kertaa niin kuin edellisessä

4. vaihe. pallo jatkaa liikerataansa ja kaksinkertaistaa nopeutensa taas

5. vaihe. tässä kohdassa nopeus ei muutu jatkat vaan samanverran.

6. vaihe. sama kuin yläpuolella.

7. vaihe. nyt alkaa kiihtymään vauhti.

8. vaihe. nyt (harmaata jälkeä kutsutaan onionskiniksi) onionskin on pallon pituuden verran takana päin.

9. vaihe. pallo alkaa hidastumaan radikaalisti.

10. vaihe. samaa vauhtia vaan! =)

11. vaihe. nyt hirastuu vähän.

12. sama kun ylhäällä.

13. vaihe nyt pallo liikkuu van pixelin pari.

14. pysäytä pallo.
LOPPUTULOS:

Joo seuraava kappale tulee olemaan kävely kunhan nää kaikki ongelmat korjaantuu