Suomalainen kirjoitti:Vanha käytäntö on hyvä, erotkoon sitten 18-vuotiaana kirkosta jos eivät mihinkään kerta usko.
Joo, Jumalaanhan ei voi uskoa ellei kuulu kirkkoon.
Suomalainen kirjoitti:Vanha käytäntö on hyvä, erotkoon sitten 18-vuotiaana kirkosta jos eivät mihinkään kerta usko.

TimeKiller kirjoitti:Ja samaa linjaa jatketaan vielä ala-asteella useiden viikkotuntien ajan, nimittäin uskonnontunnit. Ei näin.
TimeKiller kirjoitti:Yläasteella ne keskittyvät (tietääkseni?) lähinnä erilaisten uskontojen esittelyyn ja niiden historiaan, koska on sanomattokin selvää, että teinin aivopesu on vaikeampaa.
TimeKiller kirjoitti:Juu, itellä ei ole pahemmin uskonnontunneista kokemuksia, mutta tietty kavereilla on ollu uskonnontunteja.
Arvioni osui siis oikeaan, ensin yritetään aivopestä ja jälkeenpäin vasta näyttää mihin sut on aivopesty.
Luonnollisesti oikeudenmukaisempaa olisi ensin esitellä ne kaikki eri uskonnot ja vasta sitten ylistää ja pakkopuputtaa sitä uskontoa, mutta vain sitä haluaville.
Vaikka kuulostaa hienolta, niin ymmärrän, että se ei ainakaan sellasenaan toimi, on pitkälti turhaa luennoida historiasta ja filosofiasta ja elämän tarkoituksesta 6-10 vuotiaille.
Ehkäpä sen uskonnon ei tarvis kuulua ollenkaan ala-asteelaisten juttuihin.
Jospa se uskonnontunneista yli jäävä aika käytettäis vaikka lukemisen opetteluun.
hyperchondriac kirjoitti:Suomalainen kirjoitti:Vanha käytäntö on hyvä, erotkoon sitten 18-vuotiaana kirkosta jos eivät mihinkään kerta usko.
Joo, Jumalaanhan ei voi uskoa ellei kuulu kirkkoon.
Alter kirjoitti:Ilmeisesti on sitten eri kouluissa erillaiset käytännöt, mutta en ainakaan itse kokenut ala-astetta käydessäni, että minulle olisi uskontoa jotenkin, eh, pakkopuputettu. Ei meitä ainakaan kehoitettu rukoilemaan tai meille uskoteltu Jumalan olemassa oloon ynm... Lähinnä kävimme vain lävitse Raamatun eri kertomuksia ja eikä meitä myöskään kehoitettu edes uskomaan Raamattuun.
Alter kirjoitti:Ilmeisesti sinulle oltiin hankittu vapautus uskonnosta? Ja kun edes omakohtaisia kokemuksia ei edes löydy, niin tuskin edes kannattaa kovin rankalla kädellä tuomita uskonnontunteja.
Alter kirjoitti:Kuinka moni edes oikeasti kokee tulleensa ala-asteen uskonnontunneilla aivopestyiksi tai on joutunut yli päätänsä jotenkin kärsimään siitä, että on joutunut käymään uskonnontunneilla? Kenestäkään tuntemastani luokkatoveristani ei ole tullut kristittyä, saatika muutakaan uskonnon edustajaa, uskonnotuntien seurauksena.
Alter kirjoitti:Voitaisiin myöskin jättää esim. liikunta ja kuvaamataitokin pois ja niistä yli jäävä aika käytettäisiin vaikka lukemisen opetteluun.
Ja niin uskomattomalta kuin se vain saattakin kuullostaa, niin minä olen oikeasti hyötynyt saamastani tiedosta uskonnontunneilta tosielämän tilanteissa.
Ja eiköhän kuitenkin monien näidenkin ala-astetta käyvien lasten vanhemmatkin (jotka eivät ole uskovaisia) jo opeta lapselleen ateistisia mielipiteitään. Joten tuskin on vaaraa, että uskonnontunneilla olleista nuorista pääsee kehittymään yhteiskuntamme suurinta uhkaa; uskovaisia.
Palaa alueelle Yleinen keskustelu