Yleinen mopojen viritystopic.

Keskustelua erilaisista vempeleistä, esimerkiksi mopoista ja MP3-soittimista. Keskustelu tietokoneista kuuluu Hardware-alueelle.

Re: Yleinen mopojen viritystopic.

Viesti Dúracell 03 Marras 2009 15:25

Tässä vähän pistän tietoa, kun oon koko ikäni koneitten kanssa värkännyt, eniten moottorikelkkojen.

Kannen laskemisesta,

Helpoiten lasket kantta näin.
Lasi, [ikkunanruutu, tms] siihen vesihiomapaperi, muukin tasainen pinta käy mutta sen pitää olla tasainen! Jos pinta ei oo tasainen ja kansi tulee esim, vinoon, tehoja häviää vitusti. Hiot siitä pyörivällä liikkeellä kevyesti, n. 2-3 mm pois. Joskus voi hioa enemmän/vähemmän riippuu paljon kansi kestää puristuksia. Mieluummin liian vähän kuin liikaa, itellä lähteny 250 2-T crossista kansi maatakiertävälle radalle.

Pako ja Imuaukkojen suurentaminen,

Itse olen suurennellut siinnä suhteessa, esim: Milli imupuolelta ja Kaks milliä pakopuolelta, näin ei tuu koneen keston kanssa ongelmia, ELI itse aina otan pakopuolelta millin enemmän. On tosin semmoisia "kaavioita" mikä laitetaan pako/imuaukon päälle ja viilataan sen mukaan. [Suositeltavaa isompien moottoreiden kanssa, eli niiden kelkkojen/isompien crossien] Itse viilaan moottorisahan viilalla, tai paine-ilma käyttöisiellä viilalla. Ja tässäkin järki mukana.

Putken tekeminen Vapaammin virtaavaksi,

En suosittele, voi hävitä Kuristukset, OSTAKAA mieluummin se tehoputki, ja myy vakioputki pois TAI rakenna kokonaan uusi äänenvaimennin, tarvii vaan kunnon vehkeet. Ite teen Moottorikelkkoihin äänenvaimentajia, kun teet pari niin niistä alkaa tulemaan jo niin hyviä [Yleensä] että voit tehdä niitä sille kaverillekin ja pyytä sen "oikean" hinnan.

Kirjottelen lisää kuhan jaksan kun en ole mikään tietokonenörtti! :D
Viimeksi muokannut Dúracell päivämäärä 03 Marras 2009 18:44, muokattu yhteensä 1 kerran
LFS S2 Lisenssi.
Dúracell

Viesti Duracell 03 Marras 2009 18:04

Gotlero kirjoitti:kun oon koko ikäni koneitten kanssa värkännyt

Ei taida sitten olla vielä kovinkaan paljoa sitä ikää. :roll:

Gotlero kirjoitti:Putken tekeminen Vapaammin virtaavaksi,

En suosittele, voi hävitä puristukset

Olenko käsittänyt jotain väärin, vai onko ne puristukset todellakin putkessa? Luulin että puristussuhteeseen vaikuttaa iskunpituus ja palotila.

Gotlero kirjoitti:TAI rakenna kokonaan uusi äänenvaimennin

Ja pelkän vaimentimen rakentaminen auttaakin paljon? Minkä takia kokonaista putkistoa ei voi tehdä itse?
[piilotettu kuva]
Käy kirjoittamassa allekirjoitukseeni ^^
Käyttäjän avatar
Duracell
-pupu

Viesti Dúracell 03 Marras 2009 18:45

Olenko käsittänyt jotain väärin, vai onko ne puristukset todellakin putkessa? Luulin että puristussuhteeseen vaikuttaa iskunpituus ja palotila
.

Kuristukset sori ;D

Ja pelkän vaimentimen rakentaminen auttaakin paljon? Minkä takia kokonaista putkistoa ei voi tehdä itse?

Voit tehdä koko putkiston, mutta se pitää osata tehä, vastapaineet pittää olla kohillaan.

Ja ännkkä vaikuttaa paljon.'

ja sitä ikää vaivaiset 17 vuotta
LFS S2 Lisenssi.
Dúracell

Viesti Duracell 03 Marras 2009 18:51

Gotlero kirjoitti:
Olenko käsittänyt jotain väärin, vai onko ne puristukset todellakin putkessa? Luulin että puristussuhteeseen vaikuttaa iskunpituus ja palotila
.
Kuristukset sori ;D

Virittäessä onkin todella paha asia jos kuristukset häviää putkesta sen virtauksia parantaessa. :evil:
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Duracell
-pupu

Viesti Kekishero 15 Marras 2009 21:03

Mopo: Aprilia Amico, piaggion LC lohkoilla

Virit: kurit pois, vapaa virtaus ilman putsari. ilokaasut myös löytyvät eli nitrous oxide system.
Kekishero

Viesti Duracell 15 Marras 2009 21:06

Kekishero kirjoitti:ilokaasut myös löytyvät eli nitrous oxide system.

Kerrotko lisää tästä? Millainen toteutus on? Ilmeisesti kaasarikoneelle tuo on vähän vaikea saada toimimaan seosten takia.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Duracell
-pupu

Viesti Kekishero 15 Marras 2009 21:29

Eli mulla on foggeri (eli suutin johon tulee ilokaasu letku ja bensa letku kiinni) imukaulassa kiinni mihin porasin aukon sitä varten. Foggeriin tulee nos pullosta letku jonka välissä on solenoidi(=venttiili) joka avautuu sähkön avulla kun painaa nappia, myös bensa letkussa on tälläinen, ne avautuvat samaan aikaan. Nos pullon paineen pidän 800psi joka siis on normaali paine huoneen lämmössä ja bensapummpu tuottaa 5psi regulaattorin (paineen tasaajan) kautta. Suuttimina foggerissa 14 bensalle ja 12 kaasulle. Ensin kytken bensa pumpun päälle jonka jälkeen kytken nossit päälle (=armed) ja sitten kun kaasukahvani on täys kaasulla pääsee virta kulkemaan venttiliien "piiresissä" ja ne avautuvat päästäen ilokaasu bensa "sumutteen" imu kaulan kautta moottoriin, eli kaasari vehkeessä toimii erillisen bensa pumpun avulla.

Edit: siis eli moottori saa ylimääräisen bensan sen pumpun kautta, kaasari jatkaa toimintaansa silti normaalina.
Kekishero

Palaa alueelle Värkit ja vekottimet