Windowsista linuxiin [Artikkeli]

Oppaita ja artikkeleita.

Windowsista linuxiin [Artikkeli]

Viesti jykä95 17 Heinä 2008 23:26

Tämä on ensimmäinen artikkelini, mutta toivon sen olevan melko hyvä.

Tässä vähän aikaa sitten jouduin asentamaan windowsini uudelleen johtuen aktivointiongelmista (ware). Päätin asentaa Vistan tilalle XP:n joka toimi hetken kunnolla, mutta loppujen lopuksi kaatui. Lisäksi olin mummolla, jossa minun ei ollut mahdollista asentaa windowsia uudelleen. Tämä aika jolloin minulla ei ollut tietokonetta sai minut päättämään windowsista luopumisen.

Kotiin päästyäni olin aikeissa ladata linuxin, mutta huomasin ettei minulla ole tyhjiä levyjä. No löysin kuitenkin jostakin Fedora Core 7:kan joka asentui ongelmitta. Suurin osa laitteista toimi täydellisesti, paitsi Ati Radeon HD 3870. Pikaisen googletuksen tuloksena löysin ajurit eikä niiden asentaminenkaan ollut kovin vaikeaa. Tässä vaiheessa ihmettelin hiukan linuxin mainetta vaikeakäyttöisenä. Omasta mielestäni tämä ei ollut yhtään vaikeaa.

Päätin myös kokeilla näitä uusia ajureita 3D käytössä, mutta Enemy Territoryn asennus päättyi selittämättömään virheeseen. Edes Google ei auttanut tässä ongelmassa.
Tässä tuli hiukan outo tunne, koska Windowsilla oli tottunut kaiken varmaan toimintaan. No en kuitenkaan lannistunut, vaan waretin Cedegan, jonka käyttöönotto sujui ongelmitta pienen rpm ohjelman käytön harjoittelun jälkeen, myös windows pelit toimivat loistavasti. Vain äänet puuttuvat, mutta ajattelin että kohta asennan uudemman fedoran, joka tukisi ilman viritelmiä äänikorttiani.

Voin jo tässä vaiheessa suositella linuxia kaikilelö kokeilun haluisille, jotka jaksavat etsiä googlella vastaukset ongelmiinsa. Linux sisälsi jo valmiiksi kaikki mitä tarvitset peruskäytön aloittamiseen.

Kirjoittelen artikkelia sitä mukaa kun linuxista tulee lisää kokemuksia.
[piilotettu kuva]
|Athlon 64 X2 5000+ 2.6ghz @ 3.2ghz|MSI K9A2 CF-F| HD 3870 ja 3850 CrossFiressä|4GB DDR2 800mhz|LC Power 550W|2X 80GB S-ATA|1X 40GB ATA|
Käyttäjän avatar
jykä95

Re: Windowsista linuxiin [Artikkeli]

Viesti Remember 17 Heinä 2008 23:42

Ihan hyvää pikkutietoa tuosta sai. Itsekin olen ajatellut vaihtaa yhteen vanhaan koneeseen linuxin. Tällä hetkellä siinä on windows xp, joka toimii hitaasti. Olisiko sinulla tietoa, että mikä linux tähän kannattaisi pistää, ja toimisiko siinä tuo ''cedega''?
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Kiekko.tk kaikki mukaan!, auta minua ja rekisteröidy tästä!
Käyttäjän avatar
Remember

Viesti Peto 18 Heinä 2008 01:01

Onhan se linux kevyempi ja kätevä, mutta itseä ei kiinnosta alkaa väsämään minkään pelin kanssa tai tietokoneen ohjelmia, todella vittumaista puuhaa, jotkut tykkää, toiset ei. Vanhassa koneessa on myös linux ubuntu ja todella hyvä on käyttää. Tuosta vain sain kaikki asennettua ilman ongelmia ja hyvin on toiminut.
AMD Athlon 64 3200+ | Club 3D 6800 GS | 2048mt DDR | 450gt HDD| 400W silvershield | Nexus Clodius |2*120mm tuularia
Ikiroudasta Pohjolan maan
nyrkki rautainen kohoaa
Peto herää taistelemaan
ja saaliinsa raatelemaan
Vastustaja kaatuu lokahankeen sohjoiseen
Kerta kerran jälkeen pisteet jäävät pohjoiseen
Käyttäjän avatar
Peto

Viesti Sieldaren 18 Heinä 2008 01:02

Kommari.
* Sieldaren sets mode: +b *!*@jw-irc.net
Suomalainen kirjoitti:Käyköhän suomessakin kohta niin että neekerit päättävät mitää tehdään ja valkoisilla ei ole mitään sanomista?

Suomalainen, foorumin korrektein moderaattori.

<SeeDub> Ehkä suurin oikeusmurha jo kahdesti ollut se, että Suomalainen voittaa parhaan väittelijän palkinnon
Sieldaren

Viesti wattu 18 Heinä 2008 09:40

Linux on suomalainen.
[piilotettu kuva]
Anti-depressants, controlling tools of your system, making life more tolerable, making life more tolerable
Serj Tankian - Unthinking Majority
Jos jotain kiinnostaa saada rahaa puoli-ilmaiseksi, paina tästä ja rekisteröidy ihmeessä.
(3 snt/mainos) - Thebux.info taas pystyssä!
Käyttäjän avatar
wattu

Viesti Malkey 18 Heinä 2008 13:00

hie pystyisköhä mun vanhasta Winukka 98 väsäämään joku uunituore Lixusi siihe. mutta riittääköhä koneen tehot ku lataa nettisivuu varmaa puol minuuttii.

ja kerra yritin lataa siihe AoE3 pelin ja latas 10% kunnes kone oli täynä.

ja kuinkaha yksinkertaista se olis?
z0mg z0mg TTFAF Expertillä läpi.
Käyttäjän avatar
Malkey

Palaa alueelle Oppaat & artikkelit