Tämä on ensimmäinen artikkelini, mutta toivon sen olevan melko hyvä.
Tässä vähän aikaa sitten jouduin asentamaan windowsini uudelleen johtuen aktivointiongelmista (ware). Päätin asentaa Vistan tilalle XP:n joka toimi hetken kunnolla, mutta loppujen lopuksi kaatui. Lisäksi olin mummolla, jossa minun ei ollut mahdollista asentaa windowsia uudelleen. Tämä aika jolloin minulla ei ollut tietokonetta sai minut päättämään windowsista luopumisen.
Kotiin päästyäni olin aikeissa ladata linuxin, mutta huomasin ettei minulla ole tyhjiä levyjä. No löysin kuitenkin jostakin Fedora Core 7:kan joka asentui ongelmitta. Suurin osa laitteista toimi täydellisesti, paitsi Ati Radeon HD 3870. Pikaisen googletuksen tuloksena löysin ajurit eikä niiden asentaminenkaan ollut kovin vaikeaa. Tässä vaiheessa ihmettelin hiukan linuxin mainetta vaikeakäyttöisenä. Omasta mielestäni tämä ei ollut yhtään vaikeaa.
Päätin myös kokeilla näitä uusia ajureita 3D käytössä, mutta Enemy Territoryn asennus päättyi selittämättömään virheeseen. Edes Google ei auttanut tässä ongelmassa.
Tässä tuli hiukan outo tunne, koska Windowsilla oli tottunut kaiken varmaan toimintaan. No en kuitenkaan lannistunut, vaan waretin Cedegan, jonka käyttöönotto sujui ongelmitta pienen rpm ohjelman käytön harjoittelun jälkeen, myös windows pelit toimivat loistavasti. Vain äänet puuttuvat, mutta ajattelin että kohta asennan uudemman fedoran, joka tukisi ilman viritelmiä äänikorttiani.
Voin jo tässä vaiheessa suositella linuxia kaikilelö kokeilun haluisille, jotka jaksavat etsiä googlella vastaukset ongelmiinsa. Linux sisälsi jo valmiiksi kaikki mitä tarvitset peruskäytön aloittamiseen.
Kirjoittelen artikkelia sitä mukaa kun linuxista tulee lisää kokemuksia.