Hehe, justiinsa vein 40€ poliisiasemalle, tuskinpa ehtii enää mun kohdalle >.<
Mopon bensatankki täyteenhän maksaa nykyhinnoilla 98E:tä tankaten kalliilla asemalla vain 8€ joten en sanoisi että on kallista touhua.
Hinnannostollahan ei perseilijät liikenteestä vähene, vaan lähinnä kunnon kuskit karsiutuu kun ne ei hommaa mopokorttia vaan odottaa kemmuansa.
Bister kirjoitti:Hyvä vain. Vähenee näiden 15v lapsien ns. "kovistelut" kaduilla (ainakin jotenkuten). Miksei samantien kevarikortti ja mopokortti heti "K-18"? En näe mitään järkeä mopoissa jne... Kivaa ajaa kyllä. Mutta kyllä voi pitää hauskaa muutenkin kuin ajaa mopoilla ja herättää muut. -.-' Jep, pääsee kouluun nopeammin. Eikös bussilla pääse kouluun sitten? Ja jos ei pääse, eikö vanhemmat voi heittää kouluun? "Ei ole varaa ostaa autoa" - sanotte. Miksi ei vanhemmat sitten säästä rahaa autoon? Ei, he ostavat HUOM. lapsillensa mopot. Itsellekin ostettiin mopo kun olin nuori. Ajelin sillä hetken, en nähnyt mitään järkeä siinä. Vei rahaa jne.. Ja omatunto rupesi kolkuttamaan. Sanoin äidilleni, että myy mopon pois. Ja heti rupesi menemään raha-asiat paremmin ja kuntokin nousi kun kuljin pyörällä. =)
En tietenkään väitä, että teidän pitäisi ns. luopua mopoista, mutta kertokaa 3. (huom.) HYVÄÄ syytä miksi käyttää mopoa 15-vuotiaana?
Tietenkin tämä jakaa mielipiteitä. Jännä nähdä mitä nuorempi polvi sanoo tähän. : D
Mun vanhemmat ainakin käy töissä ja bussilla kulkeminen on ihan tajuttoman kallista, mopolla pääsee samaan hintaan monnta kertaa kouluun kuin että menee pelkästään bussilla kouluun.
Itse tarvitsen mopoa koska
1. Käyn aika aktiivisesti mummolassani joka on 15km päässä eikä aina ole vanhemmilla aikaa viedä kun ne tekevät niitä töitä tai tekevät ruokaa tai nukkuu tai muuten vain ei jaksa viedä.
2. Kouluun meno helpottuu tolkuttomasti ja voinpa poimia kaverin kanssa kyytiin.
3. Uskaltaa mennä kauppaan, kylä on täynnä idiootteja joista ei tiedä yhtään mikä älynväläys niillä milloinkin on ja polkupyörällähän ei pakoon pääse. Mopolla taas pääsee.
Duracell kirjoitti:Nykyisin mopokortin hankinnasta selviää noin 90 eurolla.
Mistähän tämäkin "fakta" on pierastu? Ajokorttilupa maksaa 40€ ja tutkinto ~15€.
Itse en ole tuon uudistuksen kannalla sitten yhtään vaikka kortti itsellä onkin. Tästä seuraisi vaan se että mopoilusta tulee porvaripentujen etuoikeus.
Se kun täytyy ottaa passikuvat. Ei ole ihan kaikkialla halpaa, ja joskus on pakko mennä hakemaan terveystodistus yksityiseltä lääkäriltä kun ei koululääkärille pääse ja terveyskeskuksen lääkäreillä ei ole aikaa.
400€ on kyllä sinänsä tosi hyvä maksu, sillä katetaan aika hyvin jo poliisien palkoista osa kun suurin osa ajaa viritetyllä mopolla ja poliisit jahtaa niitä.
LeeRocker kirjoitti:Vitun herrat ja porhot luuleeko ne saatanan homot että keskivetro palkalla saa ees kortin ? Haistakaa paska saatana vittu kullä nyt saatana pistää vihaks
Homoja Nämä pöliitikot ja kaikki saatanan herrat säätää siihenmalkliin kaiken että pitää saaha saatana lotto voitto että ees pystyy elämään.
Jos ei tuohon ole varaa niin ei ole varaa mopoon saatikka sen pieniin bensakuluihinkaan. Kyllä tuo 400€ on loppupeleissä aika halpa hinta. Mopothan ovat aika suuri riskitekijä muutenkin liikenteessä joten porukka varmana jaksaa odottaa kevarikorttiin saakka ja maksaa saman verran. Tottahan sä puhut että paskojakin päätöksiä tulee paljon mutta itse sanon vain *HURRAA*
sAmulii kirjoitti:Itselleni ei ostettu mopoa, vaan jouduin maksamaan sen itse. En myöskään leiju moponi kanssa kaduilla vaan käytän sitä matkojen taittamiseen huomattavasti nopeammin. Kaverini asustelevat n. 10 kilometrin päässä minusta enkä todellakaan jaksaisi joka toinen päivä lähteä kahdella bussilla matkaamaan sinne. Asun tälläisessä "kylässä", joka on osa lietoa, ja täällä niitä mopoilijoita jotka roikkuvat iltaisin kebabkioskin edessä kyllä riittää. Ja se on minusta täysin turhaa. Mutta en voi väittää, etkä voi väittää sinäkään etteikö minun kaltaisia mopoilijoita, jotka käyttävät mopoa vain ajamiseen paikasta A paikkaan B, olisi.
Päivittäiseen pitkien matkojen taittamiseen mopo on 15 -vuotiaalle hyvä hankinta. Se on minusta tarpeeksi hyvä syy. Enemmän minusta 18 -vuotiaat juuri ajokortin saaneet autoilijat vaarantavat liikennettä kuin 15 -vuotias mopoilija, vaikka olisikin mopoaan virittänyt. Joten miksei siis autoilijatkin voisi taittaa kauppamatkaansa pyörällä tai bussilla.
Puhut todella paljon asiaa, mutta kyllä se 15vee mopoilija on suurempi riskitekijä, 18v autoilija on kuitenkin saanut ajo-opetusta, toisin kuin mopoilija.
Itselläni on iskän hommaama siskon vanha mopo mutta en todellakaan aio sillä leijua tai muuten lesota, sillä se on kuitenkin isän ostama jolloin minulla ei ole ollut osaa ja arpaa maksussa ja muutenkaan en käsitä mikä siinä mopossa on loppupeleissä niin hienoa vaikka kortin nyt perjantaina hyvällä onnella saankin

Mr.Suomi kirjoitti:Edit:Mutta mitä jos on syntynyt talvella ja on jo lunta maassa niin missä se kortti sitten suoritetaa?vai pitäköö se suorittaa sitten keväällä?
Ihan normaalisti katsastuskonttorilla suoritetaan niinkuin kesälläkin, vuodenajallahan ei ole väliä. Ajo vain ei ole niin järkevää aloittelijalla ainakaan talvella.