Mulla olis vähän kysymyksiä tosta Linuxista, kun tää Windows on niin kyllästyttävän huono(yleensä). Etsiskelen hyvää ja mahdollisimman halpaa ja käytettyä konetta mökille jos tulee tylsää, mielellään vuosilta 1995-2002, jossa Linux toimisi. En osta konetta vielä, mutta haluaisin tietoja, että millaiset tehot kyseisissä koneissa tulisi olla, jotta esim. Kubuntu toimisi suhteellisen hyvin jonkinlaisten 3D-efektien kanssa. Ja omasta mielestäni koneessa pitäis olla ainakin nämä:
Keskusmuistia 1gt(hommaan itse jos ei tule valmiina)
Joku nVidian näytönohjain(itselläni on romulaatikossa nVidia GeForce 6200, se saa kelvata)
Intelin prossa, nopeus ehkäpä 1ghz(vaikka joku Pentium käy, jos ei tule mukana niin en ainakaan halua heti koneen oston jälkeen marssia Verkkokauppa.comiin tai johonkin muuhun tietokonekauppaan ostamaan prosessoria, jos ei Intelin prossaa tule niin sitten joku muu yhtä tehokas, vähintään 1ghz)
Kiintolevyillä yhteensä ainakin 100gt muistia
DVD-lukija jolla pystyy polttamaan levyjä(4-nopeuksinen tai nopeampi)
Muulla ei ole niin väliä, kunhan muut osat toimivat näiden kanssa. Ja jos ihmettelet että miksi nVidia ja Intel, niin siksi että olen niiden fani enkä oikein haluais ihmetellä muita juttuja, kun pelkkä Linuxkin tuntuu haastavalta näin aluksi.
Ja jos nuo vaatimukset ovat turhia, niin kertokaa minkälainen osa sopisi turhien vaatimusten tilalle? Ja jos täällä on joitakuita Linux-käyttäjiä, niin voisitteko suositella minkälainen kone kannattaa hommata ja minkälainen kokoonpano teillä on?
Ja muut mun kysymykset tulee tässä:
1. Onko tämä Linux osaksi jonkinlainen harrastus, että vaihdetaan koko ajan parempaan käyttöjärjestelmään ja koodaillaan ja korjataan kaikenlaisia bugeja?
2. Onko tähän saatavilla joitain Windows-ohjelmia(emulaattorin tai muun sellaisen kautta käy, kunhan toimii)?
3. Pystyykö samaan koneeseen asentamaan montaa eri Linuxia ensimmäisen asennuksen jälkeen ilman kiintolevyjen formatointia tai ilman jotain muuta sellaista toimintoa? Esim. jos asennan aluksi Ubuntun, sitten haluan Kubuntun, ja Edubuntun sen jonkun ominaisuuden takia?
4. Linuxissa on kuulemma A:n G:n yms. tilalla root:, home: jne. Näkeekö niistä paljonko tilaa kiintolevyllä on jäljellä? Ja onko systeemi helppokäyttöinen?(Muokkasin tätä kysymystä)
Ohjelmakysymykset(mitä ohjelmia Linuxissa toimii?):
1O. Olen kuullut, että Linuxissa ei tällä hetkellä ole yhtään viiruksia tai muuta sellaista haittaohjelmaa. Onko kuitenkin mahdollista saada semmoista mahdollisimman vähän resursseja kuluttavaa ja tehokasta haittaohjelmientorjuntaohjelmaa, virustutkaa tai palomuuria, joka toimisi Linuxilla?
2O. Minkälainen zip/rar-ohjelma toimii Linuxissa, toimiiko ZipGenius(itse käytän sitä se on parempi ku WinZip ja ilmainen)?
3O. Toimiiko Skype ja Google Talk Linuxissa?
Ja nyt tiedoksi, ajattelin ottaa käyttöön Kubuntun. Joten, onko Kubuntussa ja Ubuntussa paljoakaan eroa? Ja Kubuntu-kysymykset:
1K. Voiko tuota työpöytäympäristöä vaihtaa Kubuntussa jos haluaa ja miten?
2K. Osaako Kubuntu päivittää itse itsensä vai tarviiko päivittää itse?
Kumpi kannattaa, Kubuntu vai Ubuntu? Kubuntun ja Ubuntun välillä ei näytä olevan työpöytäympäristön lisäksi paljoa eroja.
Lisään kysymyksiä(ja mahdollisesti muokkaan niitä)jos niitä tulee.
Ja kiitos TODELLA PALJON jos viitsit vastata joihinkin noista kysymyksistä tai tuohon konejuttuun.