JaikuVaakku kirjoitti:2. Onko tähän saatavilla joitain Windows-ohjelmia(emulaattorin tai muun sellaisen kautta käy, kunhan toimii)?
On, Wine.
JaikuVaakku kirjoitti:3. Pystyykö samaan koneeseen asentamaan montaa eri Linuxia ensimmäisen asennuksen jälkeen ilman kiintolevyjen formatointia tai ilman jotain muuta sellaista toimintoa? Esim. jos asennan aluksi Ubuntun, sitten haluan Kubuntun, ja Edubuntun sen jonkun ominaisuuden takia?
Pystyy jos jätät kiintolevylle osioimatonta tilaa. Valmiista osioistakin saa tilaa vapautettua mutta se on taas aika hottentottivirittelyä.
JaikuVaakku kirjoitti:4. Linuxissa ei kuulemma näytetä kiintolevyjen kirjaintunnuksia(esim. A:, G: jne.)vaan niiden tilalla jotain root:, home: jne. Kannataisiko samaan koneeseen asentaa Windows 95 vai 98 jos haluan seurata kiintolevyjen täyttymyistä, vai tarviiko Windowsia asentaa ollenkaan? Onko kiintolevyjen seurantaan joku ohjelma?
Windowsissa ei edes näy linuxin osiot koska edellä mainutut Windowsit tukee vain FAT16 ja FAT32 -tiedostojärjestelmiä. Uudemmallakaan Windowsilla nuo ei näy ainakaan ilman apuohjelmia. Ubuntulla ainakin näkee minkä verran levystä on käytössä.
JaikuVaakku kirjoitti:1O. Olen kuullut, että Linuxissa ei tällä hetkellä ole yhtään viiruksia tai muuta sellaista haittaohjelmaa. Onko kuitenkin mahdollista saada semmoista mahdollisimman vähän resursseja kuluttavaa ja tehokasta haittaohjelmientorjuntaohjelmaa, virustutkaa tai palomuuria, joka toimisi Linuxilla?
On kai niitä joitain antivirus-softia linuxille, mutta voin sanoa että et tarvitse niitä.
JaikuVaakku kirjoitti:2O. Minkälainen zip/rar-ohjelma toimii Linuxissa, toimiiko ZipGenius(itse käytän sitä se on parempi ku WinZip ja ilmainen)?
Ubuntun vakiosoftilla taitaa aueta kaikki yleisimmät paketit.
JaikuVaakku kirjoitti:1K. Voiko tuota työpöytäympäristöä vaihtaa Kubuntussa jos haluaa ja miten?
Asentamalla paketin nimeletä ubuntu-desktop saa Gnomen. Vastaavasti XFCE:n saa paketista xubuntu-desktop
JaikuVaakku kirjoitti:2K. Osaako Kubuntu päivittää itse itsensä vai tarviiko päivittää itse?
Osaa päivittää.
JaikuVaakku kirjoitti:Kumpi kannattaa, Kubuntu vai Ubuntu? Kubuntun ja Ubuntun välillä ei näytä olevan työpöytäympäristön lisäksi paljoa eroja.
Itse suosittelen ihan Ubntua. Siihen saa myöhemmin asennettua KDE:n jolloin se käytännössä on Kubuntu.