Koulukiusaaminen

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Koulukiusaaminen

Viesti Magic Eye 18 Touko 2008 12:19

Koska tuolla vanhassa Kahvihuoneessa oli tällainen aihe joka varmasti herättää täälläkin aktiivista keskustelua, niin päätin tehdä tänne uuden.

Eli kyseessähän on jokapäiväinen ongelma. Koulukiusaamista tapahtuu poikkeuksetta lähes joka koulussa jollain tasolla ja kiusattu yleensä saa siitä jotain traumoja. Esimerkiksi oma itseluottamukseni laski kun minua kiusattiin joskus seitsemännellä luokalla. Nykyään tosin olen aika itsevarma, 5 vuotta Taekwon-Doa takana jo.

Mitä itse olen puuttunut joihinkin tilanteisiin, niin olen huomannut, että yleensä jos jotain kiusataan niin kiusattu on aika varmasti joko epävarma, pienempi tai "eri aaltopituudella" kulkeva tyyppi (esim. kehitysvammainen). Ja tämä on mielestäni aivan sairasta. Kiusaisivat edes itsensä kokoisia. Ja jos näin on, niin sekin suurella porukalla yhden kimppuun käymistä.

Täällä voi kertoa esim. omakohtaisia kokemuksia tai mitä tahansa aiheeseen liittyen.

Vaikka alkupuhe olikin ehkä huonosti kirjoitettu pitkän lenkin jäljeltä, toivon, että aihe herättäisi aktiivista keskustelua asiasta.
Käyttäjän avatar
Magic Eye

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Nuadhu 28 Touko 2008 09:25

Onneksi meidän luokalla ei ole koskaan esiintynyt varsinaista kiusaamista, varsinkaan ylä-asteella vaikkakin saat joka kommenttiisi pakostakin jotain negatiivista palautetta mutta siihen ovat jo kaikki tottuneet ja se on lähinnä sellaista luokan sisäistä "vitsailua" eikä kukaan ota sitä kiusaamisena.

Mutta silti luokallamme on eräs henkilö, joka pitää itseään kiusattuna. Häntä ei varsinaisesti kiusata, vaan kuvittelee kaiken kiusauksena ja ottaa kaiken niin hirveän vakavasti. Lisäksi kun ko. tyyppi on vielä niin ärsyttävä. Kyylää aina toisia (Lähinnä minua aina) niin että et saa mennä vessaankaan rauhassa kun tämä on jo perässä. Hän on aina toistamassa toisia, ja esimerkiksi pilaa aina hyvät "jutut/vitsit" heti toistamalla n. viiden sekunnin viiveellä. Lisäksi jos alkaa nyppimään kyseisen jätkän vittumaisuus, ja hiukan ärähtää hänelle niin hän ottaa sen koulukuisaamisena ja kertoo rehtorille/kuraattorille.
Tälläinen pistää jo vituttamaan. Luokastamme joka viikko muutama henkilö on aina rehtorin puhuttelussa "koulukiusaamisesta". Onneksi en itse ole vielä sinne asti päässyt, vaikka alitajuisesti ehkä haluaisinkin että saisin puhua asiat suoriksi ja tämmöinen paska loppuisi. Tuollaisella asenteella ei tule pärjäämään elämässä että heti ensimmäisenä mennään nurkkaan itkemään että "Kukaan ei halua olla mun kanssa" vaikka ei olisi tuntenut edes minuuttia henkilöitä joita hän luulee kiusaajiksi, ja ottaa sitten aina kaiken niin vakavasti ja kiusaamisena kun joku tylsiintyy hepun vittumaisuuteen.
Esim. lihaskuntotestissä vatsalihaksia tehdessä kyseinen jätkä päästi pierun ja sillekkös kaikki nauroivat. Häntä ei silti haukuttu tai mitään tällaista, mutta otti taas kauhean angstin ja meni kertomaan rehtorille. Kaiken tällaisen turhista jutuista kantelemisien jälkeen hän vielä luulee että on tervetullut porukkaan. Turha luulo.

Olemme suunnitelleet muutaman henkilön porukalla että kertoisimme asiat rehtorille/luokanvalvojallemme niinkuin ne oikeasti ovat. Ei tällaista paskaa jaksa enää kukaan kovinkaan kauaa, vaikkakin koulut ovat jo käytännössä loppu.
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Viesti Finzero 29 Touko 2008 00:58

Joo, koulukiusaus on vakava asia ja siihen pitäisi pystyä jotenkin puuttumaan paremmin. Ongelmanahan on se että kiusatut eivät uskalla välttämättä puhua opettajille tai edes vanhemmilleen. Kynnystä pitäisi jotenkin saada madallettua ja kiusaajille pitäisi saada käyttöön kunnon sanktiot vaikka lakisääteisestikkin.

Minua itseäni on kiusattu ala-asteella ensimmäisen kerran kun muutin paikkakuntaa 9-vuotiaana. Koin itseni kiusatuksi puolisen vuotta ja tähän aikaan itsetuntoni oli romuna, ylipainoa alkoi kertymään koska kavereita ei juurikaan ollut ja liikuntamotivaatio oli maassa. Noh, kiusaaminen loppui kun tajusin jutella asiasta ja opettaja sai kiusaajan kuriin. Ongelmat eivät kuitenkaan loppuneet tähän vaan selän takana puhuminen jatkui , tosin sekin alkoi pikkuhiljaa loppumaan kun kiusaajani siirtyi ylä-asteelle ja sain uusia kavereita.
Kun olin 12-vuotias muutimme uudelleen ja taas minua kiusattiin hieman ylipainoni vuoksi. Sitten siirryin ylä-asteelle, rupesin kuntoilemaan ja sain aivan uuden luokan ja oppimisympäristön, yläasteella minua ei ole kiusattu lainkaan.

Sukulaisestani sen verran, että serkkuni joka on 13- vuotias ihan normaalinkokoinen poika huomasi olevansa kiusattu. Kiusaaja tavallaan ärsytti ja puhui selän takana hänelle. Noh kerran heille oli tullu nokkapokka ja serkkuni suuttui kunnolla ja tönäisi kiusaajaa jolloin kiusaajalta meni hermot täysin ja hän melkein kuristi serkkuni ja löi häneltä tajun kankaalle. Opettajat kuitenkin huomasivat tämän jossain vaiheessa ja menivät väliin. Serkkuni joutui sairaalaan muutamaksi päiväksi ja nyt opettajat ja serkkuni isä ilmoittivat asiasta poliisille asti ja kiusaajahan saattaa joutua jopa käräjille asti asiasta.
"Näinhän se on, ettei kysyvä tieltä eksy ja hyvin suunniteltu on puoliks tehty ja puoliks tehty se on kelevannu ennenkii.."
Finzero

Viesti Nuadhu 29 Touko 2008 09:20

Kun olin ala-asteella (Josta ei ole kauaa aikaa : D) erästä viidesluokkalaista kiusattiin koska hän puhui kirjakieltä ja oli muutenkin porukkaa hiukkasen älykkäämpi. Häntä pidettiin nipona eikä uskaltanut kertoa opettajille sillä pelkäsi tulevansa vielä rankemmin kiusatuksi. Me silloiset kuutosluokkalaiset lupasimme suojella häntä kiusaamiselta kunhan hän vain kertoisi asiasta opettajalle.

Niimpä hän teki sen ja rehtori otti pojan vanhempiin yhteyttä, jotka taisivat nostaa kanteen asiasta ja saivat joitain korvauksiakin, sillä poikaa oli todellakin kiusattu ja syrjitty niin fyysisesti kuin henkisesti.
Sama kiusaaminen saattaa toistua kun poika siirtyy ylä-asteelle, mutta onneksi meillä on tukioppilaat joilla on järkeä päässä.
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Palaa alueelle Sumppikuppila