tuuletin

Keskustelua tietokoneen laitteistosta, ylikellotuksesta ja muusta virittelystä.

Re: tuuletin

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 21:00

Laadukkaat välineet ja pöytä tämän homman tekemiseen löytyy kyllä, eikä koteloni pelti ole mitään tyyliin 2 millistä. Ja on ennenkin tullut tehtyä vastaavia hommia. Ei nyt mitään tuulettimia koneeseen ole tullut laitettua, mutta on tullut tehtyä ruuveille paikat peltiin jotka täytyy olla sadasosan tarkkuudella hollillaan.

Enkä etsi kaunista- vaan tehokasta ratkaisua. Ehkä luulette, että olen tyystin kokematon tällaisissa hommissa, mutta eipä ole tosiaankaan eka kerta kun täytyy tehdä ruuville paikat. Tiedättekö kuinka hankalaa on tehdä joustavaan alumiinipalaan kohdallaan oleva reikä ilman pylväsporakonetta? Ihan törkeen hankalaa, mutta siitäkin selvittiin kun ei hätäilty ja merkittiin tarkasti TUSSILLA paikat ennen kuin teki mitään. Siihen verrattuna suuren pinta-alan omaavaan ja joustamattomaan kotelon sivupaneeliin reikien tekeminen on helppoa kuin heinän teko. Ehkä työläämpää, mutta onnistuu varmasti huomattavasti näppärämmin.

Niin eihän se muuten hyödytäkkään, mutta ajattelin sijoittaa tuulettimen mahdollisimman hyvin kohdakkain näyttiksen kanssa.

Mutta tosiaan, alkuperäinen suunnitelmani oli laittaa yksi ylimääräinen 80x80 kotelotuuletin ohjaimeen kiinni, mutta en keksinyt hyvää ratkaisua tähän, mutta nytkyn ehdotit tuota liimaamista... Millaista liimaa kannattaisi käyttää? 2-komponentti? Kuumaliima? Pikaliima ei ainakaan ole oikein elektroniikka ystävällistä.
Emolevy: Abit IP35-E
Prosessori: Intel Core 2 Quad Q6600, 3.3Ghz
Muisti: A-Data Vitesta 4Gb DDR2 800 Mhz
Kovalevyt: Samsung Spinpoint T166+LACIE 500GT
Näytönohjain: Xpertvision NVIDIA GeForce 8800GT sonic 700Mhz/1750Mhz/2000Mhz
Virtalähde: Antec Earthwatts 500W
Kotelo: Antec Sonata III 500
Mustang

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 21:03

Ile371 kirjoitti:
GeForce kirjoitti:Itsellä on kans koneen sivuissa sellaiset ilmareijät. Laita vain niihin tuulettimet.

Joka taas ei auta näytönohjainta yhtään jos sen laittaa sinne putkeen puhaltamaan. Osta vaan ihan rohkeasti uusi cooleri tai kokonaan uusi näyttis. Tai uusi koppa. Tai poraa ne helkkarin reiät äläkä mieti täälä jos olet jo omassa mielessäsi päättänyt että poraat.

Älä paskaa? Siksi mietinkin, että jos sen putken ottaisi pois, niin siihen saisi melkeimpä heittämällä 120x120mm tuulettimen kiinni.
Mustang

Viesti Ile371 21 Tammi 2008 21:11

Mustang kirjoitti:
Ile371 kirjoitti:
GeForce kirjoitti:Itsellä on kans koneen sivuissa sellaiset ilmareijät. Laita vain niihin tuulettimet.

Joka taas ei auta näytönohjainta yhtään jos sen laittaa sinne putkeen puhaltamaan. Osta vaan ihan rohkeasti uusi cooleri tai kokonaan uusi näyttis. Tai uusi koppa. Tai poraa ne helkkarin reiät äläkä mieti täälä jos olet jo omassa mielessäsi päättänyt että poraat.

Älä paskaa? Siksi mietinkin, että jos sen putken ottaisi pois, niin siihen saisi melkeimpä heittämällä 120x120mm tuulettimen kiinni.

no poraa pois jo. Rupeaa oikeasti vituttamaan nämä "hei mitä teen tahdon viileämmän näytönohjaimen olen päättänyt porata reiät sitä varten koppaani" Sitten kun sanotaan muita vaihtoehtoja niin "eikun poraan ne reiät siihen koppaan kyllä minä osaan". Jos jo itellä on jo idea niin kokeile sitä ennen kuin kysyt mitään.
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3GHz | ASUS P5K | A-DATA 4X1GB 800MHz
nVidia GeForce 8800GT 512mb @ vakio
Antec NeoHE 550W | Antec P182
Ile371

Viesti wiipe_ 21 Tammi 2008 21:18

Mustang kirjoitti:Enkä etsi kaunista- vaan tehokasta ratkaisua. Ehkä luulette, että olen tyystin kokematon tällaisissa hommissa, mutta eipä ole tosiaankaan eka kerta kun täytyy tehdä ruuville paikat. Tiedättekö kuinka hankalaa on tehdä joustavaan alumiinipalaan kohdallaan oleva reikä ilman pylväsporakonetta? Ihan törkeen hankalaa, mutta siitäkin selvittiin kun ei hätäilty ja merkittiin tarkasti TUSSILLA paikat ennen kuin teki mitään. Siihen verrattuna suuren pinta-alan omaavaan ja joustamattomaan kotelon sivupaneeliin reikien tekeminen on helppoa kuin heinän teko. Ehkä työläämpää, mutta onnistuu varmasti huomattavasti näppärämmin.

Niin eihän se muuten hyödytäkkään, mutta ajattelin sijoittaa tuulettimen mahdollisimman hyvin kohdakkain näyttiksen kanssa.
Eihän se levy varsinaisesti jousta, mutta se on helppo saada hieman kieroon, jolloin takaisin koteloon kiinnittäminen tapahtuu väkivallalla, ellei sitten näe sitä vaivaa että yrittää takoa sen takaisin suoraksi (mikä ei sekään ole helppo työ). Eikä pylväsporalla taida olla suuresti asiaa kotelon sivupeltiin (miksei toki pöydällä seisovalla mallilla, jolloin pystyt tukemaan levyn hyvin etc, ja jos poran vara riittää poraamaan tarpeeksi kauas reunasta niitä reikiä niin onnistuisi, mutta..)

Kannattaa nyt muistaa se, että et ole poraamassa ainoastaan kiinnitysreikiä, vaan sinun täytyy porata ne kymmenet ja kymmenet varsinaiset ilmareiät, jokainen tarkasti ja huolellisesti. Tietenkin jos rälläkkä ja sopiva työskentelytila löytyy, niin riittävällä taidolla homma hoitunee kohtalaisen helposti (reikä+suojaritilä niin volah). Jokatapauksessa kannattaa harjoitella ensin jollain. Homma tuntuu helpolta ja hyvältä idealta vielä parin reiän jälkeen, mutta se alkaa nopeasti kaduttamaan.

Yhtä hyvin voit heittää turhat pci-kortit mäkeen ja laittaa niiden paikalle tuulettimen. Ei se hyrrä kotelon kyljessä mitenkään merkittävä apu ole. Plussaa, mutta ei maailmoja järistyttävä. Liimasta en itse tiedä mitään, joten vaikenen tässä kohdin.
KAIKKI MODET JA ADMINIT ON IHA KUSIPÄITÄ <3

tuoma, personal // Kadonnet, hosting // Nyyttisivu, listing // Ane Kadeom, sadeam

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?

Abit IP35 PRO | Intel E4500 | Kingston 4Gt DDR2 | Asus GeForce 9800GTX+ | 1,64 Tt HDD | HEC 420w | Nexus Clodius | BenQ E2200HD
Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 21:27

Mustang kirjoitti:Mutta tosiaan, alkuperäinen suunnitelmani oli laittaa yksi ylimääräinen 80x80 kotelotuuletin ohjaimeen kiinni, mutta en keksinyt hyvää ratkaisua.

Ile371 jos sinä vaikka vaivautuisit lukemaan. Kyselen tässä vaihtoehtoja jossa ei tarvitsi VAIHTAA mitään osia.

Kyllähän mä olen tässä lueskellut ja funtsinut. Siinähän sua vituttaa jos on vituttaakseen. Mä oon lukenut muita vaihtoehtoja ja olen sanonut myös, että mitkä vaihtoehdot eivät käy. Enkä ole sanonut että aion porata mitään mihinkään. Se ollut vain AJATUKSENA ja näin ollen myös viimeisenä vaihtoehtona. Ja miksi ihmeessä tekisin ennen kuin kysyn? Vitun hyvä neuvo hei. Ainahan sitä voi saada vaikka mitä ideoita, mutta se on kuule ihan eri juttu onko ne järkeviä ideoita.

Mä olen kysynyt, että olisko se hyvä idea. En oo kysyny sulta tai keneltäkään muultakaan "mitä luulette osaisinkohan mä porata tuohon reiät?". Luuleksä tosiaan, että mä kysyisin edes mitään tuollaista, jos mulla ei olis minkäänlaista kokemusta metallinkäsittelystä?
Mustang

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 21:38

wiipe_ kirjoitti:Eikä pylväsporalla taida olla suuresti asiaa kotelon sivupeltiin (miksei toki pöydällä seisovalla mallilla, jolloin pystyt tukemaan levyn hyvin etc, ja jos poran vara riittää poraamaan tarpeeksi kauas reunasta niitä reikiä niin onnistuisi, mutta..)

Tiedän. Otin sen vain esimerkiksi, että kuinka vaikeaa on porata alumiinia ilman sitä.

wiipe_ kirjoitti:Kannattaa nyt muistaa se, että et ole poraamassa ainoastaan kiinnitysreikiä, vaan sinun täytyy porata ne kymmenet ja kymmenet varsinaiset ilmareiät, jokainen tarkasti ja huolellisesti.

Muistan muistan. Tässähän kohtaa se ongelma saattaisi ilmeta, joten siksi kysyinkin, että jos sen prosessori tuulettimen ympärillä olevan putken ottaisi pois, niin sitten tarvitsisi oikestaan tehdä kuin kiinnistysreiät tuulettimelle ja homma olisi siinä, koska siinä on reikiä jo valmiiksi. Tai sitten laittaa kuvio sahaan metalliterä ja sahata ympyrän muotoinen aukko ja metallihiomapaperilla parannella ja sitten sormisuojan kanssa tuuletin kiinni siihen.

wiipe_ kirjoitti:Yhtä hyvin voit heittää turhat pci-kortit mäkeen ja laittaa niiden paikalle tuulettimen. Ei se hyrrä kotelon kyljessä mitenkään merkittävä apu ole. Plussaa, mutta ei maailmoja järistyttävä. Liimasta en itse tiedä mitään, joten vaikenen tässä kohdin.

PCI paikkoja on kolme vapaana(toisin sanoen yksikään ei ole käytössä) koska äänikorit yms. on integroituna. Eihän se nyt tietenkään voi mitään kauhean radikaalia muutosta tehdä, mutta kuitenkin pudottaisi lämpöjä jonkin verran.

Hmm. Onkohan olemassa jotakin oikein atk-komponentti liimaa, joka olisi nimenomaan tarkoitettu tällaiseen? Pitääpä tarkistella.

Mitenköhän kävisi jos tuulettimen laittaisi niin, että ruuvit menisivät siilen öö.. (en tiedä oikeaa nimitystä, mutta sanotaan nyt) siipien väliin. Tällaisen kiinnitysratkaisun olen huomannut joskus jossain komponentissa.. Taisi olla vanhassa virtalähteessäni joka kärähti. Oli joku piiri kiinnitetty silleen.
Mustang

Viesti Ile371 21 Tammi 2008 21:50

Mustang kirjoitti:
Mustang kirjoitti:Mutta tosiaan, alkuperäinen suunnitelmani oli laittaa yksi ylimääräinen 80x80 kotelotuuletin ohjaimeen kiinni, mutta en keksinyt hyvää ratkaisua.

Ile371 jos sinä vaikka vaivautuisit lukemaan. Kyselen tässä vaihtoehtoja jossa ei tarvitsi VAIHTAA mitään osia.

Kyllähän mä olen tässä lueskellut ja funtsinut. Siinähän sua vituttaa jos on vituttaakseen. Mä oon lukenut muita vaihtoehtoja ja olen sanonut myös, että mitkä vaihtoehdot eivät käy. Enkä ole sanonut että aion porata mitään mihinkään. Se ollut vain AJATUKSENA ja näin ollen myös viimeisenä vaihtoehtona. Ja miksi ihmeessä tekisin ennen kuin kysyn? Vitun hyvä neuvo hei. Ainahan sitä voi saada vaikka mitä ideoita, mutta se on kuule ihan eri juttu onko ne järkeviä ideoita.

Mä olen kysynyt, että olisko se hyvä idea. En oo kysyny sulta tai keneltäkään muultakaan "mitä luulette osaisinkohan mä porata tuohon reiät?". Luuleksä tosiaan, että mä kysyisin edes mitään tuollaista, jos mulla ei olis minkäänlaista kokemusta metallinkäsittelystä?

Minkä takia minkään osan VAIHTAMINEN ei missään nimessä tue kyseeseen mutta uusien osien hommaamista mietit mielelläsi?
Ile371

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 21:54

Ile371 kirjoitti:Minkä takia minkään osan VAIHTAMINEN ei missään nimessä tue kyseeseen mutta uusien osien hommaamista mietit mielelläsi?

Koska,

1) kotelotuulettimet ovat paljon halvempia kuin näyttistuulettimet

2) En halua ottaa sitä riskiä uudella ohjaimella, että ryssin jotain vaihtaessa siilen tilalle tuuletinta. Ja koska siinä menee muutenkin takuu sitten siinä. Ei sillä, että siileä ei saisi takaisin, mutta jos takuuhuollossa huomaavatkin että sitä on irroiteltu, niin sitte ei auta itku markkinoilla

Mutta mekin voitais lopettaa tää foorumi"tappelu" tähän :D se on mielestäni aika naurettavaa :P
Mustang

Viesti Ile371 21 Tammi 2008 22:01

Mustang kirjoitti:
Ile371 kirjoitti:Minkä takia minkään osan VAIHTAMINEN ei missään nimessä tue kyseeseen mutta uusien osien hommaamista mietit mielelläsi?

Koska,

1) kotelotuulettimet ovat paljon halvempia kuin näyttistuulettimet

2) En halua ottaa sitä riskiä uudella ohjaimella, että ryssin jotain vaihtaessa siilen tilalle tuuletinta. Ja koska siinä menee muutenkin takuu sitten siinä. Ei sillä, että siileä ei saisi takaisin, mutta jos takuuhuollossa huomaavatkin että sitä on irroiteltu, niin sitte ei auta itku markkinoilla

Mutta mekin voitais lopettaa tää foorumi"tappelu" tähän :D se on mielestäni aika naurettavaa :P

No tee kuten tykkäät helpommalla pääsee jos vain nyörtyy ostamaan uuden coolerin näytönohjaimeen. Eikä esim VF-700 maksa kuin ~25€. ja hyvä kotelotuuletin on siinä 15€. Mutta tietenkin saat tehdä miten tykkäät itse vaihtaisin tuon coolerin jos lämmöt häiritsee.
Ile371

Viesti geforce 21 Tammi 2008 22:04

Jos koppasi on vanha niin voit porailla reikiä. Kaverilla on joku amd athlon 64 x2 6000+ käy 4ghz. Muistit käy 1000mhz. Näyttiskin tais olla 2ghz kelloilla. Kaverilla on 5kotelo tuuletinta. Ja silti kone on kuin jääkaappi. Pitää ääntä mutta antaa myös tehoa. Ja pitää viileänä koneen.

EDIT: Poweri on 500W ja koppa on vanha, ite porannu 3 reikää. Eessä on 2 tuuletinta ja takana 3.
ASDASDASDSDADSADSADSADAS
geforce

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 22:09

Ile371 kirjoitti:No tee kuten tykkäät helpommalla pääsee jos vain nyörtyy ostamaan uuden coolerin näytönohjaimeen. Eikä esim VF-700 maksa kuin ~25€. ja hyvä kotelotuuletin on siinä 15€. Mutta tietenkin saat tehdä miten tykkäät itse vaihtaisin tuon coolerin jos lämmöt häiritsee.

Tiän. Se olisi kaikista yksinkertaisin, nopein ja helpoin ratkaisu, mutta kun tosiaan saattaa sitte tulla sen takuun kanssa ongelmia.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3121 Mul on toi ohjain. Kuinkahan kivuttomasti tuulettimen vaihto onnistuisi siihen, jos joskus satun kyllästymään siihen, että lämmöt nousee niin korkeeksi, että pelaamista haittaa?
Mustang

Viesti geforce 21 Tammi 2008 22:15

Kaveri osti just ton näyttiksen. Mut jos näyttistä tuumaat kellottaa niin passiivi jäähyllä ei kannata alkaa, jos n uus näyttis. Uudet tuottaa lämpöö hemmetisti. Kaveri osti tohon jonku laatu tuulettimen muistaakseni nimi oli zalmat.
ASDASDASDSDADSADSADSADAS
geforce

Viesti wiipe_ 21 Tammi 2008 22:35

Mustang kirjoitti:
Ile371 kirjoitti:http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3121 Mul on toi ohjain. Kuinkahan kivuttomasti tuulettimen vaihto onnistuisi siihen, jos joskus satun kyllästymään siihen, että lämmöt nousee niin korkeeksi, että pelaamista haittaa?
Lähetä takaisin verkkokaupalle ja ilmoita että lämmöntuotto on liikaa sinun käytössäsi, tai satuile mitä nyt vakavimmin kykenetkään sanomaan, ja tilaa Multitronicilta tehokkaampi 8600gt vastaavaan hintaan, aktiivijäähyllä. Itselläni on shader kellotettu 8600gt, omien ylikellottelujen kanssa, ja lämmöt pysyvät erinomaisesti hallinnassa. Ratkaisit ongelman ilman lisäkustannuksia, ja saisit tehokkaamman kortin vielä vaihdossa.
KAIKKI MODET JA ADMINIT ON IHA KUSIPÄITÄ <3

tuoma, personal // Kadonnet, hosting // Nyyttisivu, listing // Ane Kadeom, sadeam

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?

Abit IP35 PRO | Intel E4500 | Kingston 4Gt DDR2 | Asus GeForce 9800GTX+ | 1,64 Tt HDD | HEC 420w | Nexus Clodius | BenQ E2200HD
Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti Mustang 21 Tammi 2008 22:45

wiipe_ kirjoitti:
Mustang kirjoitti:
Ile371 kirjoitti:http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3121 Mul on toi ohjain. Kuinkahan kivuttomasti tuulettimen vaihto onnistuisi siihen, jos joskus satun kyllästymään siihen, että lämmöt nousee niin korkeeksi, että pelaamista haittaa?
Lähetä takaisin verkkokaupalle ja ilmoita että lämmöntuotto on liikaa sinun käytössäsi, tai satuile mitä nyt vakavimmin kykenetkään sanomaan, ja tilaa Multitronicilta tehokkaampi 8600gt vastaavaan hintaan, aktiivijäähyllä. Itselläni on shader kellotettu 8600gt, omien ylikellottelujen kanssa, ja lämmöt pysyvät erinomaisesti hallinnassa. Ratkaisit ongelman ilman lisäkustannuksia, ja saisit tehokkaamman kortin vielä vaihdossa.

En kyllä tilaa Multitronicista enää mitään. Kaksi näyttistä ostanut sieltä, molemmissa muistivika ja tuotekuvaukset virheelliset. Ja ostin tuon omani Tietoasemasta, pistin tuon nyt vain linkin ku se sattui ensimmäiseksi tulla käsille. En jaksaisi enää takuta tämän vaihdon kanssa. Ollut nyt niin huonoa säkää netistä ostamisen kanssa, että huhhuh.. Taitavat olla näppäimistö ja hiiri tähän mennessä ainoat tuotteet joiden kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Kaikki mp3-soittimista-kotiteattereihin on olleet viallisia, tai muuten vaan sipannut vuoden sisällä.. Kuinka korkealle passiivijäähdytetyssä näyttiksessä nousee lämmöt vaikkapa tunnin pelaamisen jälkeen.. Mulla nousee 15 min. F.E.A.R:is lämmöt johonki 93 asteeseen vaikka peliä ei pelaisi, että se on vain käynnissä. Mutta toki se pysyy sitten siinä samassa lämpötilassa. Pelaat 15 min taikka 2 tuntia..
Mustang

Viesti geforce 21 Tammi 2008 23:16

Nouseepa palion. Itellä käy normi jäähyllä siinä 30-50c. Riippuu mitä tekee. Kellotan ite näyttistä siihen asti kun käy siinä 65c. Uskon että saan siinä sen kulkemaan 500mhz :P.
ASDASDASDSDADSADSADSADAS
geforce

Palaa alueelle Hardware