Mitä et tekisi rahasta?

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Mitä et tekisi rahasta?

Viesti Rammstein fan 04 Tammi 2008 00:06

Kuten kaikki sen jo tietävät, niin nyky-yhteiskunnassa rahan arvo on todella suuri. Rahan määrähän on usein suorassa suhteessa valtaan. Ja kysymykseni kuuluu:"Mitä et tekisi mistään summasta rahaa". Olisitteko valmiita huoraamaan, tappamaan, raiskaamaan yms "tekemään muita paheita"

Itse olisin valmis tekemään lähes mitä vain, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta:
    Omien perheenjäsenten tappaminen
    Vauvan ampuminen vaunuihin

Listani on aika lyhyt, mutta onhan "ääretön" määrä rahaakin aika paljon.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Rammstein fan

Re: Mitä et tekisi rahasta?

Viesti wiipe_ 04 Tammi 2008 18:43

Minä en tekisi mitään, mikä olisi moraalisesti tai eettisesti väärin, lain vastaista, tai millään tavalla vahingoksi toisille ihmisille, eläimille tai luonnolle. Vain iteäni koskevissa asioissa olisi tietenkin löysemmät kriteerit, ja kaikki sellaiset tempaukset, jotka kohdistuvat materiaaliin ja täten olisivat rahalla korvattavissa, kävisivät tietenkin. Minusta raha ei tee onnellista, raha on pelkkä käyttötavara, sillä on vain käyttöarvoa, ei mitään muuta.

Minusta sellaiset ihmiset jotka tekisivät mitä tahansa rahasta, siis ihan todella mitä tahansa, voisi suruitta teloittaa. Jos ihminen elää vain haaliakseen varallisuutta, ei hänellä ole mitään syytä elää. Mitä elämällä tekee, jos sen pyhittää itselleen? Yhden hyvinvointi tulee aina muiden kustannuksella, joten loppupeleissä hän tekisi pahaa muille ihmisille. Kuolleenakin on yksin, eikä kuolleena tarvitse kilpailla muiden kanssa :) Mitä kuoleman jälkeen ikinä tuleekaan tai ei tule, sopii se eittämättä paremmin itsekkäille ihmisille.

Tämä topikki saattaa muuten todella helposti tipahtaa tuonne Yleisen puolelle. Sumppikuppilassa kaivataan keskustelua, tämä menee epäilemättä helposti siihen, että kaikki käyvät vain listaamassa omat juttunsa, ja se on siinä. Samaan tapaan kuin sinä, Rammstein fan.
Uutta! <3

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?
Käyttäjän avatar
wiipe_

Viesti Rammstein fan 05 Tammi 2008 01:23

wiipe_ kirjoitti:Minä en tekisi mitään, mikä olisi moraalisesti tai eettisesti väärin, lain vastaista, tai millään tavalla vahingoksi toisille ihmisille, eläimille tai luonnolle.......
Minusta sellaiset ihmiset jotka tekisivät mitä tahansa rahasta, siis ihan todella mitä tahansa, voisi suruitta teloittaa.......

Eikö nämä kaksi asiaa ole hieman ristiriidassa keskenään?

Tulitko ajatelleeksi että rahan käyttötarkoitus ei välttämättä ole täysin itsekäs. Täytyykö muka ihmisen joka tappaa rahasta olla täysin epäinhimillinen. Entäpä jos hän käyttää yhden ihmisen elämän "arvosta" rahaa kymmenien ihmisten pelastamiseen. Esimerkiksi perustaa orpokodin johon kerätään lapset kaduilta ja siten heille annetaan edes jonkinlainen mahdollisuus parempaan elämään. Tietysti vaihtoehtona olisi tappajan kieltäytyminen tehtävästä, jolloin pelastettaisiin yhden ihmisen henki ja kymmenet lapset jäisivät kadulle elämään. Rahahan tietysti vain "homehtuisi" multimiljonäärin pankkitilillä kasvamassa korkoa.

Eli vaikka ihminen tekisi mitä tahansa rahasta, se ei tarkota että ihminen olisi yhtään sen huonompi kuin kukaan muukaan... Minun mielestäni.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Rammstein fan

Viesti wiipe_ 05 Tammi 2008 21:24

Rammstein fan kirjoitti:
wiipe_ kirjoitti:Minä en tekisi mitään, mikä olisi moraalisesti tai eettisesti väärin, lain vastaista, tai millään tavalla vahingoksi toisille ihmisille, eläimille tai luonnolle.......
Minusta sellaiset ihmiset jotka tekisivät mitä tahansa rahasta, siis ihan todella mitä tahansa, voisi suruitta teloittaa.......

Eikö nämä kaksi asiaa ole hieman ristiriidassa keskenään?

Tulitko ajatelleeksi että rahan käyttötarkoitus ei välttämättä ole täysin itsekäs. Täytyykö muka ihmisen joka tappaa rahasta olla täysin epäinhimillinen. Entäpä jos hän käyttää yhden ihmisen elämän "arvosta" rahaa kymmenien ihmisten pelastamiseen. Esimerkiksi perustaa orpokodin johon kerätään lapset kaduilta ja siten heille annetaan edes jonkinlainen mahdollisuus parempaan elämään. Tietysti vaihtoehtona olisi tappajan kieltäytyminen tehtävästä, jolloin pelastettaisiin yhden ihmisen henki ja kymmenet lapset jäisivät kadulle elämään. Rahahan tietysti vain "homehtuisi" multimiljonäärin pankkitilillä kasvamassa korkoa.

Eli vaikka ihminen tekisi mitä tahansa rahasta, se ei tarkota että ihminen olisi yhtään sen huonompi kuin kukaan muukaan... Minun mielestäni.
Tällaisessa tapauksessa tappaja ei tekisi tekoa rahan vuoksi, vaan näiden kymmenien ihmisten vuoksi. Rahan vuoksi tappamisesta on oikeellisempaa puhua silloin, kun tappaja käyttää rahat omaan hyvinvointiinsa ja omien tavoitteidensa saavuttamiseen.

Ja koska minä ymmärrän kysymyksen tältä kannalta, voin edelleen pysyä sen nojalla omassa mielipiteessäni.

Eihän vanhempiakaan arvostella kasvattajina lyhyellä aikavälillä. Vanhempi joka ei suostu ostamaan lapselleen esimerkiksi järjetöntä määrää karkkia, vaikka voisi, ei ole ilkeä, vaan toiselle mielipahaa tuottavan teon tarkoitus löytyy vasta syvemmältä. Samoin esimerkissäsi, teon selittävä (huom: ei oikeuttava) syy löytyy vasta kokonaiskuvaa tarkasteltaessa.
Uutta! <3

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?
Käyttäjän avatar
wiipe_

Palaa alueelle Sumppikuppila