Siksi provosointi. Kuten otsikko kertoo, aiheena on suomalainen koulujärjestelmä pintaa syvemmältä. Mitä tehdään kouluissa oikein, mitä taas pitäisi muuttaa? Avaan pelin muutamalla katkelmalla omista (itserakasta, eikö totta?) viesteistäni täydentäen niitä muutaman lisäteesin kera.
Mahlainen jarruton kirjoitti:Minun mielestäni hyödyllisiä aineita elämää varten olisivat pakollinen tietotekniikka, mediakasvatus, esiintyminen. Eräs yhdysvaltalainen TV-sarja ironisioi erinomaisesti ihmisten pelkoja, ensimmäisenä tulee esiintymispelko, sen jälkeen kuolema. Sarjassa esitettiinkin kysymys: onko ihminen mieluummin hautajaisissa arkussa vai pitämässä vainajan tuttaville muistopuheen? Eikö tälläinen aine olisi oikeasti hyödyllinen?
Tässä lainauksessa esitän väitteen, ettei matematiikka nykyisessä muodossaan palvele minkäänlaista tarkoitusta. Opitaanko koulussa elämää vai seuraavaa koetta varten? Mikäli vastaus on elämää, matematiikan opiskelu tulisi typistää päasiallisesti perusasioihin; yhteen-, vähennys-, päässä-, kerto- ja jakolasku, teoria, nimistö sekö geometria. Keskustelin IRC:ssä taannoin matematiikkanero Anzeen kanssa, ja jopa tämä suosikkiaineenaan laskutusoppia pitävä moderaattorimme piti joitakin matematiikassa opeteltavia asioita täysin tyhjänpäiväisinä.
Miksei esiintymistä harjoitella kouluissa? Esiintyminen ratkaisee usein työpaikan saannin, myötävaikuttaa puolison hankinnassa... ja taas nämä määräävät taas pitkälti muita asioita. Ihmiset pelkäävät esiintymistä. Sitä pitäisi siis harjoitella. Mutta miksei, oi miksei? Suomalaisten tuppisuiden annetaan siis jatkossakin jurottaa nurkassa edes yrittämättä parantaa tilannetta koulutuksen keinoin. Nämä kurssit voisivat tehdä hyvää myös TV:ssä patsasteleville Salattujen elämien näyttelijöille.
Nyky-yhteiskunnassa - valitettavasti tai valittamatta - ollaan tultu siihen tilanteeseen, että tietoteknikka on tärkeä osa jokapäiväistä elämää. Harvassa ovat ne työt, joissa ei tarvitsi olla tekemisissä tietokoneen kanssa. Suomalainen koulujärjestelmä on kuitenkin vanhentunut, ja paperia kulutetaan enemmän kuin näppäimistöä. Miksi näin? ATK:n pitäisi ehdottomasti olla pakollinen aine. Ainakaan minä en haluaisi, että olisin vain sormi suussa työpaikallani 40-vuotiaana kun pitäisi käyttää Exceliä. Elämää, ei koulua varten.
Äidinkielen opetusta olisi aika uudistaa. Tyhjänpäiväisten kielioppiseikkojen (ja kyllä, minä pidän niistä silti) sijasta pitäisi keskittyä kirjoittamiseen, lukemiseen ja tulkitsemiseen entistä enemmän. Suomalaisen 10-vuotiaan medialukutaito on heikossa jamassa. Kirjoitustaito on rappeutunut. Jopa sanan säilän varsinaisten taittajien - toimittajien - joukosta löytyy todellisia "helmiä". Iltapäivälehtien kesätoimittajien väkerrelmät ovat paikoitellen niin katastrofaalista luettavaa, että allekirjoittaneen tekisi mieli hypätä terrassiltamme alas suomen kielen kielioppi laskuvarjonaan.
Keskimääräinen 15-vuotias on kadottanut kirjoittamisen taidon teknologiaan virtaan, sillä vallitseva "sana-peräänhymiö"-kulttuuri on rappeuttanut oikeakielisten, järkevien lauseiden luomisen jalon taidon. Tämä on kansamme keskuudessa vallitseva ongelma, josta tullaan tuskin pääsemään eroon ilman radikaaleja uudistuksia äidinkielen opetussunnittelmassa.
Mahlainen jarruton kirjoitti:Mielestäni silti täydellienen uskonnon opetuksen antamisen lopetus alaluokilla olisi puhdasta typeryyttä - tämän hetkinen tapa on vain yksinkertaisesti väärä. En voi hyväksyä, että lähinnä vertauskuvallisiksi tarkoitettuja Vanhan Testamentin kirjoituksia luetaan "satuina" ja "totena", ja "opitut" asiat testataan jopa kokeessa! Mielestäni alaluokkien uskonnon opetuksen painopiste pitäisi siirtää tiedonantoon - mitä, miksi, milloin ja minkä vuoksi? Raamattua pitäisi tulkita, ei lukea niin sanottuna helppona versiona satujen muodossa. Tämä on koulujärjestelmämme, ei itse uskonnon vika.
Tapaukseen uskonto minulla ei ole varsinaista lisättävää. Voisin vielä loppuun tiivistää, mitä uutta minä toisin (ja mitä poistaisin) opetushallituksen jäsenenä kouluihin.
- Äidinkieli painotettuna oikeinkirjoitus- ja medialukutaidoilla, epäolennaisten kielioppiasioiden karsiminen, oikeinkirjoitussäännöt selkäytimeen
- Uskonto 1-6lk tietoa ja perusasioita uskonnosta, 7-9lk laajempaa pureutumista -> analysointi
- ATK pakolliseksi aineeksi
- Matematiikan painottaminen perusasioihin, epäolennaisuuksien karsiminen -> tuntimäärän vähennys
- Esiintyminen uudeksi, pakolliseksi oppiaineeksi
MJ