GIMP: Userbar

Viesti Bullshit 14 Joulu 2007 23:09

Tarvitset haluamasi kuvan mieluiten logon. Itse käytin Halo 3-logoa.
Vaikeustaso: Kohtalainen

1. Tee uusi kuva kokoa 350 x 19.

2. Valitse jokin hyvä väri, joka sopii logoon. Kun olet valinnut ensin edustavärin, valitse sen jälkeen taustaväri. Laita siihen sama väri mutta hieman vaaleampana.

Kuva

3. Vedä väriliuku alhaalta ylös. Muista katsoa alakulmasta, että sekoituksen ensimmäinen luku on 0, jotta väriliuku tulee suoraan.

Pitäisi näyttää suunnilleel tältä
Kuva

4. Nyt lisätään scanlinet. Jos et omista 3 x 3px olevaa scanlinea, tee sellainen. Eli tee uusi kuva kokoa 3 x 3. Luo uusi kuva-ikkunassa paina kehittyneet asetukset -> täyttö: läpinäkyvyys. Paina OK.
Suurenna kuva oikeasta alareunasta mieluiten mahdollisimman isoksi. Paina R-näppäintä ja valitse näin, ja täytä mustalla värillä. Nyt paina Script-Fu -> Valinta -> Kuvioksi.

Kuva

5. Tee uusi taso ja valitse se. Sitten valitse Täyttö-työkalu (B) ja laita toiminnoksi täytä kuviolla. Valitse äsken tekemäsi scanline. Klikkaa userbariasi, siihen pitäisi tulla tiheitä viivoja. Nyt mene tasoihin, ja säädä sen tason peitto noin 30 prosenttiin.

Kuva

6. Nyt on logon vuoro. Tee taas uusi taso. Kopioi logosi ja liitä se userbaariin. Tarvittaessa skaalaa se oikean kokoiseksi. Ankkuroi kuva. Tässä vaiheessa pitäisi näyttää suunnilleen tältä:

Kuva
Jos taustan väri ei miellytä itseäsi, voit värittää sen uudelleen valitsemalla Työkalut -> Värityökalut -> Väritä.

7. Tee taas uusi taso. Valitse Ellipsi-työkalu (E) ja vedä kuvio NÄIN:
Kuva

8. Täytä valittu alue valkoisella värillä. Säädä taas tason peitto n. 30 prosenttiin.

9. Sitten tekstin vuoro. Tähän tarvit Visitor-fonttia. Laita tekstin kooksi 13 ja kirjoita mitä haluat, itse laitoin Halo 3 player. Liikuta teksti haluaamaasi paikkaan, ja paina Taso -> Taso kuvan kokoiseksi.

Kuva

10. Kahdenna tekstitaso. Paina Shift + O. Nyt valitse alempi taso, pidä shiftiä pohjassa ja klikkaa kuvaa. Paina vielä Valitse -> Käänteinen. Nyt tekstin pitäisi olla valittuna. Nyt paina Valitse -> Laajenna, 1 px ja paina OK. Nyt täytä alue valkoisella, jotta saadaan tekstille borderit.

11. Nyt vielä lisätään borderit. Ota valinta-työkalu, suurenna kuva 800% ja valitse 1px viiva joka reunasta. Täytä alue mustalla.

Valmis!

Copyright Bullshit 2007

Lopputulos
Kuva

Laittakaas omia tuloksianne ja kommentteja :)
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
~ AMD Athlon 64 AM2 X2 6000+ DualCore ~ 4gt RAM ~ 400gt kovo ~ nVidia GF 8600 GTS ~
Kovat jätkät ei nosta penkistä, vaan tililtä.
Käyttäjän avatar
Bullshit

Re: GIMP: Userbar

Viesti Axuu 14 Joulu 2007 23:29

Ihan hieno kieltämättä ja kuviakin on.. mutta eikös näitä userbar oppaita ole jo tarpeeksi?
[piilotettu kuva]

[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Axuu

Viesti Bullshit 14 Joulu 2007 23:32

Axuu kirjoitti:Ihan hieno kieltämättä ja kuviakin on.. mutta eikös näitä userbar oppaita ole jo tarpeeksi?

Gimpille ei löytynyt kunnollista, niin aattelin väsätä.
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
~ AMD Athlon 64 AM2 X2 6000+ DualCore ~ 4gt RAM ~ 400gt kovo ~ nVidia GF 8600 GTS ~
Käyttäjän avatar
Bullshit

Viesti Maikkimaa 14 Joulu 2007 23:45

Tuli ihan komea userbar, ainakin omasta mielestäni.
Voisi joskus illan päälle kokeillakkin väsätä tuollaista. :wink:
Tooosiin... Eipäs taida onnistua minulta, sen vertaa en ole kummiskaan kuvankäsittelyä harrastanut.
Ei kai tuohonkaan kuitenkaan niin paljoa kokemusta tarvitse kun on hyvä opas.
Maikkimaa

Viesti Axuu 15 Joulu 2007 00:11

Hehe.. Kokeilin vähän soveltaa sinun oppaastasi photoshoppiin :P Ei siitä nyt ruma tullut muttei hienokaan koska hutaisin sen vaan

Kuva

>< Halo 3 logo mutta lukee,että death note watcher :P Hutastu todellakin.

Edit: eih! Unohrin borderit:D
[piilotettu kuva]

[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Axuu

Viesti Hendrix 15 Joulu 2007 00:23

Ihan kiva tuto. En vain voi tehdä kun sigin alle ei mahdu.

edit: Nyt mahtuu... Mutta se rumentas minun maisemiani.
<<finkilleri>> kirjoitti:Mä panisin vaikka aasia saadakseni euron...

Lol'd
Käyttäjän avatar
Hendrix

Viesti DatsuniG 22 Joulu 2007 23:54

Kokeilkaapas tuon scanlinen sijasta laittaa Suotimet -> Vääristykset -> Video ja asetuksiin 3x3 sekä additive.
[piilotettu kuva]
Asukasluvun kasvattamisen lisäksi, voit myös auttaa kyläni:
• Teollisuutta
• Liikennettä
DatsuniG

Viesti Purgatory 27 Joulu 2007 14:34

Tuolla on ainakin yksi virhe:
Sitten tekstin vuoro. Tähän tarvit Visitor-fonttia. Laita tekstin kooksi 13 ja kirjoita mitä haluat, itse laitoin Halo 3 player. Liikuta teksti haluaamaasi paikkaan, ja paina Taso -> Taso kuvan kokoiseksi.

Sen koko pitäisi olla 10, muuten siitä tulee liian iso. Mutta muuten ihan ok! 9. Edittaan lopputuloksen sitten.
Purgatory

Viesti Bullshit 31 Joulu 2007 10:43

Silver_ kirjoitti:Tuolla on ainakin yksi virhe:
Sitten tekstin vuoro. Tähän tarvit Visitor-fonttia. Laita tekstin kooksi 13 ja kirjoita mitä haluat, itse laitoin Halo 3 player. Liikuta teksti haluaamaasi paikkaan, ja paina Taso -> Taso kuvan kokoiseksi.

Sen koko pitäisi olla 10, muuten siitä tulee liian iso. Mutta muuten ihan ok! 9. Edittaan lopputuloksen sitten.

Ei mulla ainakaan?
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Bullshit

Viesti Purgatory 31 Joulu 2007 12:24

Bullshit kirjoitti:
Silver_ kirjoitti:Tuolla on ainakin yksi virhe:

Ei mulla ainakaan?

Mulla ainakin.
Purgatory

Viesti Usopp 31 Joulu 2007 13:23

Itselläni fontin kokona 13 sopii hyvin userbariin. Katsoin paria userbar-opasta, joissa osassa käskettiin käyttää kokona 10 ja toisissa kokona 13.
Itse opas oli selkeä ja kuvista plussaa.
kitarasankari.net
Käyttäjän avatar
Usopp

Viesti mu1ku1la1 05 Touko 2008 15:04

Ja taas bullshit... Että teet hyviä oppaita!

Lopputulos: Kuva
[piilotettu kuva]
SuomiGuildi
Kreikassa 22.7-04.8.08
Käyttäjän avatar
mu1ku1la1

Viesti -lagitech- 11 Touko 2008 12:37

Prkl.mulla on gimp 2.4 ja tein tota ohjeen mukaan,kunnes se töppäs tohon script-fu kohtaan.Mä en käsitä mulla ei vaan oo sitä.Miten sen sais? :)
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
-lagitech-

Viesti Heketti 19 Kesä 2008 12:44

-lagitech- kirjoitti:Prkl.mulla on gimp 2.4 ja tein tota ohjeen mukaan,kunnes se töppäs tohon script-fu kohtaan.Mä en käsitä mulla ei vaan oo sitä.Miten sen sais? :)

Sama juttu mulla
Käyttäjän avatar
Heketti

Palaa alueelle Kuvankäsittelyoppaat