Joulu: Riemua vai synkkyyttä?

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Joulu: Riemua vai synkkyyttä?

Viesti wiipe_ 02 Joulu 2007 16:00

Ihmisten suhde jouluun taitaa tänäpäivänä olla hyvinkin räikeästi vaihteleva. Mitä joulu sinulle merkitsee ja miten koet joulun? Keiden kanssa mahdollisesti vietät joulua ja onko sinulla jotain sanottavaa nykypäivän joulusta? Vai kiinnostaako sinua koko joulu ollenkaan?

Perinteisestihän joulu on iloa ja riemua, yhdessäoloa ja hyvän tahdon juhlaa. Lämmintä tunnelmallista rauhoittumista ja arjesta irtautumista.

Nykyään joulu yhä useammalle taitaa olla pelkkää kulutusjuhlaa. Tai tiedä kutsuuko kukaan sitä itse kulutusjuhlaksi, rahaa jokatapauksessa kyllä menee. Joulua markkinoidaan ja tyrkytetään jo parikin kuukautta ennen itse joulua. Miksi? Tuskin löytyy mitään muuta selitystä, joululla vain halutaan tehdä mahdollisimman paljon rahaa, ja siksi joulua viritellään ihmisten kukkaron nöyreihin jo todella hyvissä ajoin. Ensin vähän maistellaan joulua, sitten vietetään pikkujoulu, ja todellinen loppukiri alkaa sitten parikin viikkoa ennen joulua.

Kiire kuuluu asiaan tietenkin myös ilmeisen oleellisena. Tavaraa tulee ja tavaraa menee, jokaisen on kuitenkin saatava omansa, ja merkittävin seikkahan on se, että vaikka joulu aloitetaan kuukausia ennen itse joulupäivää, niin arjesta, siis työstä ja opiskelusta ihmiset irtautuvat vasta päivää paria ennen joulupäivää.

Mitä meillä on jäljellä enää perinteistä? Joulupuu on korvattu muovikuusilla, koristeet kimaltavat ja säihkyvät, yleensä myös loistavat jouluvalojen myötä. Onko pimeässä olohuoneessa hohtava muovikaktus todella kaunis ja tunnelmallinen? Vai rehellisesti enemmän hirviömäinen ja kamala. Onneksi sentään kynttilät ja jouluruoka ovat säilyttäneet asemansa, vaikka ruoankin nykyään saa alumiinirasioissa ja kynttilät töpseliin kytkettävinä.

Pureeko tämä keinojoulu muka kaikkiin? Vaikka kaupallisuutta sinänsä ei paheksuisikaan, niin ymmärrän silti että joulusta on helppo löytää masennusta ja murhetta.

Lahjat ovat vielä oma lukunsa, niistähän on noussut joulun merkittävin asia. Lahjoja täytyy olla paljon, ja niiden on oltava kalliita. Kieltämättä, sehän on mitä erinomaisin tapa peittää joulun surkeutta muuten. Tavaroiden saaminen kun on nykyihmisen perustava pakkotarve.

Jos sinulle tarjottaisiin mahdollisuutta viettää joulua ilman vilkkuvia sähkövaloja, mikron piippausta ja surisevia lahjapaketteja, tarttuisitko siihen? Ei joulua ole pakko lähteä lappiin pakoon. Asuntoa voi koristaa ja tehdä tunnelmalliseksi tekstiilien ja pikkutavaroiden avulla, eikä jouluruoat mitään ranskalaista kokkia tarvitse.

Ystävät ja läheiset ovat tietenkin täysin perusteltu syy viettää välkkyvää alumiinijoulua, siitä en syyllistä ketään. Syntyneitä tapoja voi tietenkin myös olla vaikea enää muuttaa. Mutta voisiko se olla sen arvoista?

Vähän jäi tekstini otsikosta sivuun, mutta eiköhän tästä ole hyvä jatkaa.
Uutta! <3

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?
Käyttäjän avatar
wiipe_

Re: Joulu: Riemua vai synkkyyttä?

Viesti Zacha 02 Joulu 2007 16:16

Mitä joulu minulle merkitsee? Muinaissuomalaista juhlaa, jonka Ruotsalaiset ristinretkeläiset muuttivat kristityksi juhlaksi.
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Veli Joosef 02 Joulu 2007 16:52

Onhan tuo muovikuusikin ihan kaunis, ei kylläkään oikeaa kuusta voita. Sellaista ei meille tänä jouluna rontata, täytyy tyytyä muoviseen kuuseen. Vaikka minulle joulu onkin maallinen ja kaupallinen juhla, jolloin saan lahjoja, niin silti joulussa on muitakin tärkeitä asioita; nimittäin kahden viikon loma. Ja herkut. Tulihan tuota polvenkorkuisena odotettua joulua kuin kuuta nousevaa. Silloin pienenä mummolan aito kuusi oli tärkeä elementti joulussa ja lahjatkin olivat kaikki kaikessa, mutta nykyisin, vanhana ja tutisevana, arvostan enemmän oraalisia nautintoja (tarkoitan tällä ruokaa, mokomat pervot) ja univelan kuittaamista juhlapyhien aikana. Tosin mieleeni hiipii myös ajatus vähäosaisimmista, joiden tuleva joulu ei ole yhtä lämmin ja muovinen kuin minunlaisella pikkuporvarilla. Siksipä taidan nyt joulukuun aikana antaa vähästäni näille yhteiskuntamme hylkiöille. Toivottavasti rahat sitten menevätkin oikeaan osoitteeseen. Vaikka eivät menisikään, saanpahan ainakin itse mielihyvää pudottaessani almuja lippaaseen ja tuntiessani olevani hyvä ihminen, lopultahan omasta mielihyvästä hyväntekeväisyydessä on kyse.

Jeesus? Kuka Jeesus?
Käyttäjän avatar
Veli Joosef

Viesti Usopp 02 Joulu 2007 20:34

Joulu, mitä se minulle merkitsee?

Perheen ja sukulaisten yhteinen aika kuuluu olennaisesti jouluun, joskus ystävätkin pääsevät maistelemaan aattona jouluherkkuja. Yhdessäolo ei tarkoita lahjoja, vaan yhteistä ja hyvää aikaa.

Joulu muuttuu koko ajan kaupallisemmaksi, kun lapset toivovat sitä ja tätä, tätä ja sitä. Kasvaessaan ihminen alkaa ymmärtämään, lahjapakettien sisältö ei ole tärkeintä, vaan antamisen- ja ylipäätään saamisen ilo. Kaikkihan eivät saa lahjoja ollenkaan, joten heille edes sen yhden pienen lahjan saaminen on iso asia.
Tälläkin foorumilla olen lukenut aiheita "Mitä toivoisin joululahjaksi?". Miksi pitää keksiä lisää lahjoja, jos ei ole mitään mitä erityisemmin toivoo?
Nykyajan lapsien lahjatoiveet ovat melko kalliita. -Myönnän, eivät omanikaan ole halvimmasta päästä, mutta en odota saavani kaikkea ja pety kun en saakaan.

Muovikuusilla ja oikeilla kuusilla on ero. Oikea kuusi on aina parempi, mutta ei muovikuustakaan voi ojaan haukkua. 11 joulua olen viettänyt, yhdenkään oikean kuusen kanssa en ole joulua viettänyt. Ei se ole tunnelmaa poistanut.

E: Hemmetti muisti pätkii. :/
Viimeksi muokannut Usopp päivämäärä 03 Joulu 2007 09:27, muokattu yhteensä 1 kerran
kitarasankari.net
Käyttäjän avatar
Usopp

Viesti PowerLife 02 Joulu 2007 20:43

Slippet kirjoitti:Jeesuksen ylösnousemustahan joulu alunperin merkitsi, mutta lahjoihin se on muuttunut.

Ai, minä kun luulin että Jeesus nousi kuolleista pääsiäisenä ja syntyi jouluna. Olinpas hupsu.

Onhan tämä joulu aika hauskaa aikaa, syödään sukulaisten kanssa, leijutaan kilpaa lahjoilla serkun kanssa jne. Onhan joulu nykyään aika lahjakeskeinen juhla, mutta ajatushan siinä tavallaan on tärkein. Meillä joulukuusi vaihtelee vuodesta toiseen, jos olemme mummolassa on oikea isohko kuusi, mutta meille mahtuu vain pieni muovikuusi. Tuohan tuo isompi aito kuusi tiettyä tunnelmaa, ja sen koristelu on melko hauskaa.

Olen kyllä tyytyväinen nykyiseen jouluuni, se on mukavaa aikaa ja silloin on aina jotenkin lämmin olo. Näyttelevät lahjat ainakin minulla vielä melko suurta osaa joulussa, mutta eivät ne kaikkea merkitse.

E: Tarkennuksesi mainittakoon että lämmin oli merkitsee mukanaa ja lämmintä tunnelmaa noin yleisesti...
And we fall through the dark of the underworld,
and we're leaving the light of the day.
And I know we will go to the other side,
and it seems I'm going to stay.

Hell is home to the gods of the underworld
To the one who will never betray
Now my soul will be here for eternity
And the night will be leading my way
Käyttäjän avatar
PowerLife

Viesti Zacha 02 Joulu 2007 21:02

PowerLife kirjoitti:
Slippet kirjoitti:Jeesuksen ylösnousemustahan joulu alunperin merkitsi, mutta lahjoihin se on muuttunut.

Ai, minä kun luulin että Jeesus nousi kuolleista pääsiäisenä ja syntyi jouluna. Olinpas hupsu.

Minä kun luulin, että alkupoeräisen katollisen uskonnon mukaan joulu olisi (siis kristityille, hähäh.) olisi 25.marraskuuta Tosin, jouluhan on ollut vanhastaan pakanallinen juhla, jonka Ruotsista tulleet kristityt laittoivat omiina tarkoitusperiinsä sopiviksi.

Olen kyllä tyytyväinen nykyiseen jouluuni, se on mukavaa aikaa ja silloin on aina jotenkin lämmin olo. Näyttelevät lahjat ainakin minulla vielä melko suurta osaa joulussa, mutta eivät ne kaikkea merkitse.

"Lämmin olo" voi myöskin viitata siihen, ettet nouse klo.6.30 ylös pakkaseen...
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Nuadhu 03 Joulu 2007 14:29

Joulu merkitsee minulle mukavaa juhlaa sukulaisten kanssa, hyvää ruokaa, lahjoja, ja itsensä turvoksiin syömistä.
Mutta tämä kaikki on muuttunut liian kaupalliseksi. Käikennäköistä turhaa krääsää myydään kaupoissa, lapsilla kauhea angsti jos eivät saa sitä kahden tonnin lahjasäkkiä jota toivoivat jne. jne.

Tekisi mieli sanoa "Only in America" koska se on muodikasta, mutta enpäs sano ; )
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Viesti Veli Joosef 03 Joulu 2007 18:22

Nuadhu kirjoitti:Joulu merkitsee minulle mukavaa juhlaa sukulaisten kanssa, hyvää ruokaa, lahjoja, ja itsensä turvoksiin syömistä.
Mutta tämä kaikki on muuttunut liian kaupalliseksi. Käikennäköistä turhaa krääsää myydään kaupoissa, lapsilla kauhea angsti jos eivät saa sitä kahden tonnin lahjasäkkiä jota toivoivat jne. jne.

Tekisi mieli sanoa "Only in America" koska se on muodikasta, mutta enpäs sano ; )

Niin. Olisihan sitä hauska tuhahdella jenkkien turmeltuneisuudelle ja ajatella itse viettävän askeettisempaa juhlaa, mutta kyllä samanlainen meininki on Suomessakin. Lapset mankuvat uusimpia pelikonsoleita, käveleviä robotteja lasertykillä ja minimönkijöitä. Kunnon vanhempi osaa hillitä lapsen materialistisen himon ja uskon, että suurin osa vanhemmista on tällaisia, mutta on myös näitä ns. "curling-vanhempia", joille pikkuprinsessan/-prinssin tahto on laki.
Käyttäjän avatar
Veli Joosef

Viesti Quentin 03 Joulu 2007 18:38

Minulla joulu on enempi sosiaalinen kuin kaupallinen juhla. Kenties olen niitä harvoja, jotka eivät toivo joululta satojen eurojen lahjalasteja vaan sukulaisten yhteenkokoontumista ruokien ja juomien ympärille? Ehkäpä, ehkä en.

En varsinaisesti pidä joulua uskonnollisena riemuna vaikka sitä uskovaista tyyppiä olenkin.

Ja nyt kun on tullut puhetta kuusista.. Meillä on aikoinaan ollut ihan oikeakin kuusi, mutta on vaihdettu muoviseen jo jokunen joulu sitten. Eipä tuo nyt maailmaa ole kampittanut, mutta kyllähän sitä kuusen ja pihkan tuoksua jo kaipanee.
[piilotettu kuva]
McDonalds, pepsi, coca cola company jne. Olkaa hyvä ja syökää paskaa.
Käyttäjän avatar
Quentin

Viesti Nuadhu 03 Joulu 2007 21:15

Veli Joosef kirjoitti:Niin. Olisihan sitä hauska tuhahdella jenkkien turmeltuneisuudelle ja ajatella itse viettävän askeettisempaa juhlaa, mutta kyllä samanlainen meininki on Suomessakin. Lapset mankuvat uusimpia pelikonsoleita, käveleviä robotteja lasertykillä ja minimönkijöitä. Kunnon vanhempi osaa hillitä lapsen materialistisen himon ja uskon, että suurin osa vanhemmista on tällaisia, mutta on myös näitä ns. "curling-vanhempia", joille pikkuprinsessan/-prinssin tahto on laki.

Lähinnä tarkoitin sitä, että kiitos vain Jenkeille kaikesta turhasta joulusössötyksestä. Ei silti, että se olisi vain ja ainoastaan Jenkkien syy, kaikkihan siihen periaatteessa syyllistyvät, kun vain jaarittelevat joulun kaupallisuutta, ja samaan menoon vetävät hilpeät krääsät kattoon niin että heilahtaa.
Ylipäätänsäkin lapset luulevat että joulun perimmäinen tarkoitus on pelkät lahjat.
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Viesti Rammstein fan 02 Tammi 2008 00:43

Henkilökohtaisesti joulu on juhlaa ja kärsimystä samaan aikaan.

Kun joulua edeltävällä viikolla yrität käydä kaupassa, et voi välttyä joululauluilta ja kaikelta siltä määrältä krääsää jota ihmisille jouluna tuputetaan. Ne järkyttävän hintaiset "kertakäyttölelut" joilla vanhemmat yrittävät ostaa lapsiltaan rakkautta. Ja aikuisten toisilleen ostamia tylsiä lahjoja, joita kaikki saavat muutaman kappaleen, eivätkä oikeasti tee niillä mitään. Missä on kaikki kestävä ja omatekemä?? Itse ainakin ilahdun eniten mummon tekemistä villasukista, koska toisen ihmisen lämmöllä tekemä käsityö, jossa näkyy tekijän kädenjälki on paljon arvokkaami kuin kallis turhake.

Onneksi joulussa on yhä se puoli jossa suku kokoontuu yhteen viettämään aikaa keskenään ja syömään hyvin. Vaikka nykyään kaiken saa valmiina, niin parhaita ovat omatekemät jouluruoat, esimerkiksi piparit jotka olet itse leiponut saavat täysin erilaisen arvon kuin kaupan dominot.

Ja muistakaa: Jouluaattona joululahjojen jakamisen jälkeen ei saisi mennä pelaamaan sitä uutta tietokonepeliä, vaan viettää seuraavakin päivä perheen kanssa, eikä tietokoneen ruutua tuijottaen. Eli arvostakaa ihmisiä eikä materiaa.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Rammstein fan

Palaa alueelle Sumppikuppila