Olen tässä ajatellut hommaavani pari uutta lautapeliä ja tällaisista peleistä pidän:
Carcassonne
Carcassonne - Kirkot ja Kievarit
Carcassonne - Kirjurit ja Kauppiaat
Carcassonne - Lohikäärme ja Linnanneito
Carcassonne - Kreivi ja Kuningas
Hotel
Monopoly
Monopoly - Maailman Ihmeet
Afrikan Tähti
Ja tällaisia pelejä olen katsellut:
Pentago
Carcassonne - The Castle
Catanin Uudisasukkaat
BattleLore
Pidän siis vähän raskaamman puoleisista 1-3h mittaisista peleistä joihinka saa sisältyä sääntöjä vaikka millä mitalla. Ainoa huonopuoli tässä on se, että muut eivät jaksa lukea sääntöjä esim. BattleLore taitaa tippua pelistä heti 80-sivuisen sääntökirjan takia, jota kukaan muu ei jaksa lukea ja en jaksa selittää kahta tuntia kaikkea. Laattojenasettelu on meidän perheessä tällä hetkellä kovassa huudossa oleva genre (tulee myös toisinaan pelattua kavereiden kanssa, mutta pääasiallisesti perheen kesken). Sinänsä yhtenä vaihtoehtona voisi olla Carcassonne - Kivikausi, kun siihen löytyy tuon Kreivi ja Kuningas -lisäosan myötä yksi pieni lisäosa jo valmiina. Tosin onko tuo Kivikausi niin suuresti eroava vai onko samaa kauraa kuin perus-Carcassonne (jota on tullut itse pelattua varmaan 50-70 peliä ja olen vain tylsistynyt kaksinpelissä voittamiseen). Torni ei sinällään lisäosana kiehdo, koska sekoituspussi on aivan hyvä laattojen nostamiseen ja meidän perheessä ei kauheasti faniteta lohikäärmettä (oikeastaan ei käytetä ollenkaan, ehkä joskus kaveripeleissä tai jos joku nyt haluaa testata lohikäärmettä).
Kannattaa myös ehdoitella hyviä pikkupelejä, joita voi pelata pidempien pelien välissä, mieluiten 10-45min mittaisia ja alle 30e hintaisia (10-20e on vielä sopiva ja tuo 30e on vähän sellainen kipuraja jo).
PS. Jos olet itse ostamassa jotakin lautapeliä, niin täällä voitkin suorittaa kyselyn.