Nuadhu 01 Elo 2007 21:44
Minä en ole mikään kasvatustieteen rohvessori, mutta kuitenkin.
Olen jotenkin huomannut, että aina perheissä, joissa on vain yksi lapsi, niin lapsi usein "lellitty", taikka liian vapaasti kasvatettu, taikka molempia.
Tunnen pari kaveria, kummatkin ainoita lapsia.
Toinen on "lellitty" sillä hän saa aina mitä hän haluaa. Jos vanhemmat kieltävät häntä jostain, hän saa jonkin helvetin raivokohtauksen, ja alkaa hajottelemaan paikkoja. Tällä hetkellä hän on viidennellä luokalla.
Kerran hän alkoi hakkaamaan minua jääkiekkohansoilla, ja tönäisin hänet pois, kiroten painumaan sinne missä pippuri kasvaa, ja tämä meni itkemään äidillensä, että tuo kiusaa ja hakkaa.
Toinen on myös "lellitty". Mutta hän ei ole samankaltainen, kuin edellinen henkilö. Hän on kyllä kiltti, ja melko huomaavainenkin, mutta hänen vanhempansa eivät osta hänelle kaikkea mitä hän haluaa, mutta hän saa kotitöistä melko paljon rahaa.
Hän kertoi joskus minulle, että kun hän imuroi, hän saa kymmenen euroa. Minä saan viitosen, jos olen kilttinä poikana, ja siivoan koko jeesuksen kämpän. Muistaakseni hän sai vitosen, jos tiskasi, ja sanoi, että hän ei yleensä tiskaa, koska saa siitä liian vähän rahaa. Myös kaikesta muusta hän saa aika paljon rahaa.
Tietysti hän saa kaikkia kalliita lahjoja. Joululahjaksi sai Robosabiens V2:sen, joka maksoi silloin n.300 € Pulju.netistä, Nintendo DS:än, ja kaikkea muuta siistiä krääsää.
Hän sai 600€ kun maalasi autotallin.
Ajan nyt tässä takaa kuitenkin sitä, että lapset, joita "lellitään" ovat muutenkin hiukan... Ulkona tästä maailmasta. Heidän käsityksensä asioista on aivan jotain muuta.
Vanha opettajani kuutosluokalla sanoi muistaakseni jotenkin, että "Ennen minulla oli neljä teoriaa lastenkasvatuksesta, nyt minulla on neljä lasta, eikä yhtään teoriaa, ja paras kasvattaja lapselle on veli tai sisko"
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa