Mahlainen jarruton kirjoitti:---
Ihanaa, joku oikeasti vastaa minulle! Kuten sanoin, kirjoitukseni oli vain hahmotelma ja myönsin sen sisältävän paljon puutteita.
Tähän alkuun sanon jo, että olen kertonut, etten ole suoranainen demokratian kannataja, sillä nykypäivänä se harvoin toteutuu sellaisena kuin pitäisi. Yksi puoli, josta en myöskään siinä pidä on se, että väkisin on aina se vähemmistö, joka voi hävitä vaikkapa yhdellä prosenttiyksiköllä. Onko silloin enemmistön voitto reilu? (Pahoittelen, etten osaa muotoilla asiaa, mutta toivottavasti ymmärsit)
Veikkaan, että yksi harvoista teistä ihannevaltioon voisi olla hyvin toimiva ja jonkin verran pehmennetty versio totalitarismista - niin karua kuin se onkin. Fakta on kuitenkin se, että ihmiset esittävät mielellään mielipiteitä ja tuovat äänensä kuuluviin. Kun on tarpeeksi monta toisistaan eriävää mielipidettä, syntyy väkisin riita, joka horjuttaa ihannevaltiota kohti täydellistä katastrofia. Toisin sanoen, mikäli ihmiset olisivat suht. yksimielisiä asioista, sopu säilyisi. Mikäli media vaikuttaisi tarpeeksi tehokkaasti ihmisten alitajuntaan, yksimielisyyttä syntyisi. Kuulostaa kamalalta, mutta näinhän se on.
Mainitsin myös, että ne 10 hallitsijaa olisivat kaikki jollain tapaa ammattitaitoisia ja yrittäisivät parhaansa mukaan ajaa ihmisten
yhteistä hyvää. Sanoin myös, että päätöksiin otettaisiin selkeät suuntaviivat koko kansan äänestyksellä. Ihmiset saisivat siis ainakin pienimuotoisesti vaikuttaa siihen, mitä valtiossa oikeastaan tapahtuisi.
ewelynea. kirjoitti:Armeijan käyttöä lisättävä. Esim. suurimmat mielenosoitukset voitaisiin ratkaista puhtaasti voimalla, mikäli mikään muu ei enää tepsi.
Ensin puhutaan ja jos ei auta, niin tapellaan. Tämä oli se, jota yritin tuoda esille. En siis tarkoittanut sitä, että kun riitainen sakki ilmaantuu näköpiiriin, käy armeija sen sieltä lahtaamassa.
Uskon vakaasti siihen, ettei uskonnolla olisi yhtä vahvaa jalansijaa esim. Suomessa, mikäli sen opettamista ei aloitettaisi jo niin varhaisessa vaiheessa ihmisen kehitystä. Mikäli uskonnonopetus syrjäytettäisiin toisella teorialla ja "myytäisiin" oikein, olisi sillä pian vähintään yhtä vahva asema. Ei 7-vuotias osaa torjua Darwinin teoriaa yhtään sen paremmin, kuin kreationismia.
Anteeksi, jos unohdin vastata johonkin argumenttiisii, mutta yritin parhaani

wiipe_ kirjoitti:---
Verotuksen unohdin tosiaan kokonaan!
Verotus on varmasti asia, joka helposti epäonnistuessaan kaataisi ihanneyhteiskunnan. Tässä täytyy nimittäin miettiä hyvin tarkkaan, kuinka lähtee asiaa lähestymään ja mitä oikeastaan tavoittelee. Jos pyrkimyksenä olisi jatkaa mahdollisimman pitkälle varallisuuserojen tasoittamista, olisi käyttöön varmastikin otettava progressiivinen verotus. Nyt täytyy kuitenkin myöntää, että verojen osa-aslueella minulla on vielä niin paljon katvealueita, etten oikein uskalla ottaa kovin vahvasti kantaa. En itse joudu vielä veroja maksamaan, joten käytännön kokemuksella en voi sanoa oikein mitään. Pahoittelen, etten voi antaa täydellistä vastinetta kirjoitukseesi.
Tuossa väkivalta-asiassa olet kyllä toisaalta aivan oikeassa, mutta jos ihmiset ovat osoittamassa mieltään, niin millä sen kiihkomielisen väkijoukon loppujen lopuksi saa kuriin? Ketä he suostuvat kuuntelemaan? En usko, että vaikka puhujanpönttöön asettuisi itse Sokrates esimerkkeineen, kansa ainakaan aivan heti siitä hiljentyisi.