Kirjoitin tässä muutama päivä sitten piratismista kolumnin jonka voi lukea täältä. Asiasta olisi ehkä hyvä vääntää kättä laajemminkin, mutta kaikkein nollasisältöisimpien viestin ("mul warez gtaaaa!!") karsimiseksi sijoitan sen tänne Sumppikuppilan puolelle.
Mitä mieltä kahvia nauttivat toverini ovat piratismista? Harrastatko sitä itse? Onko se moraalisesti hyväksyttävää? Mitkä ovat piratismin mahdolliset seuraukset? Miten piratismin saisi loppumaan? Näistä kysymyksistä voisi olla hyvä aloittaa, ja keskustelu saa rönsyillä vapaamminkin sillä tämän alueen moderointilinja on melko helläkätinen kunhan keskustelu on auttavasti asiallista.
Onko mahdollista, että piratismi johtaa musiikkiteollisuuden kuolemaan? Johtaako musiikkiteollisuuden kuolema musiikin ainoastaan virtuaalimuotoon? Miten käy radioille? Entä musiikkivideokanaville? Itse en piratismia ole harrastanut enkä tule harrastamaankaan. Koen sen vääräksi, enkä voi vakavalla naamalla väittää olevani tietyn yhtyeen kannattajani jos olen warettanut kaikki heidän levynsä. Salliiko teidän oikeustajunne tämän?
Piratismin suurin ongelma on että siitä on tullut hyväksyttyä. Jos kaikki varastaisivat ruokaa kaupasta siitäkin tulisi tapa jota ei ihmetellä. "Mutta minähän varastan vain omaan käyttööni!"
MJ