Piratismi ja sen seuraukset

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Piratismi ja sen seuraukset

Viesti Mahlainen jarruton 29 Heinä 2007 12:09

Kirjoitin tässä muutama päivä sitten piratismista kolumnin jonka voi lukea täältä. Asiasta olisi ehkä hyvä vääntää kättä laajemminkin, mutta kaikkein nollasisältöisimpien viestin ("mul warez gtaaaa!!") karsimiseksi sijoitan sen tänne Sumppikuppilan puolelle.

Mitä mieltä kahvia nauttivat toverini ovat piratismista? Harrastatko sitä itse? Onko se moraalisesti hyväksyttävää? Mitkä ovat piratismin mahdolliset seuraukset? Miten piratismin saisi loppumaan? Näistä kysymyksistä voisi olla hyvä aloittaa, ja keskustelu saa rönsyillä vapaamminkin sillä tämän alueen moderointilinja on melko helläkätinen kunhan keskustelu on auttavasti asiallista.

Onko mahdollista, että piratismi johtaa musiikkiteollisuuden kuolemaan? Johtaako musiikkiteollisuuden kuolema musiikin ainoastaan virtuaalimuotoon? Miten käy radioille? Entä musiikkivideokanaville? Itse en piratismia ole harrastanut enkä tule harrastamaankaan. Koen sen vääräksi, enkä voi vakavalla naamalla väittää olevani tietyn yhtyeen kannattajani jos olen warettanut kaikki heidän levynsä. Salliiko teidän oikeustajunne tämän?

Piratismin suurin ongelma on että siitä on tullut hyväksyttyä. Jos kaikki varastaisivat ruokaa kaupasta siitäkin tulisi tapa jota ei ihmetellä. "Mutta minähän varastan vain omaan käyttööni!"

MJ
Viimeksi muokannut Mahlainen jarruton päivämäärä 29 Heinä 2007 12:16, muokattu yhteensä 1 kerran
<BeeStone> oot sie mahlainen kyllä tyhmä jätkä
<BeeStone> sulla on kaikkee, mutta jätät silti koko foorumin
Käyttäjän avatar
Mahlainen jarruton

Viesti Uusis 29 Heinä 2007 12:15

Ikävä kyllä, piratismia ei saa loppumaan ilman suuria muutoksia..
Kyllähän niitä on tullut ladattua ohjelmilla, mutta vain omaan käyttöön.
Moraalisesti hyväksyttävää... Eipä ole. Sillä artisti maksaa..
Harmi vain, että piratismi on Suomessa kiellettyä :/ En kyllä usko, että Supon pojat tulisi koputtamaan oveani.
- Tuli ei polta Uusista. Uusis polttaa tulen.
- Uusis syö hiekkaa ja paskantaa graniittia.
- Suomen ensimmäinen vittuilu on löydetty kalliomaalauksena vuodelta 600 eKr.
Käyttäjän avatar
Uusis

Viesti Suomalainen 29 Heinä 2007 12:18

Piratismi voitaisiin saada loppumaan kunhan kinkit ja venakot sen lopettaisitvat.
<SeeDub> Ehkä suurin oikeusmurha jo kahdesti ollut se, että Suomalainen voittaa parhaan väittelijän palkinnon
Kateus se on joka puhuu ;)

PARAS VÄITTELIÄ 2007!
PARAS VÄITTELIÄ 2008!
Käyttäjän avatar
Suomalainen

Viesti Lombax 29 Heinä 2007 12:19

Itse periaatteessa vastustan piratismia, mutta välillä sitä tulee itsekkin tehtyä. Kyllähän siitä korvauksia joutuu maksamaan jos jää kiinni, mutta en aio jäädä kiinni.

Itse teen musiikin kanssa niin, että *cough* hankin kappaleita ja jos törmään hyvään artistiin ostan levyn. Ennemmin ostan ihan cd:n kaupasta kuin, että netistä ostaisin. En usko, että radio tästä kärsii sillä sitä kuunnellaan työpaikoilla, autoissa, julkisilla paikoilla yms. Olen kyllä tuota samaa mieltä, että ei voi olla kunnon fani jos on warettanut kappaleita
[piilotettu kuva]
Lombax GFX
I'm Back
Käyttäjän avatar
Lombax

Viesti Zacha 29 Heinä 2007 12:20

Suomalainen kirjoitti:Piratismi voitaisiin saada loppumaan kunhan kinkit ja venakot sen lopettaisitvat.

Mukavaa, mutta kiinan ja venäjän syyttäminen ei johda mihinkään. Suomessa suuri osa nuorista imuroi netistä, ilmaiseksi. Kuka ostaa mitään levyä, kun voi ottaa koko levyn ilmaiseksi. Itse yritän ostaa levyjä tai ainakin imuroida laillisesti.
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Fonzie 29 Heinä 2007 12:23

Suomalainen kirjoitti:Piratismi voitaisiin saada loppumaan kunhan kinkit ja venakot sen lopettaisitvat.

Tältä foorumilta ei löydy "kinkkejä" eikä "venakkoja", mutta silti täällä on überwarettajia.

En tue warettamista ollenkaan. Isäpuoleni warettaa jotain musiikkia aina, ja minä yritän sabotoida ne yritykset, kuten poistaa/piilottaa ohjelmat yms. Itse ostan aina levyt, mutta isäpuoli on ladannut tähän muutamia hyviä biisejä, niin kuuntelen niitä. Mutta enpähän ole itse warettanut. ^^

Minäkin olen samaa mieltä tuosta, että ei voi olla kunnon fani jos warettaa levyjä/biisejä.
Käyttäjän avatar
Fonzie

Viesti Silence 29 Heinä 2007 12:27

Olihan se ennen mukavaa aikaa kun oli näitä LP- levyjä ja Piratismiä ei tunnettukkaan. Vastustan Piratismia, mutta tuleehan sitä käytettyä aina vähintään yhden levyn verran viikossa. En käyttäisi Piratismia, jos minulla olisi rahaa enkä olisi näin laiska. Mahdollista on, että musiikkiteollisuus kuolee aikanaan, mutta itse en siihen usko.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Silence

Viesti Anal Satan 29 Heinä 2007 12:51

Piratismi on ehkä parasta mahdollista mainosta elokuva-, musiikki- ja peliteollisuudelle. Waretan musiikkini, ja jos pidän musiikista, niin ostan levyn. Muutaman levyn olen ostanut sokkona ja aina olen pettynyt pahasti.
Käyttäjän avatar
Anal Satan

Viesti Mahlainen jarruton 29 Heinä 2007 13:05

Heimdallr kirjoitti:Piratismi on ehkä parasta mahdollista mainosta elokuva-, musiikki- ja peliteollisuudelle. Waretan musiikkini, ja jos pidän musiikista, niin ostan levyn. Muutaman levyn olen ostanut sokkona ja aina olen pettynyt pahasti.

Mielestäni näin ei voi ajatella. "Varastan tästä kaupasta uutusnäkkileipää, jos pidän ostan toistekkin."

MJ
<BeeStone> oot sie mahlainen kyllä tyhmä jätkä
<BeeStone> sulla on kaikkee, mutta jätät silti koko foorumin
Käyttäjän avatar
Mahlainen jarruton

Viesti Anal Satan 29 Heinä 2007 13:09

Mahlainen jarruton kirjoitti:Mielestäni näin ei voi ajatella.
Mielestäni voi.

Todellisempi vertaus: Kopioin näkkärin reseptin, teen itselleni näkkärin, maistan, totean hyväksi ja ostan kaupasta paketin.
Käyttäjän avatar
Anal Satan

Viesti MJM 29 Heinä 2007 13:18

Piratismi. Elikkä juuri tälläistä laitonta latausta. Olen lievästi harrastanut tätä jo vuoden. Syynä voi olla se, että mm. peliä ei löydy enään kaupan hyllyltä, (Deus Ex) ja muutenkin erittäin vanhoja pelejä. (MDK) Tosin, en ole lataillut kovin paljoa noita, ja minulla oli pienenä MDK:n kokoversion CD, mutta rikoin sen. En tällöin ajattele sitä laittomaksi lataukseksi. Musiikkia latasin ennen Java-pohjaisella ohjelmalla, jonka jälkeen yhtäkkiä se lakkasi toimimasta. Se ei ottanut yhteyttä masterserverille. Harmitti kyllä, kulta-ajan musiikkia on vaikea löytää, ellei näistä vanhoista kuninkaista tehdä kokoelma-albumeita. Jostain henkilöstä tehtiin kokoelma, mutten muista, kuka hän oli.

Elikkä en vastusta piratismia, mutta jotain rajaa sentään!
U know wat? Blueshit is dickhead. And all of u sux.
MJM

Viesti praKKA 29 Heinä 2007 13:27

Itselläni on tyyli, että latailen aika paljonkin musiikkia ja vastaavaa, mutta mikäli oikeasti pidän siitä, niin ostan sen.

Näin kävi myös Test Drive Unlimitedin kanssa, waresin sen uudelle koneelle, tykkäsin siitä, ja nyt on tilaus jo tehtynä.
Intel C2D E4400@vakio | 1Gb DDR2 800MHz (sitten joskus 2Gb) | 250Gb WD Caviar SE SATA | Club 3D GF 8600GT | Antec Sonata III | Asus P5B
Ajaahan ihmiset ylinopeutta, virittää mopoja ja ovat amiksia. - X-racer
Rapakuntoinen nörtti haastaa kaikki punnertamaan, pystyttekö?
Keksit loppu.
Käyttäjän avatar
praKKA

Viesti Usopp 29 Heinä 2007 13:36

Kyllä itsekin tulee latailtua musiikkia ja harvoin ohjelmia, mutta koitan sen lopettaa.
Ensikerroilla se oli vain "Joo, ladataan nyt vain tästä sitä Metallicaa, ja sitten lopetetaan". Kerran kun on kokeillut, ei sitä ole niin helppo lopettaa, koska tietää, että on mahdollista päästä halvemmalla.
Kyllä niitä levyjä tulee myös ihan ostettua, vaikka ilmaiseksikin saisi.
kitarasankari.net
Käyttäjän avatar
Usopp

Viesti ErrorFile 29 Heinä 2007 13:43

Itse harrastan satunnaisesti warettelua, mutta jakamista en suosi millään tavalla.
En edes että polttaisin kaverille levyn mikä on täynnä musiikkia.

Mutta en kuitenkaan mitään pelejä tai vaikkapa Windowseja lataile, vain jotain satunnaisia levyjä.

En ole myöskään warettelua vastaan, mutta ei se oikeinkaan ole loppujen lopuksi.

Nykyisin kun kuuntelen vain niitä artisteja, millä on artistisivu vaikkapa Soundclickissä.
Monet heistä jakavat omaa musiikkiaan ilmaisena ladattavana, niin tuolta on tullut latailtua viimeviikkoina monta sataa kappaletta.
Intel C2D E6400 - Asus P5B-VM SE - 2x 1GB PQI (Dual Channel) - Maxtor 250GB & Samsung Spinpoint T166 500GB - Samsung Writemaster 20x+-DVDRW - Club 3D Radeon HD 4870 512Mt - Chieftec 550w - Samsung SyncMaster 940BW - Compucase 6C29 (+ 120mm Nexus & pölyfiltteri)
Käyttäjän avatar
ErrorFile

Viesti Matso 29 Heinä 2007 14:32

Ensin täytyy selventää eräs seikka, en juo kahvia.

Ja sitten voidaan keskittyä asiaan...

Ensinnäkään en pystyisi ostamaan musiikkia kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että kuukausituloni on neljänkymmenen euron luokkaa, jotka menee keskimäärin piristeisiin kouluaikoina. Toiseksi en fanita mitään bändiä. Millään levyllä ei ole niin montaa hyvää biisiä, ettäkö haluaisin sellaisesta ainakaan maksaa. Leffat taas maksaa niin sairaasti, eikä sellasia jaksa / viitsi vuokratakkaan, kun kumminkin niitä suurimmalti osin tietokoneen näytöltä vielä katson. No tietysti waretukseen kannustaa myös sen helppous. Haastavin osuus lienee miettiä, mitä haluaa ladata.

Waretuksessa on yksi haittapuoli: Siihen jää koukkuun.
Käyttäjän avatar
Matso

Palaa alueelle Sumppikuppila

Samankaltaisia viestiketjuja