Vaikka meneekin offtopicicksi aika pahasti niin menköön. Teloittakaa jos tahdotte.
http://www.news.com.au/heraldsun/story/ ... 24,00.htmlYlläolevassa jutussa on haastateltu Nine Inch Nailsin Trent Reznoria, jolla on muutama hyvä kommentti mm. levyjen hintoihin liittyen:
the first thing I did when I got to Sydney is I walk into HMV, the week the record's out, and I see it on the rack with a bunch of other releases. And every release I see: $21.99, $22.99, $24.99. And ours doesn't have a sticker on it. I look close and 'Oh, it's $34.99'. So I walk over to see our live DVD Beside You in Time, and I see that it's also priced six, seven, eight dollars more than every other disc on there. And I can't figure out why that would be.
Trent kysyy levy-yhtiön pomoilta syytä noin koviin hintoihin ja he vastaavat:
so I say "Why is this the case?" He goes "Because your packaging is a lot more expensive". I know how much the packaging costs -- it costs me, not them, it costs me 83 cents more to have a CD with the colour-changing ink on it. I'm taking the hit on that, not them. So I said "Well, it doesn't cost $10 more". "Ah, well, you're right, it doesn't. Basically it's because we know you've got a core audience that's gonna buy whatever we put out, so we can charge more for that. It's the pop stuff we have to discount to get people to buy it. True fans will pay whatever".
Harvinaisen paskamaista käytöstä levy-yhtiöltä. "Tosifanit kyllä ostaa mitä tahansa me myydään ja niitä voi laskuttaa vähän enemmän kun muut lataavat kuitenkin". Tosiasiassahan (sori, lähdettä ei tähän löydy kun en muista mistä luin) musiikin lataamisesta koituvat tappiot levy-yhtiöille ovat kuitenkin minimaaliset. Ja tottahan se on, että levyjen hinnoissa on vähintäänkin se 10-15e ilmaa(=tuottoa levy-yhtiölle) silti artisti saa levyn tuotoista vain murto-osan. Tosin, jotkut bändit, kuten Radiohead, ovat tehneet toisin; heidän uuden levyn julkaisu oli aika omalaatuinen:
Sivuilla oli kaksi vaihtoehtoa: voit valita levyn ladattavaksi tai ostaa discboxin hintaan 40e (discbox sisältää albumin CDllä ja LPllä, lisälevyn CDllä ja sen lisäksi mm, julisteita etc.). Latauksen hinnan sai määritellä itse, voit maksaa siitä vaikka 10 000 GBP tai 0 GBP. Itse pitäisin tätä paljon parempana menettelynä että asiakas saisi määritellä itse musiikin hinnan, koska silloin ne "tosifanit", jotka haluaisivat kannattaa artistiaan isommalla panoksella voisivat maksaa levystä vaikka 30e ja henkilöt, jotka eivät ole niin tosifaneja, voisivat maksaa vaikkapa 2e koko levystä.
Valitettavasti levy-yhtiöt tuskin tulevat ikinä suostumaan tähän. Vielä yksi quote Reznorin haastattelusta:
And I just said "That's the most insulting thing I've heard. I've garnered a core audience that you feel it's OK to rip off? Fuck you'. That's also why you don't see any label people here, 'cos I said 'Fuck you people. Stay out of my fucking show. If you wanna come, pay the ticket like anyone else. Fuck you guys". They're thieves. I don't blame people for stealing music if this is the kind of shit that they pull off.
Kun alkaa oikeasti miettimään, mitä levy-yhtiöt tekevät, alkaa waretus tuntua jopa aika kannattavalta vaihtoehdolta. Itse olen yrittänyt ostaa mahdollisimman paljon levyjä, joita tahdon, enkä ole pahemmin valittanut hinnasta. Pyrin myös ostamaan mahdollisimman paljon levyjä mm. alennuskoreista(3 levyä = 20e etc) valitettavasti alennuskoreista ei aina löydy kovinkaan hyviä levyjä paljoa. Olen myös ostanut levyjä mm. iTunes-storesta ja ostin Radioheadin uusimman levyn ladattavaksi(tosin ostan siitä normaalin CD-version kunhan se julkaistaan ensi vuoden puolella). iTunes-storestahan saa DRM-vapaata musiikkia mutta kyse ei minun kohdalla ole siitä.
Rakastan CD-levyjä. Jos minulla on musiikkia, haluan että se on muutakin kuin ykkösiä ja nollia kovalevylläni. Toki, samassa muodossahan se on myös CD-levyllä mutta CD on kuitenkin paljon fyysisempi todiste musiikista. Ja kyllä, waretan taas musiikkia nykyisin(olen selkärangaton paska jne). Jos pidän warettamastani levystä, ostan sen. Jos en pidä, poistan levyn ja sillä siisti. Kantani waretukseen yleisesti on vähän niin ja näin, välillä tuntuu ettei waretusta pitäisi missään nimessä sallia mutta toisaalta, tällaisten levy-yhtiön tekemien temppujen takia waretus alkaa tuntua moraalisesti melkein oikeammalta vaihtoehdolta.
what a shitload o' offtopic.
haistakaa kaikki vittu, ei jaksa enää kiinnostaa. baibai.