Piratismi ja sen seuraukset

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Viesti praKKA 29 Heinä 2007 19:16

Joops. Aika paljon saa suomessa warettaa että poliisi kiinnostuu, kyllä ISP:tkin sietävät warettamista jos sitä ei harrasta 24/7. Itse olen itselleni laittanut rajan että max. 2 warea per. kuukausi, mutta nyt on ollut semmoisia aikoja että ei ole tullut latailtua mitään.

Joskus tosiaan Elisalta tuli kuittailua kun virus (lukekaa Software-alueelta) hyökkäsi ja he sulkivat netin väliaikaisesti, niin kun soiteltiin sinne niin sanoivat että ne kyllä tietää että lähes kaikki niiden asiakkaat warettaa, mutta ne ei nosta älämölöä mikäli se latailu pysyy kohtuurajoissa.
He siis näkevät Bittorrent liikenteen.

Joskus ajattelin että forkkaan kovon ja pidän 24/7 päällä bittorrent-latauksia, mutta laillisia sellaisia niin voi Elisalla olla hieman kyrpiintynyttä väkeä xD
Intel C2D E4400@vakio | 1Gb DDR2 800MHz (sitten joskus 2Gb) | 250Gb WD Caviar SE SATA | Club 3D GF 8600GT | Antec Sonata III | Asus P5B
Ajaahan ihmiset ylinopeutta, virittää mopoja ja ovat amiksia. - X-racer
Rapakuntoinen nörtti haastaa kaikki punnertamaan, pystyttekö?
Keksit loppu.
Käyttäjän avatar
praKKA

Viesti 1728 29 Heinä 2007 21:03

Pitää kysyä että kun jotkut yrittävät "lopettaa" warettamisen niin mitä se auttaa? Ei mitään, sinä olet kumminkin jo rikollinen vaikka olet lopettanut sen. Eli jos lataat yhden biisin jo laittomasti niin se jo riittä tekemään sinusta rikollisen vaikka et ole sen jälkeen ladannut mitään.
1728

Viesti Matso 29 Heinä 2007 22:14

Tri.moon kirjoitti:Pitää kysyä että kun jotkut yrittävät "lopettaa" warettamisen niin mitä se auttaa? Ei mitään, sinä olet kumminkin jo rikollinen vaikka olet lopettanut sen. Eli jos lataat yhden biisin jo laittomasti niin se jo riittä tekemään sinusta rikollisen vaikka et ole sen jälkeen ladannut mitään.
Vertauskuva: Jos ryöstät kadulla ohikulkijalta lompakon, niin miksi lopettaa. Olet kuitenkin jo rikollinen, voit yhtähyvin ryöstää seuraavaksi pankin.
Käyttäjän avatar
Matso

Viesti SMusta 30 Heinä 2007 01:24

Tunnustan kuuluvani näihin warettajiin. Mutta ainoat mitä waretan ovat musiikkikappaleet ja ROM:it. Jos pidän artistin/yhtyeen useammastakin kuin niistä muutamasta kappaleesta niin ostan levyn. En näe järkeä maksaa 20€ siitä, että kuulen sen yhden hyvän kappaleen, kun kuitenkin kuuntelen sen koneella. Joidenkin vanhempien levyjen kohdalla on kyllä tullut tehtyä se, että lainaan levyn kirjastosta ja tallennan ne kappaleet koneelle. Tuokin ihan siitä syystä, että niitä levyjä ei saa enää mistään tai niistä joutu maksamaan kauheita hintoja.
Melkein kaikki pelit ja elokuvat taas ostan kaupasta tai netistä mielummin kuin waretan. Nykyään kun alkaa saada noita vanhempia tietokonepelejä jo ilmaisversioina ihan laillisesti niin ei tartte niitäkään warettaa ja loput löytyykin kaupasta tai saa tilattua netistä. Pleikkari ja Xbox pelejä onkin hankalampi ruvetakkaan warettamaan. Ainoat pelit joita tulee waretettua on erillaiset ROM:it eri emulaattoreille.
Elokuvat taas hommaan mielummin kaupasta ostamalla/netistä tilaamaalla kuin warettamalla. Saa varmasti oikean elokuvan ja ei tartte väkertää tekstitysten sun muun kanssa.
SMusta

Viesti hyperchondriac 30 Heinä 2007 12:56

Tri.moon kirjoitti:Minun mielestäni on erittäin tekopyhää sanoa ettei wareta, koska nykyään netissä on hyvin vaikea olla warettamatta.
Eli siis on tekopyhää sanoa, ettei varasta kaupasta kun se on nykyaikana niin helppoa? Tuo kuulostaa lähinnä siltä, että mielestäsi waretus on niin houkuttelevaa, ettei sitä voi olla harrastamatta. Miten vaikeaa se on olla painamatta "download"-nappia?
Itse en (enää) wareta. Toki nykyäänkin omistain joitain waretettuja kappaleita kun esim. olen pyytänyt ystävääni lähettämään minulle jonkun bändin kappaleen (että saisin tutustua siihen). Jos en pidä bändistä, poistan kappaleen, jos pidän siitä, ostan levyn.
Tällä hetkellä minulla on n. 330 julkaisua, suurin osa cdllä, sen lisäksi sitten joitain singlejä ja liveversioita mm. iTunes-storesta ostettuna,

Olen oikeastaan aina aikaisemmin warettanut musiikin ja ostanut sitä, jos pidän siitä. Nykyään tosin kaikki waretettu materiaali on poistettu. Ainakin tämä selkärangaton (entinen) warettaja tuntee olonsa hieman paremmaksi, kun tukee lempiartistejaan ostamalla heidän levyjään.
"Bow down before the one you serve, you're going to get what you deserve." -Halo 2:1
lastfm :: deviantART
Käyttäjän avatar
hyperchondriac

Viesti Peltzi 31 Heinä 2007 10:22

Itselläni on kaveri, joka warettaa ihan kaiken, ja paheksun hänen toimintaansa. Hän warettaa musiikkia nopeammin kuin ehtii kuunnella, ja ostelee isompia ulkoisia kovoja, jotta kaikki mahtuu. Kerran hänen virustorjuntaohjelmansa huomasi olevansa laiton, ja lakkasi toimimasta. "Kun ei voi wareenkaan enää luottaa", totesi hän.

Vaan asiaan, itse waretan lähinnä vain musiikkia, sillä levyliikkeet eivät suoraan sanoen pursua musiikkimakuuni meneviä levyjä. Tämä kyllä on jotain 1 biisi/kk -tasoa. Kyllästyn hitaasti :P
Nettikauposta varmastikin löytyisi paremmin, mutten viitsi ryhtyä niihin ennen kuin olen täysi-ikäinen.

Mielessäni pyörii siitä huolimatta ajatus, että moni artisti joutuu lopettamaan musiikin teon, jos siitä ei enää saa elantoa. Tätä ei saisi missään nimessä tapahtua. Joillekin artisteillehan tämä on pelkkää mainosta, jotkut keräävät vielä paremmat konserttitulot waretuksen ansiosta, mutta joiltain pienemmiltä artisteilta ja bändeiltä viedään leipä. :(
Käyttäjän avatar
Peltzi

Viesti Rammstein fan 31 Heinä 2007 10:33

Peltzi kirjoitti:Itselläni on kaveri, joka warettaa ihan kaiken, ja paheksun hänen toimintaansa. Hän warettaa musiikkia nopeammin kuin ehtii kuunnella, ja ostelee isompia ulkoisia kovoja, jotta kaikki mahtuu. Kerran hänen virustorjuntaohjelmansa huomasi olevansa laiton, ja lakkasi toimimasta. "Kun ei voi wareenkaan enää luottaa", totesi hän.

Mielessäni pyörii siitä huolimatta ajatus, että moni artisti joutuu lopettamaan musiikin teon, jos siitä ei enää saa elantoa. Tätä ei saisi missään nimessä tapahtua. Joillekin artisteillehan tämä on pelkkää mainosta, jotkut keräävät vielä paremmat konserttitulot waretuksen ansiosta, mutta joiltain pienemmiltä artisteilta ja bändeiltä viedään leipä. :(

Kuinka suuria nämä kaverisi ostavat isommat ulkoiset kovot ovat? Kyllähän se 10gb täyttyy aika nopeasti.

Jos artisti lopettaa musiikin teon sen takia että piratismi vie hänen rahansa, olisi hänen ollut syytä jo lopettaa aikaissemmin. Totuushan on se että Suomessa hyvin harva artisti elää vain musiikillaan. Ja siitä voimmekin päätellä sen että moni suomalainen artisti tekee musiikkia sen tekemisen ja esittämisen ilosta.

Moneista bändeistä huomaa vaiheen jolloin rahaa on alkanut tulla vähän reilummin ja musiikki muuttuu hieman enemmän "tekemällä tehdyksi" eli siitä menee se vapaaehtoisen tekijän intohimo aiheeseen. Siksi monien suositumpien bändien aikaisemmat levyt ovat parempia kuin uudet.

Meniköhän tää ihan offiksi?
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Rammstein fan

Viesti Vincent 31 Heinä 2007 11:23

Ei poliisit niin hirveästi ole kiinnostuneita ns. kotiwarettajista , jotka lataavat muutama 100 biisiä koneelleen. Tuleehan itsekkin joskus vähän waretettua , mutta pelkästään musiikkia. Mutta pitäähän sitä bändiäkin tukea ;>

Silti vastustan piratismia , eli olen aika hölmö yksilö. Pelien ja hyötyohjelmien
warettamista en kannata. Olen edelleen outo.
SRO | IGN: Devica | Server: Poseidon | LVL: 33 | Class: Warlock/Cleric |
Bullet for my valentine @ Kaapelitehdas 8.12

4.8 Vinski täyttää vuosia! \o/
Käyttäjän avatar
Vincent

Viesti kaya 31 Heinä 2007 14:06

Hmm, en tiedä mitä sanoa, koska lataan musiikkia, mutta en silti tue warettamista. Kenties olen vain niin köyhä, rahaa pitäisi säästää muuhun, eikä sitä musiikkia vaan jaksa ostaa noin hirveillä hinnoilla (20€/levy), kun voi ladata kätevästi netistä. Kuitenkin haaveeni on joskus ostaa kaikki laittomasti ladatut albumini, ja se on mielestäni hyvä tavoite. Minulla on kuitenkin aika vähän musiikkia, että ei niiden häviäminen haittaisi minua ollenkaan. Mielestäni on ihan ok, jos lataa pari albumia puolessa vuodessa, ja levyiltäkään ei voi aina laittaa musiikkia mp3:seen, joten silloin ainakin minun vaihtoehtoni on laiton lataaminen.

En kuitenkaan ainakaan tahallisesti levitä mitään, joskus torrenteissa saattaa jäädä latauksen jälkeen send-toiminnolle, mutta stoppaan sen heti. Myöskin netistä (mm. MegaUpload-linkit) löytyneitä valmiiksi upattuja&pakattuja tiedostoja saatan antaa linkkinä kavereille. Softaa ja pelejä en wareta.
People get ready
kaya

Viesti Bladize 31 Heinä 2007 14:22

Suunnilleen sama vastaus kuin MJM'llä.

Itse olen warettanut noin 1-2 vuotta, mutta ei minun koneella ole kuin lähelle 500 biisiä, toisin kuin näillä suur-warettajilla joilla on 10000 biisiä koneellansa.
Jos he näitä jakaisivat, voisi tulla hetken päästä KRP koputtelemaan ovelle.
Ja niinkuin Heimdallr ja Jupi sanoi, ensin waretan muutaman biisin, ja jos pidän bändistä niin ostan levyn ja joskus se waretus on ainoa keino.
En itse millään tavalla vastusta piratismia, mutta itseasiassa nuo seuraukset vähän epäilyttää, että tuleekohan se KRP nyt käymään jos otan pari biisiä tuolta googlesta.

Eli en vastusta piratismia, mutta inhoan näitä suurjakajia, jotka laittaa uusimmat elokuvat nettiin, josta sitten kaikki lataa ne, eikä elokuvateattereihin kukaan tule enää katsomaan sitä, joten heillä ei sitten kuitenkaan ole rahaa tehdä jatko-osaa kyseiselle elokuvalle.
Käyttäjän avatar
Bladize

Viesti 1728 31 Heinä 2007 18:36

Itse waretan aika paljon. Isoin warettamisen kohde on vapaapaini. Jo yksi ulkoinen kovalevy täynnä ja about 100 DVD'tä. Syynä on se, koska viikottaisi showta ei myydä tai ei saa mistään muualta. Suomessakin ne tulevat maksutv'ltä ja leikeltyinä. Vanhoja jaksoja taas ei saa mistään. Kyllä minä softia olen warettanut, mutta en niinkään musiikkia tai pelejä. Sitäpaitsi ihmiset jotka ovat sanoneet että showtien lataaminen on pahempaa. Onhan se, mutta firma ei joka tapauksessa kauheasti menetä siinä (meinaan Adobea ja näitä isoja), koska ohjelmat on tarkoitettu vain firmoille. Eli mitä tavallinen ihminen tekee niillä edes jos ei töissä käytä. Joten tuskin kukaan ostaisi 500€ ohjelmaa vain huvinvuoksi. Se on kyllä erittäin väärin että juuri joku team tai joku julkaisee elokuvia säännöllisesti ja ihan paneutuvat siihen. Kyllä minä ymmärrän miten elokuvateattereita ja tekijöitä vi*uttaa se kun 5-10€ lipusta ei ole edes paljon yhdelle ihmiselle eikä hän voi edes sitä maksaa. 10€ on pieni raha ihmiselle, mutta iso raha tekijöille. Ihmiset voisivat vähintään tehdä sen että menevät ensin katsomaan elokuvan elokuvateatteriin ja sitten lataavat.
1728

Viesti Quentin 31 Heinä 2007 18:46

Minä en enää wareta, koska minulla ei ole mitään tarvetta warettaa.

Musiikista. Jos minun tarvitsee saada jonkun tuntemani esittäjän levyn, ostan sen. En ostele tuntemattomien artistien levyjä, tiedä vaikka olisivatkin huonoja.

Elokuvia nyt ei oikein kannattaisi waretella. Kun on kerran katsonut, sillä ei tee enää juuri mitään. Tämän takia säästän latausaikaa ja vuokraan/ostan haluamani elokuvan, vaikka se olisikin taloudellisesti haittaavaa. Ostamani elokuvat minä aikanani myyn edelleen, useimmiten kohtalaisella voitolla.

TV-sarjat. Jos haluan saada talteen joitain jaksoja, nauhoitan ne kasetille. Voi olla vanhanaikaista, mutta ei se mitään. Jos haluan nämä sarjat (tai mahdollisesti myös tv:ssä esitetyt elokuvat) varmempaan talteen, siirrätän ne vaikka tietokoneelle ja poltan dvd:lle (en omista tallentavaa dikipoksia), omaan katselukäyttöön tietenkin.

Pelit minä ostan itse. Tämä ei käy kukkaron päälle, koska ostan uuden pelin erittäin harvoin, ehkä kerran kaksi vuodessa. Lisäksi en osta mitään peliä heti uunituoreena, vaan odottelen hiukan aikaa hintojen laskua.

Hyötyohjelmia ei ole tarvinnut warettaa koskaan. Eikä luultavasti tule tarvitsemaankaan, koska kaikki koneelle hyödyllinen on luvallisilla CD -rompuilla käyttövalmiina tallessa.

Yhteenveto: Waretus on turhaa ajanhaaskausta. Toki ehkä voi säästää rahaa, mutta säästääkö jo valmiiksi säästäväinen ihminen, kuten minä, waretuksella oikeastaan mitään? Njaa, onhan siinä miettimistä.
[piilotettu kuva]
McDonalds, pepsi, coca cola company jne. Olkaa hyvä ja syökää paskaa.
Käyttäjän avatar
Quentin

Lehtipuhaltimen puolesta

Viesti Anal Satan 31 Heinä 2007 19:02

Dice kirjoitti:Eli en vastusta piratismia, mutta inhoan näitä suurjakajia, jotka laittaa uusimmat elokuvat nettiin, josta sitten kaikki lataa ne, eikä elokuvateattereihin kukaan tule enää katsomaan sitä, joten heillä ei sitten kuitenkaan ole rahaa tehdä jatko-osaa kyseiselle elokuvalle.
Televisiosta tuli dokumentti, jossa kerrottiin että hollywood laittaa itse elokuvia jakoon. Jos joku hassu 200 000 lataa elokuvan netistä? Who cares. Jos leffa on hyvä, nämä lataajat kertovat siitä kavereilleen, ja he kavereilleen ja näin he menevät katsomaan leffan teatteriin, ehkä menevät itsekin katsomaan leffan uudestaan kankaalta.

Musiikissa on sama homma, tekijät laittavat itse, tai käskevät musiikkiyhtiön laittaa levyn nettiin jakoon, ja tässä on sama periaate kuin tuossa leffan jakoon laittamisessa. Warettajat kertovat tutuilleen/ystävilleen miten hyvä levy oli, ja he taas eteenpäin, ehkä ostavat levyn itsekin. Näin musiikki leviää.

Rakkain terveisin, Lehtipuhallin.
Käyttäjän avatar
Anal Satan

Viesti wiipe_ 31 Heinä 2007 19:46

Onko topikissa vielä huomioitu sellaisia tapauksia jotka warettavat muille? Maksusta tai ilmaiseksi? Miten suhtaudutte?

Waretus on kiero asia, se on helppoa, se on halpaa, se on nopeaa ja onpa se vielä pikkutekijöille suhteellisen riskitöntä. Waretuksella on vielä monia puolia: levyjen hinnat ovat hirmuisia, joidenkin artistien levyjen saanti on hankalaa ja kaiken kruunaa erilaiset kopiosuojaukset ja lakipykälät.

Kyllä minä haluan rahani artistille antaa, en millekään sivulliselle yhtiölle, ja musiikista maksettuani haluan todellakin kuunnella sitä missä haluan, milloin haluan ja millä haluan. Haluan myös kuunnella ostamaani musiikkia vielä vuosienkin jälkeen, mikä estyy jos levyn hajottaa. En ole lainkaan perillä siitä mitä nykyään saa ja mitä ei saa milläkin tehdä, ne on kuitenkin niin umpinaurettavia poliitikkojen kahvipöytävitsailuja. (Ja kyllä, olen kuitenkin tietoinen siitä että waretus on laitonta.)

Minusta musiikin lataaminen koekuunteluun on ok, mutta ihan ymmärrettävästi elokuvat etc eivät, ne kun useammin ovat luokkaa 'katsotaan kerran vuodessa', kun musiikkia monet ihmiset kuuntelevat 24/7 (kuten minä itsekin).

Enkä usko musiikkiteollisuuden kuihtuvan tai romahtavan waretuksen takia. Monet tekevät musiikkiaan ihan rakkaudesta musiikkiin, festarit ovat suosiossaan ja tekniikka kehittyy niin että harrastelijatkin saavat erittäin laadukasta musiikkia taltioitua kotioloissa ja levittäminen internetin kautta on uskomattoman helppoa.

Waretus on nykyisellään niin lapsenkenkä juttua. Ostat tietokoneen, kytket netin ja lataat, volah. Eikä kukaan siitä edes välitä, vaikka siitä tietoisia tahoja on monia. Katsotaan miten asiat kehittyvät.
Käyttäjän avatar
wiipe_

Re:

Viesti Matso 23 Elo 2007 21:56

Rammstein fan kirjoitti:Kuinka suuria nämä kaverisi ostavat isommat ulkoiset kovot ovat? Kyllähän se 10gb täyttyy aika nopeasti.

Ei taida nykysin kaupasta paljon alle 200 gigan kiintelevyjä löytyä... 10GB sopii muistitikulle.

10€ on pieni raha ihmiselle, mutta iso raha tekijöille. Ihmiset voisivat vähintään tehdä sen että menevät ensin katsomaan elokuvan elokuvateatteriin ja sitten lataavat.
10*7*30/2 = 1050€.. menis rahaa kuussa jos kattoo joka toinen päivä leffan. Ei mun 40 euron kuukausitulot riitä :'(
Käyttäjän avatar
Matso

Palaa alueelle Sumppikuppila

Samankaltaisia viestiketjuja