Piratismi ja sen seuraukset

Sitä vakavaa keskustelua. Kirjoitusoikeudet.

Viesti Suomalainen 29 Heinä 2007 14:44

Zacha kirjoitti:
Suomalainen kirjoitti:Piratismi voitaisiin saada loppumaan kunhan kinkit ja venakot sen lopettaisitvat.

Mukavaa, mutta kiinan ja venäjän syyttäminen ei johda mihinkään. Suomessa suuri osa nuorista imuroi netistä, ilmaiseksi. Kuka ostaa mitään levyä, kun voi ottaa koko levyn ilmaiseksi. Itse yritän ostaa levyjä tai ainakin imuroida laillisesti.

Vasta oli uutisissa että venäjältä ja kiinasta tulee suomeen eniten piraattituotteita, mutta onneksi suomen tulli on niin hyvä että se saa yleensä suurimman osan tavarasta takavarikoitua joita tänne tulee.
<SeeDub> Ehkä suurin oikeusmurha jo kahdesti ollut se, että Suomalainen voittaa parhaan väittelijän palkinnon
Kateus se on joka puhuu ;)

PARAS VÄITTELIÄ 2007!
PARAS VÄITTELIÄ 2008!
Käyttäjän avatar
Suomalainen

Viesti Zacha 29 Heinä 2007 15:22

Suomalainen kirjoitti:Vasta oli uutisissa että venäjältä ja kiinasta tulee suomeen eniten piraattituotteita, mutta onneksi suomen tulli on niin hyvä että se saa yleensä suurimman osan tavarasta takavarikoitua joita tänne tulee.

Ja Suomen poliisi on niin paska, ettei saa paria miljoonaa warettajaa kuriin. Toisin sanoen: Seppo Nevalan poika Warettaa.
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Plokoon 29 Heinä 2007 15:25

Matso kirjoitti:Waretuksessa on yksi haittapuoli: Siihen jää koukkuun.

Tuosta olen samaa mieltä kerran varettaja aina varettaja.Itse en sinäänsä vastusta enkä edistäkkään varetusta.
Se on kyllä huono juttu että että siihen jää koukkuun itsekin joskus varetin mutta nyt jäänyt vähemmalle.
Olisihan se hyvä saada loppumaankin.
[piilotettu kuva]
TON PITI OLLA YHDIKSEL MUT OLI NIIN HIENO ET LAITOIN ITTELLE ::D
Plokoon

Viesti Suomalainen 29 Heinä 2007 15:25

Zacha kirjoitti:
Suomalainen kirjoitti:Vasta oli uutisissa että venäjältä ja kiinasta tulee suomeen eniten piraattituotteita, mutta onneksi suomen tulli on niin hyvä että se saa yleensä suurimman osan tavarasta takavarikoitua joita tänne tulee.

Ja Suomen poliisi on niin paska, ettei saa paria miljoonaa warettajaa kuriin. Toisin sanoen: Seppo Nevalan poika Warettaa.
Suomen poliisi on maailman parhaita ja vähiten korruptoitunut. Joten eiköhän se aina ne pää tekijät saa kiinni.
<SeeDub> Ehkä suurin oikeusmurha jo kahdesti ollut se, että Suomalainen voittaa parhaan väittelijän palkinnon
Kateus se on joka puhuu ;)

PARAS VÄITTELIÄ 2007!
PARAS VÄITTELIÄ 2008!
Käyttäjän avatar
Suomalainen

Viesti Zacha 29 Heinä 2007 15:30

Suomalainen kirjoitti: Suomen poliisi on maailman parhaita ja vähiten korruptoitunut. Joten eiköhän se aina ne pää tekijät saa kiinni.

Merkillistä, minä waretin, veljeni warettaa, siskoni warettaa, äitini pyysi minua warettamaan hänelle. Tuttuni wartetavat, kaikki koulussani todistettavasti warettavat. Luutavasti ainakin 50% suomen nuorisosta on joskus warettanut ja meitä ei saada kiinni.
"
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
kuolin isänmaan puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Nuadhu 29 Heinä 2007 15:34

Suomen poliisilla ei riitä resursseja, taikka aikaa, puhumattakaan kiinnostuksesta etsiä joitain pikkuwarettajia. Poliisi etsii vain niitä, jotka warettavat aamusta iltaan 24/7 tyyliin "Puoli megaa päivässä, dum, dum."
Varsinkin vielä niitä jotka myyvät laittomasti eteenpäin.

Eli jos koneeltasi löytyy alle sata kappaletta, niin en usko että poliisilla kiinnostaa etsiä sinua. Mutta jos he sattuvat törmäämään johonkin, joka viittaa, että sinulla on hiukkasenkin koneella jotain, niin uskon että se saattaapi ystäväämme poliisia kiinnostaa.
Painukaa Kehä III:sen porvaripirut hittoon Lapista viemästä ihmisten vaivalla hankkimaa elantoa
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Viesti haisku 29 Heinä 2007 15:37

En nyt jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan, koska kirjoitin oman mielipiteeni jo aloittajan osoittamaan aiheeseen. Kopion kuitenkin pätkiä tänne koska harva tuskin luki sitä läpi.

Piratismi tarjoaa hyvän keinon tutustua uuteen (tai vaikkapa Iron Maidenin tapauksessa vanhaan) musiikkiin. Usea kaverini aloitti kuuntelemaan Maidenia juuri vertaisverkkojen ansiosta. Heistä tuli todellisia faneja, jotka hankkivat jokaisen levyn aitona, kävivät useilla keikoilla ja ostivat bändin virallisia paitoja. Ilman vertaisverkkolevitystä he tuskin olisivat yhtä innoissaan kyseisestä bändistä. Itse noudatan kaavaa jonka mukaan lataan levyn, kuuntelen sen läpi ja jos pidän siitä ja haluan tukea artistia, ostan aidon levyn.

Tekijänoikeusjärjestöt ja poliitikot ajavat yhä tiukempia rangaistuksia piraateille. Viime vuosien yhä useampi jää kiinni - mutta kyse on vain jäävuoren huipusta. On turha säätää lakeja jos niiden noudattamista ei ole resursseja valvoa. Warettamisen vertaaminen varastamiseen ei ole ehkä niitä parhaimpia vertauksia. Kaupasta varastaessaan kauppa menettää rahaa. Tiedostoja kopioitaessa kukaan ei kuitenkaan menetä mitään.

Kyseessä ei kuitenkaan ole uusi ilmiö. Ennen internetin tulemista musiikki kulki kaverilta kaverille C-kaseteilla. Sitä ennen tuhannet kiertelevät muusikot soittivat Beethovenin ja Mozartin sinfonioita ilman pelkoa siitä että poliisi tulisi kyselemään tekijänoikeuksia. Olisivatko nämä musiikin taideteokset yhtä laajalti tunnettuja jos niiden leviämistä olisi keinotekoisesti estetty? Enpä usko.

Kukapa haluaisi ostaa musiikkia netin kautta laillisesti, kun parempilaatuisen ja ilman rajoittavia DRM-suojauksia sisältävän kappaleen saa ilmaiseksi? Jos en pysty laittamaan ostamaani musiikkia edes mp3-soittimelleni, voidaanko puhua musiikin ostamisesta? Ei, silloin puhutaan käyttöoikeudesta musiikkiin. Saat toistaa tätä musiikkia vain tietyllä alustalla. Jos haluat biisin esimerkiksi kännykkääsi, maksat uudelleen.

Ilahduttavasti iTunes ja EMI ovat kuitenkin huomanneet kuluttajia vaivaavat ongelmat ja tarjoavat nyt vapaata musiikkia kohtuulliseen hintaan. Se myös näkyy myynnissä - EMI:n artistit myivät ensimmäisen viikon aikana yli satakertaisesti enemmän kuin muiden levy-yhtiöiden suojatit. Toivottavasti muutkin ottavat tästä oppia.
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.
Käyttäjän avatar
haisku

Viesti Zacha 29 Heinä 2007 15:42

Piratismi tarjoaa hyvän keinon tutustua uuteen (tai vaikkapa Iron Maidenin tapauksessa vanhaan) musiikkiin. Usea kaverini aloitti kuuntelemaan Maidenia juuri vertaisverkkojen ansiosta. Heistä tuli todellisia faneja, jotka hankkivat jokaisen levyn aitona, kävivät useilla keikoilla ja ostivat bändin virallisia paitoja. Ilman vertaisverkkolevitystä he tuskin olisivat yhtä innoissaan kyseisestä bändistä. Itse noudatan kaavaa jonka mukaan lataan levyn, kuuntelen sen läpi ja jos pidän siitä ja haluan tukea artistia, ostan aidon levyn.

Tietenkin esim. Myspace tarjoaa myös tilaisuuden tutustua musiikkiin. Minä ainakin käytän kyseistä sivustoa päivittäin.
"
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
kuolin isänmaan puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Anal Satan 29 Heinä 2007 15:45

Zacha kirjoitti:Tietenkin esim. Myspace tarjoaa myös tilaisuuden tutustua musiikkiin. Minä ainakin käytän kyseistä sivustoa päivittäin.
Nuo muutaman biisin maistiaiset ovat verrattavissa tilanteeseen, jossa porkkanahiivaleipää mainostetaan porkkanamaistiaisilla.
Käyttäjän avatar
Anal Satan

Viesti Jupi 29 Heinä 2007 15:52

Joskus waretus on ainoa keino. Esimerkiksi minä waretan todella paljon, mutta pääosin videoita,tarkemmin moottoriurheilua. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta jopa parin sekunnin mittainen pätkä formulaa on jo laitonta. Robert Kubican ulosajo Kanadassa tänä vuonna poiki Youtubeen pian satamäärin clippejä kyseistä accidentista, mutta lähes yhtä nopeasti FOCA (Formuloiden televisio-oikeudet omaava yritys) sai Youtuben ylläpidon poistamaan videot. Myös "Season Reviewit", eli kausikoosteet ovat kovassa käytössä minulta. Tämä onkin pääsyyni waretukseen, suomesta kyseisiä filmejä ei saa mistään (olen kysynyt), ja erilaisissa nettihuutokaupoissa ja ulkomaiden kirjakaupoista niistä saisi pulittaa sievoisen summan.

^ Koski siis vain minua. Itse olen tehnyt päätöksen,etten osta musiikkilevyjä, sillä lienee aika humpuukia maksaa monta euroa vain siitä yhdestä kappaleesta, jota kuuntelisin. Netistä yksittäin imuroitavat lailliset kappaleet olisivat houkutteleva tarjous, jos niissä ei olisi typeriä kopiointisuojauksia.

Elokuvat ja pelit ovat jo asia sinänsä. Elokuvateollisuus jyllää niin suurena nykyään, että lähes minkä tahansa ja kuinka vanhan elokuvan saa laillisesti, ja useasti myös käypään hintaan. Peleissä asia ei ole aivan yhtä yksinkertainen, sillä vain myyvät pelit säilyvät kauppojen hyllyillä vuodesta toiseen. Itse olen warettanut vain muutaman pelin, ja ironista kyllä, se eniten pelaamani peli on nimenomaan ware. Peli on F1 Challenge '99-02, ja laillisesti peliä on turha etsiä, sillä EA Sports menetti formulapelien oikeudet Sonylle, ja tämän jälkeen EA veti formulapelinsä pois kauppojen hyllyiltä (buubuu!).

Julkaisijoiden pitäisi kehitellä yhdessä tapa ratkaista piratismi. Vaikka heille se voi ola vaikea myöntää, he ovat itse sen aiheuttaneet
Paras irkkaaja | Mukavin käyttäjä | Paras moderaattori | Eniten logeja | Olen viettämässä sapattia
Käyttäjän avatar
Jupi

Viesti Nikke88 29 Heinä 2007 17:42

Päivää "Sumppikuppila". 8)
Kuvitellaampa sueraavanlainen tilanne:
Waretatte laittomasta vaikkapa Ensiferumin kappaleet "Ahti", "Ad Victoriam" sekä "Victory Song". Tykkäsit niin paljon kappaleista, että tilaat uuden levyn musiikkikaupasta x.
Tällä välin poliisit kuitenkin jotenkin saavat tietää sinusta, vaikkapa vinkkinä kaveriltasi, kun olet kehunut kuinka hyvää musiikkia Ensiferum on, ja latasit muutaman kappaleen 'laittomasti' netistä, sinä et tiedä tästä vielä mitään, mutta esitän välikysymyksen.
-Toimiiko kaveri, sinun mielestäsi oikein, vai väärin, onhan hän pettänyt luottamuksesi, mutta noudattanut lakia.
Noh, tietämättämänä edellisestä tilaat artistin levyn, ja jäät odottelaan levyä innolla.
Poliisit tulevat käymään, ja vievät tietokoneesi tutkimuksia varten pois, kun saat levyn postista, myös poliisit tuovat tietokoneesi. Tutkimuksissa on selvinnyt, että todellakin olet ladannut kappaleet "Ahti", "Ad Victoriam" sekä "Victory Song". Joudut tietenkin korvauksiin, vaikka näyttäisitkin ostamaasi levyä. Tässä tilanteesssa "maistiaiset" eivät varmaankaan mene läpi. :)
-Toimiiko poliisi mielestäsi oikein, jos pystyisit todistamaan, että olet tilannut levysi ennen, kuin tiesit poliisien aikeista.

meh guits, tekstissä saattaa olla virheitä, vääriä toimintatapoja. Mutta kysymykset ovat harkittuja. :)
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Nikke88

Viesti praKKA 29 Heinä 2007 17:51

Mielestäni poliisit olisivat tehneet väärin. En näe mitään väärää siinä että ensin kuunnellaan ne kappaleet, ja sitten tykätään, ja tilataan ne laillisesti.

Kaveri teki oikein, mutta hänen olisi kuulunut mainita että tilasit levyn.

Ja sitten se tilaustodistus on aina olemassa, joten tässä tilanteessa voisi päästä pälkähästä.
Intel C2D E4400@vakio | 1Gb DDR2 800MHz (sitten joskus 2Gb) | 250Gb WD Caviar SE SATA | Club 3D GF 8600GT | Antec Sonata III | Asus P5B
Ajaahan ihmiset ylinopeutta, virittää mopoja ja ovat amiksia. - X-racer
Rapakuntoinen nörtti haastaa kaikki punnertamaan, pystyttekö?
Keksit loppu.
Käyttäjän avatar
praKKA

Viesti 1728 29 Heinä 2007 18:09

Minun mielestäni on erittäin tekopyhää sanoa ettei wareta, koska nykyään netissä on hyvin vaikea olla warettamatta. Ehkä tämä lause kuullosta koomiselta mutta niin se vaan on. Jos viihtyy koneella vähän pidempää niin enemmin tai myöhemmin lankeaa waretukseen. Vaikka warettaminen on laitonta itse en tunne mitään tunnontuskia. Se warettaminen on melkein kuin käteenvetämistä: Kaikki harrastavat sitä, mutta kukaan ei tunnusta. Perjaattessa se on jo laitonta jos kuuntelet musiikkia Youtubesta, mutta moniko kokee sen vääräksi? Tuskin kukaan. Teknologia ja internet ovat itse aiheuttanut tämän ongleman loppupelissä. Ja kaikki nuoret jotka osaavat käyttää konetta warettavat. Olen aika varma että jotkut poliisitkin tai heidän lapsensa myös warettavat. Tämä nykytilanne on valtio vs kansa. Ainoa asia jota en oikein hyväksy on se että warettaa ja myy eteenpäin.
1728

Viesti Seneca 29 Heinä 2007 18:40

Mielestäni warettaminen on väärin, mutta en voi sanoa etten warettaisi.
Tällä hetkellä olen waretuksenlopetus-kuurilla, eli olen yrittänyt lopettaa sitä. Valitettavasti se on vaikeaa, koska mm. yaoita ei myydä lähikaupoissa eikä muutamien bändien cd:itä joita kuuntelen. :p

Serkkuni ystävät kärähtivät waretuksesta ja heiltä vietiin koneet ja he saivat sakot tilalle. :s
"My son, why hide your face in fear?"
"See you not, Father, the Erlking?
The Erlking with crown and flowing cloak?"
"My son, it is a wisp of fog."
Käyttäjän avatar
Seneca

Viesti PowerLife 29 Heinä 2007 18:47

Kyllä, waretan ja olen tietoinen sen laittomuudesta. Jatkan tätä yhä, mutta miksi? Mm. siksi, että kiinnijäämisen riski on meikäläisen tasoisella warettajalla häviävän pieni. Pari biisiä silloin tällöin, joskus levy tai kaksi. Ilman warettamista en olisi tustunut In Flamesiin, nyt olen ostanut yhden levyn ja hupparin. Niin moni ihminen warettaa, Suomessa ja maailmalla, että siitä on tullut arkipäivää. "Juu latasin tuossa Maidenin uusimman, levyn, oli ihan hyvä-lauseita kuuluu jokapuolelta.

Oma kantani? Hyväksyn, paha sanoa muuta, kun itsekin tätä harrastan. Aika tekopyhää väittää tätä pahaksi ja hirveäski hommaksi josta joutuu kadotukseen, koska kuitenkin melkein jokainen tätä harrastaa. Esim. mummoni pyysi minua warettamaan Il Divon levyn(:|).
And we fall through the dark of the underworld,
and we're leaving the light of the day.
And I know we will go to the other side,
and it seems I'm going to stay.

Hell is home to the gods of the underworld
To the one who will never betray
Now my soul will be here for eternity
And the night will be leading my way
Käyttäjän avatar
PowerLife

Palaa alueelle Sumppikuppila

Samankaltaisia viestiketjuja