J-rock (Japan Rock/Pop/Metal jne)

Keskustelua musiikista.

J-rock (Japan Rock/Pop/Metal jne)

Viesti Ayame 09 Heinä 2007 01:35

Toivottavasti kommentoitte, jos jotain puuttuu tai haluatte jotain lisättävän. Kommentoikaa ja kysykää J-musiikista vapaasti. Vastailen kunhan kerkiän. Voitte myös pyytää linkkejä, jos ketään kiinnostaa artikkelissa mainitsemattomat bändit, lyriikat tai mitä vain aiheeseen liittyvää. Parhain toivotuksin, Ayame.

Japanilaiselle musiikille luonteenomaista on pyrkimys harmoniaan luonnon kanssa. Usein soittimina ovat kielisoittimet, joista tärkeimpiä ovat koto ja shamisen. Muita soittimia ovat esimerkiksi taiko, biwa ja shakuhachi. J-popin lisäksi esimerkiksi Enka on Japanissa suosittu musiikkityyli.

Perinteinen japanilainen musiikki käyttää pentatonista asteikkoa mutta länsimaisella musiikilla on ollut vaikutusta siihen, erityisesti kevyeen musiikkiin.

Nykyään suosittuja japanilaisia yhtyeitä ovat muun muassa B'z, ORANGE RANGE sekä L'Arc~en~Ciel. Suosituista artisteista mainittakoon Ayumi Hamasaki sekä Hikaru Utada. Suomessa suosiota nauttivat lisäksi myös kotimaassaan vähemmän tunnetut bändit kuten Dir en grey.

Ajattelin ensin tekeväni aiheen J-rockille, lempi genrelleni, mutta sitten ajattelenkin että miksen tekisi threadia koko musiikkiluokalla. Kyseessä on erittäin melodinen ja erikoinen musiikki normaalin musiikinkuuntelijan korvin. Jokatapauksessa, Japani huuma kasvaa kokoajan ympäri mailmaa. On siis hyvä informoida näinkin hyvästä genrestä. Tuttuja bändejä Japanilais-musiikin piireissä ovat erityisesti Dir En Grey, Gazette, MUCC ja An cafe. Meidän onneksemme, hyvät bändit voi laskea alle sadan. Se helpottaa paljon hyvien bändien löytämistä ja niihin ihastumista.

Puhuessani J-rockista, en tarkoita vain sitä. Myös Rockilla on omat lajitelmansa, suosituin näistä on Visual Kei joka viittaa esiintyviin bändeihin. Hyvänä esimerkkinä Visual Kei:stä voin sanoa Psycho le Cemun , Gekiai Merry Go Aroundin, joka sisältää paljon tehosteita ja artistit avaruustyylisiin vaatteisiin puettuna, erikoinen video joka on yleensä lähtökohtana myös Para Paralle (Japanilaista tanssia). Jopa VK:sta saadaan jaettua kategorioiksi, kyseessä on Visual Kein tapainen musiikkisuuntaus, ainoana erona pienoinen erotiikka show'ssa ja itse biiseissä. Toinen ns. 'J-rockin luokka' on Angura kei, joka taasen tarjoaa kuuntelijoilleen kauhua. Todella yksinkertaista, eikö? Showta, erotiikkaa ja kauhua. Esimerkkejä Angura Kei:stä ovat MUCC ja Merry. Merry onnistuu kauhun tavoittelussaan todella hyvin.

J-metallia ja Poppia näkee harvemmin, ellei kyseessä ole jonkinsortin Anime tai AMV (Anime, Musiikkivideo). J-metallia esiintyy esimerkiksi Death Noten Opening'sissa sekä kuten mainittu, monessa AMV:ssä. Hyviä M-Bändejä ovat Deathgaze, MUCC (Puolittain KEI/Metal), sekä Maximum The hormone. J-pop taasen on yleistä myös muiden Popin kuuntelijoiden soittolistalla. Erittäin paljon puhuttu Ayumi Hamasaki soittaa myös vähemmän Japanilaista musiikkia, joka saa useat kiinnostumaan myös Japanilaisesta musiikista. Muita kuuntelemisen arvoisia ovat the Pillows ja B'z.

Keikoista haluan sano sen verran, että suomessa näitä järjästävät ainoastaan JaMe ( http://www.jmusiceuropa.com/fi/ ). Eli, jos keikalla on halua päästä ja asut lähellä helsinkiä, suosittelen vierailemaan saitilla ja mahdollisesti hankkimaan liput.

Toivottavasti tykästyitte Japaniin edes vähän tämän musiikkiartikkelini ansiosta. Tavoitteenani ei ole kerjätä mitalia mitättömättä musiikkiartikkelilla, vaan sivistää ihmisiä tästä hienosta musiikkiluokasta ja maasta.

Sayonara, everyone.
Käyttäjän avatar
Ayame

Viesti Seneca 09 Heinä 2007 04:30

Awawawa... Missä ovat Ayabie ja Gackto-sama? Teinityttöjen ihailun kohteet! Tai Hyde? Voi olla tietenkin, että he ovat mainittu mutten huomanneet heitä, olen nimittäin väsynyt ja sekaisin. En ole nukkunut lainkaan ja kello on puoli viisi. xP

Itse olen ollut nyt Ayabien, Kanan ja D'espairsRayn keikoilla ja hyviä keikkoja he ovat vetäneet eli lavaesiintymisestä kaikille kolmelle plussaa.
Mutta lempparini ovat Malice Mizer, Gackt, Hyde, Kana jaa... Takehito Koyasu ja Hayami Sho. :3

Osaanko sanoa aamulla muuta? Anteeksi vain turhasta kommentista... tämä tyttönen lähtee nukkumaan heti paikalla.
"My son, why hide your face in fear?"
"See you not, Father, the Erlking?
The Erlking with crown and flowing cloak?"
"My son, it is a wisp of fog."
Käyttäjän avatar
Seneca

Re: J-rock (Japan Rock/Pop/Metal jne)

Viesti Sieldaren 09 Heinä 2007 04:46

Ayame kirjoitti:Toivottavasti tykästyitte Japaniin edes vähän tämän musiikkiartikkelini ansiosta. Tavoitteenani ei ole kerjätä mitalia mitättömättä musiikkiartikkelilla, vaan sivistää ihmisiä tästä hienosta musiikkiluokasta ja maasta.

NYT KAIKKI TYKÄTKÄÄ JAPANISTA!KAWAIII ^___^!KATSOTAAN KAIKKI ANIMEA JA KUUNNELLAAN J-ROKKIA!!!!!!KATO, JAPANILAINEN IIIK SAADAANKOHAN NIMMARI???!!?!
Japani on maa muitten joukossa, vaikka sieltä tuleekin hyvää musiikkia ja kivoja piirettyjä se ei nosta sitä muitten maitten yläpuolelle, lopettakaa tämä naurettava Japanibuumi, kiitos.
Sieldaren

Viesti MJM 09 Heinä 2007 09:00

Allu666 kirjoitti:NYT KAIKKI TYKÄTKÄÄ JAPANISTA!KAWAIII ^___^!KATSOTAAN KAIKKI ANIMEA JA KUUNNELLAAN J-ROKKIA!!!!!!KATO, JAPANILAINEN IIIK SAADAANKOHAN NIMMARI???!!?!

Allu666 sekosi täysin, kun kuunteli yhden kappaleen. "Wau."

Enpä ole kuunellut paljoa, taitaa olla yhdessä videossani tuo Din En Greynin kappale tjsp. Ayame voikin kertoa minulle sen kappaleen nimen, kun minä en sitä muista. :E
U know wat? Blueshit is dickhead. And all of u sux.
MJM

Viesti Sieldaren 09 Heinä 2007 09:28

MJM kirjoitti:
Allu666 kirjoitti:NYT KAIKKI TYKÄTKÄÄ JAPANISTA!KAWAIII ^___^!KATSOTAAN KAIKKI ANIMEA JA KUUNNELLAAN J-ROKKIA!!!!!!KATO, JAPANILAINEN IIIK SAADAANKOHAN NIMMARI???!!?!

Allu666 sekosi täysin, kun kuunteli yhden kappaleen. "Wau."

Enpä ole kuunellut paljoa, taitaa olla yhdessä videossani tuo Din En Greynin kappale tjsp. Ayame voikin kertoa minulle sen kappaleen nimen, kun minä en sitä muista. :E

Siskoni sekosi Japaniin n.3-4 vuotta ennen tätä "Japanibuumia" joten olen ihan tarpeeksi niitä renkutuksia kuullut.
Sieldaren

Viesti mauri69 09 Heinä 2007 10:57

on kyllä hirveetä paskaa toi j-poppia ja rocki sun muut, laulu ja kaikki hirveetä.
Käyttäjän avatar
mauri69

Viesti Fonzie 09 Heinä 2007 10:58

Joo, samaa mieltä Myntsen kanssa. Live Earthissa oli joku muutama j-rock-bändi, hirveetä kuraa.
Hentainimihirviö (おかび) pois Jonnewebin foorumeilta!

no voi vittu kun en oo enää 1337 ku kaikki newfagit hommaa kans E8400:n ":DDDDDDDDDDDDDD" ja kellottaa ja vetää sitten niin vitun egokikkelimarkit
Käyttäjän avatar
Fonzie

Viesti hyperchondriac 09 Heinä 2007 11:13

Ainut japanilainen bändi, jota jaksaa kuunnella, on Envy.
http://moses.last.fm/download/2876654/C ... %2BPas.mp3
"Bow down before the one you serve, you're going to get what you deserve." -Halo 2:1
lastfm :: deviantART
Käyttäjän avatar
hyperchondriac

Viesti Pezondus 09 Heinä 2007 11:44

Katsoin ja kuuntelin tuskaisena tuskassa 2 biisiä D'espairsRayta ja se riitti minulle. Hirveetä poppia.yök!
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Pezondus

Viesti Thunderfire 09 Heinä 2007 11:53

Myntse kirjoitti:on kyllä hirveetä paskaa toi j-poppia ja rocki sun muut, laulu ja kaikki hirveetä.

Samaa mieltä! Olen kuullut sitä yhden kappaleen ja en pitänyt.
Thunderfire

Viesti EveningStar 10 Heinä 2007 15:16

Japanilainen musiikki on aika kaksijakoista minun suhteeni: juurikin tästä J-rocl-pop-jne -tyylisestä musiikista en pidä, en sitten yhtään. Kuitenkin Japanista kotoisin oleva etninen musiikki iskee kympillä. Lisäksi Nobuo Uematsun ja monen muun elokuva- ja pelisäveltäjän teokset ovat älyttömän hyviä! Animen taustalla pyörivä musiikki heittelee, esimerkiksi Naruton musiikeista pidän paljonkin, mutta Samurai Champloon OST ei iske yhtään.

Mutta maa se on muiden joukossa, joten aihepiiri on aika suppea.
[piilotettu kuva]
Jokelan ampumavälikohtauksen uhrien muistolle
Se on ohi nyt minun osaltani.
Käyttäjän avatar
EveningStar

Viesti Zacha 10 Heinä 2007 15:49

Muuhun Japanilaiseen tuotantoon en ole tutustunut, mutta Merzbow on loistava :)
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Ayame 10 Heinä 2007 15:57

Poppia? Allu666 voi mennä riehumaan muualle, onhan suomikin maa muiden joukossa? Hevi-metalli voi yhtähyvin olla ihku-kawaii. Ja seneca, onhan niitä vielä niin monia muitakin bändejä.

se ei nosta sitä muitten maitten yläpuolelle, lopettakaa tämä naurettava Japanibuumi, kiitos.

No missä vaiheessa seon nostettu? Onko ruotsalaiset Jumalia jos teen In flamesille topicin? Yksi topic per musiikkilaji, sitten mielipiteesi olisi edes jotenkin ymmärrettävä. Kukaan ei kai pakottanut teitä vittuilemaan? Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta, kuunnelkaa heviä tai iskelmää mutta keskustelkaa aiheesta tai vaihtakaa sitä.

on kyllä hirveetä paskaa toi j-poppia ja rocki sun muut, laulu ja kaikki hirveetä.

Perustele, miksi Japanilainen musiikki on paskaa?
Käyttäjän avatar
Ayame

Viesti mauri69 10 Heinä 2007 16:13

Ei vaan yksinkertaisesti sovi mun korville, samaa tasoa räpin kanssa (minun mielestä)
Käyttäjän avatar
mauri69

Palaa alueelle Musiikki