Yleinen Harry Potter keskustelu

Keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Re: Yleinen Harry Potter keskustelu

Viesti Veli Joosef 25 Loka 2007 15:44

Kaikki kirjat olen lukenut, jotka ovat tähän mennessä suomenkielisinä ilmestyneet, ensimmäisiä kirjoja montakin kertaa. Lisäksi minulla on Harry Potter ja Salaisuuksien Kammio-peli (PS2). Ovathan nuo hyviä kirjoja ja aion lukea viimeisenkin osan, kunhan se ilmestyy suomenkielisenä. Muuten en kyllä ole mikään kovin suuri fani, en ainakaan ostele mitään fanikrääsää. Niin, ja elokuvista olen nähnyt Viisasten kiven, Salaisuuksien kammion, Azkabanin vangin ja Liekehtivän pikarin.
Käyttäjän avatar
Veli Joosef

Viesti Zero:) 25 Loka 2007 20:19

Uusin Potter tulee joskus 3.2008 en muista päivää vaikka näin sen kirjamessuilla.
Käyttäjän avatar
Zero:)

Viesti Cohen 03 Marras 2007 19:36

Luin juuri kaikki englanniksi. Ei mitään kovin mahtavia kirjoja, mutta ei lähellekkään niin surkeita kuin aikaisemmin kuvittelin (kun olin lukenut ensimmäistä kirjaa muutamia lukuja vuosia sitten)
Käyttäjän avatar
Cohen

Viesti Sunday 17 Marras 2007 03:52

Taidan olla Potter-fani, olen lukenut kaikki kirjat sekä suomeksi (seiskaa en tietenkään) että englanniksi tosi monta kertaa. Ykkösestä kuudenteen löytyvät suomeksi, ja lisäksi kuudes ja seitsemäs englanniksi. Aion hankkia aiemmat viisikin englanniksi, kunhan saan rahaa, ettei tarvitse lainailla kavereilta. Ja seitsemännen tietysti ostan suomeksikin heti, kun se ilmestyy. Englanninkielistä oltiin jonottamassa kaatosateessa yöllä, ja sitten se saatiinkin käteen 21.7., vähän kahden jälkeen. Luonnollisesti se piti lukea heti, vaikka suunnilleen keskivaiheilla taisinkin nukkua muutaman tunnin. Aamulla se joka tapauksessa oli muistaakseni jo luettu.

Mielestäni kirjat ovat siis hyviä, minkä varmaan voi jo päätellä siitäkin, että lähdin sateeseen jäätymään vain saadakseni viimeisen kirjan mahdollisimman pian itselleni. Minulla on aina joku Pottereista kesken, ja olen valehtelematta jokaisen lukenut vähintään 30 kertaa, lukuun ottamatta viimeistä, jota en ihan niin monesti ole vielä ehtinyt lukea. Mutta onhan sitä aikaa tietysti.

Rowlingin kirjoitustyyli ei ole välttämättä mikään erikoinen, mutta selkeää kehitystä on kyllä huomattavissa, kun katsoo ensimmäistä ja viimeistä teosta. Hahmot ovat kehittyneet kovasti ja niin on kirjoittajan tekstikin. Englanniksi kirjat luonnollisesti ovat paljon parempia kuin suomeksi. Alussa kirjat eivät minusta olleet niin paljoa sidoksissa toisiinsa, mutta viimeiset kaksi kirjaa ovat todellakin yhteydessä. En varmaankaan rupea selittämään, millä tavalla, koska en tahdo spoilata ketään.

Suosikkihahmoni ovat Sirius & Dumbledore. Tai no, viimeisen kirjan jälkeen Sirius menee kyllä aika helposti ohi... Mutta joka tapauksessa, pidän noista kahdesta hahmosta tosi paljon. Kalkaros on myöskin kiva hahmo, yllättävänkin suloinen ja inhimillinen. Ja kaikki kelmit, Siriuksen lisäksi siis James, Remus ja Peter, ovat minusta hyviä hahmoja, en välttämättä voi sanoa, että erityisemmin Peteristä pitäisin, mutta hahmona pidän. Samoin kuin Pimennosta, vaikka suorastaan inhosin häntä kirjoja lukiessani. Voldemortista pidän tavallaan myöskin, vaikka olen sitä mieltä, että hän olisi tarvinnut vähän enemmän syvyyttä. Pelkästään pahat hahmot eivät vain toimi (paitsi Sauron tietty), ja hän olisi ehkä kaivannut vielä lisää sitä inhimillisyyttä.

Pidän kovasti Rowlingin luomasta maailmasta, ja sen antamista monista mahdollisuuksista. Potter-maailma luo hyvän pohjan ficcareille - muusta fanfictionista en itse asiassa pahemmin perusta, mutta Potter-ficcejä on tullut luettua, ja kirjoitettuakin. Siihen maailmaan on niin helppo sovittaa vaikka minkälaisia tarinoita, jos ei tahdo luoda omaa. Ja on niin monia hahmoja, joista voi kirjoittaa vaikka mitä, koska he ovat tavallaan jääneet niin hämärän peittoon osittain.

Parhaana kirjana pidän ehdottomasti Half-Blood Princeä. Se on mielenkiintoinen, ja jotenkin kaikki hahmot tuntuvat saavan siinä syvyyttä. Miinuksena kylläkin se, että Siriusta ei enää siinä kirjassa ole. Huonoin kirja olisi sitten viides, eli OotP, koska siinä nimenomaan lempihahmoni Sirius kuolee, ja muutenkaan en jotenkin kirjan tapahtumista pidä. Ministeriökohta on kyllä ihan siisti, mutta muuten... ei.

Leffat on myös kaikki katsottu, ja niistä taas tuo viides mielestäni on ehdottomasti paras. Voisin selittää siitä vaikka miten paljon, mutta minun oli tarkoitus selittää vain kirjoista, ja suht pitkästi niistäkin jo selitin, joten jätän tähän.
there's a million ways to see the things in life
a million ways to be the fool
Käyttäjän avatar
Sunday

Viesti XL Special 25 Marras 2007 03:51

Joo, Kyllä olen kiinnostunut. Itse kun alotin niitten lukemisen tarpeeksi nuorena niin ei ollut mitään ennakkoluuloja... luulisin.. Elokuvat tosin ovat Pstä, syvältä ja poikittain...kukaan ei voi sanoa HP tä pskaksi os ei ole ensin lukenut kirjoja, fakta.
paras kirja; Liekehtivä Pikari tai Deathly Hollows...
Väsyttää, taas
XL Special

Viesti Hurmio 06 Joulu 2007 18:17

ite tykkään lukee pottereita ja on ne leffatki ihan kelpoja. omistanki kaikki kirjat ja uusimman meinaan ostaa heti ku kauppoihi tulee :wink:
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Leoka pystyyn kun tulloo kova paekka, pyssyypähän aenakin suu kiinni.
Käyttäjän avatar
Hurmio

Viesti joonasm 18 Joulu 2007 14:17

.Mikke-96. kirjoitti:Kuka on kiinostunut Harry potterista? :D

minä! :D
jmhp fani
joonasm

Viesti swsw66 19 Joulu 2007 19:15

Kyllä olen kiinnostunut Harry Pottereista. Harry Potter rulez!!!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Käyttäjän avatar
swsw66

Viesti K-Vee 09 Maalis 2008 19:58

Oon lukenu kaikki viidesti. Ne on nykyään kehnoahkoja. Liian pitkä. ALKU HÖPINÄT POIS!!
Nyt oottelen Varjeluksen kuolemaa.
Iron Maiden, Metallica, Guns & Roses, AC/DC jne.
Käyttäjän avatar
K-Vee

Viesti Zero:) 09 Maalis 2008 21:07

Uusi kirja eli Kuoleman varjelukset oli todella hyvä! Pidin siitä koska siinä sai tietoon niin paljon kaikkea uutta Dumbledoresta ja muista jutuista.. Kaikista Potter kirjoista tämä on mielestäni paras Potter kirja. Sopivan pitkä kirjaan tempautui mukaan joten aika meni todella nopeasti itsellä kun luin. Omat lempihahmoni ovat Fred, George ja Ron.
Oottelin tätä uutta kirjaa jo melkein heti kun Puoliverinen prinssi oli luettu loppuun.
Käyttäjän avatar
Zero:)

Viesti Mega 10 Maalis 2008 15:10

Kaikki kirjat olen lukenut suomeksi ainakin viisi kertaa, paitsi uusimman eli Kuoleman varjelukset vain kerran.
Omistan Feeniksin killan play stationille ja elokuvista olen katsonut vain pari ensimmäistä, täyttä moskaahan elokuvat ovat kirjoihin verrattuna.
Suosikkikirjojani ovat ehdottomasti Azkabanin vanki ja Puoliverinen prinssi, koska niissä ei ollut sitä kirjoille tyypillistä Harry kohtaa Voldemortin - kaavaa, joka kyllästyttää aika tavalla.
Tosin Kuoleman varjeluksetkin olivat aika mukavanoloinen tapa päättää kirjasarja, vaikka epilogi olikin erittäin imelä. En pitänyt siitä lainkaan, ja lasten nimetkin olivat erittäin omituisia (tyylin Lily Luna).
Luin tämän viimeisen potterin myös englanninkielisenä, lainalla kaveriltani. Pidän erityisesti huispauksesta ja kuuluisin testatusti Korpinkynen älykköjen tupaan. Suosikkihahmoni ovat ainakin Hermione, ja tietysti itse Weasleyn kaksoset, heidän pilapuotinsa Weasleyn Welhowitsit oli aivan erinomainen. Vuotavassa noidankattilassa (potter-aiheinen foorumi) ja FinFanFunissa (potter-ficcejen paratiisi) on tullut pyörittyä.
Mega

Viesti Scaper 28 Maalis 2008 19:59

harryt rulaa!!!! :asdasdasdasdasdasdasd (härrien_ykkösvani)
Käyttäjän avatar
Scaper

Viesti B'Gaudi 29 Maalis 2008 09:28

Oon lukenu neljä ekaa... Mutta ne on semmosta kuraa, että :?
Valitan..
Phiuf.
Käyttäjän avatar
B'Gaudi

Viesti DaSant 29 Maalis 2008 12:02

KYSYMYS:

Paljon Harry Potter kirjat maksaa ku on kaikki luettuna ja aattelin myydä ne ni pitäs tietää paljon pyytää niistä...
aka SandMan

GuitarFan
Käyttäjän avatar
DaSant

Palaa alueelle Kirjat