Mihin aselajiin haluaisit että sinut koulutetaan armeijassa?

Aiheet jotka eivät sovi muualle.

Viesti Rader- 02 Heinä 2007 22:57

Suomalainen kirjoitti:
Zacha kirjoitti:
Rader- kirjoitti:Tarkka-ampuja ois kiva niinku ollaan mainittu. Eiks se oo aikalailla velvollisuus suomalais miehen mennä armeijjaan? Itse ainakin menen. Pitäähän isänmaata puolustaa.

Ajatteleppa sotatilannetta. Olet puussa, ammut jotain satunnaista vihollisryhmää ja pian koko porukan aseet suuntaavat sinua kohti.
Ei se ihan noin mene, ammut vihollisen upseereita jostain 500-800 metrin päästä niin enpä usko että vihollinen edes tietää mistä sinä sen ammut kun olet niin hyvin naamioitunut.

Ahaa, se on siis nykyään laiskuutta jos ei mene armeijaan... Selvä juttu.
Pyydän ei pilata tätä topikkia riitelyllä. Jookosta?
Suomalainen kerkes eka oisin itekki sanonu saman, että tarkka-ampujat on hyvin naamioituneita ja ampuu kaukaa niin ei ne viholliset tiedä mistä luoti tulee.
Rader-

Viesti Sieldaren 02 Heinä 2007 23:02

Zacha kirjoitti:
Rader- kirjoitti:Tarkka-ampuja ois kiva niinku ollaan mainittu. Eiks se oo aikalailla velvollisuus suomalais miehen mennä armeijjaan? Itse ainakin menen. Pitäähän isänmaata puolustaa.

Ajatteleppa sotatilannetta. Olet puussa, ammut jotain satunnaista vihollisryhmää ja pian koko porukan aseet suuntaavat sinua kohti.

Et välttämättä edes huomaa kun humps, kaveri kaatuu kuolleena maahan.
Snipereissä on tietysti äänenvaimennusta, ja paljon eivätkä ne ihan parin metrin päähän tule ampumaan, hyvästä sadan parin metrin etäisyydestä yleensä=et kuule laukausta ellei ole täydellisen hiljaista.
Sieldaren

Viesti Thornicue 02 Heinä 2007 23:16

Itsehän olen Pioneeri-tiedustelija. Räjähdekoulutusta sun muuta lepposaa, eikä tartte niitä 10kg:n telluja kannella. ;)
Thornicue

Viesti Zacha 02 Heinä 2007 23:38

Allu666 kirjoitti:

Snipereissä on tietysti äänenvaimennusta, ja paljon eivätkä ne ihan parin metrin päähän tule ampumaan, hyvästä sadan parin metrin etäisyydestä yleensä=et kuule laukausta ellei ole täydellisen hiljaista.

Useamman metrin päästä ampuminen toimii vain suunnitellussa tilanteessa. Ja täydellisten olosuhteidenkin (uhri on sopivan avoimessa maastossa kilsan päässä, ei tuule, äänenvaimennin(joka tosin hiljentää luodin vauhdin alle äänen nopeuden) ei päästä edes naksahdusta jne.) sotilaiden välinen radioyhteys kertoisi melko nopeasti, että alueella on tarkka-ampuja ja vaatii jo aika hyvän tsäkän, että täydelliset olosuhteet toistuvat kahdesti. Tarkka-ampujan työ on todella vaarallista, koska ase ei yleensä kanna sitä kahta kilometriä (ja vaikka kantaisikin, niin kohde ei yleensä olisi kahden kilometrin kokoisella aukealla alueella) joten sotilaalla ei ole aikaa paeta, tai ampua uudestaan (ainakaan kaikkia) jos pakenee, uhrit pääsevät nousemaan ja avaamaan tulen, jos jää paikalleen tulee sama riski, mutta hieman myöhemmin, asehan pitää ladata, jolloin on hyvin aikaa juosta pari sataa metriä ja avata tuli. Yleensä tarkka-ampuja pääsee varmaankin 300-400 metrin päähän kohteesta. Tieenkin useampi tarkka-ampuja tekee melko selvää jälkeä.
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Fyyheri 02 Heinä 2007 23:53

Ehdottomasti tarkka-ampuja.
Code is red... Long live the code!
Käyttäjän avatar
Fyyheri

Viesti Suomalainen 02 Heinä 2007 23:54

Zacha kirjoitti:
Allu666 kirjoitti:

Useamman metrin päästä ampuminen toimii vain suunnitellussa tilanteessa. Ja täydellisten olosuhteidenkin (uhri on sopivan avoimessa maastossa kilsan päässä, ei tuule, äänenvaimennin(joka tosin hiljentää luodin vauhdin alle äänen nopeuden) ei päästä edes naksahdusta jne.) sotilaiden välinen radioyhteys kertoisi melko nopeasti, että alueella on tarkka-ampuja ja vaatii jo aika hyvän tsäkän, että täydelliset olosuhteet toistuvat kahdesti. Tarkka-ampujan työ on todella vaarallista, koska ase ei yleensä kanna sitä kahta kilometriä (ja vaikka kantaisikin, niin kohde ei yleensä olisi kahden kilometrin kokoisella aukealla alueella) joten sotilaalla ei ole aikaa paeta, tai ampua uudestaan (ainakaan kaikkia) jos pakenee, uhrit pääsevät nousemaan ja avaamaan tulen, jos jää paikalleen tulee sama riski, mutta hieman myöhemmin, asehan pitää ladata, jolloin on hyvin aikaa juosta pari sataa metriä ja avata tuli. Yleensä tarkka-ampuja pääsee varmaankin 300-400 metrin päähän kohteesta. Tieenkin useampi tarkka-ampuja tekee melko selvää jälkeä.

Ensiksi sellaisia äänen vaimentimia ei ole olemassakaan niinkuin olette elokuvissa nähneet, niitä sanotaan elokuvavaimentimiksi. Todellisuudessa se pienentää äänen noin puolella niin kiväärissä kuin pistoolissa.
Toiseksi tarkka-ampujat eivät käytä äänen vaimentimia.
Kolmanneksi tarkka-ampujat koulutetaan niin hyvin että jos ne ampuvat 5 luotia 500m päästä ne kaikki asuvat 10cm alueelle.
Neljänneksi jos ensiksi ammutaan joukkueen johtaja niin joukkueessa voi seurata kaaos ja siitä ei hyvä seuraa. Ja tietenkään kukaan täysijärkinen ei NOSTA päätään tai itseään mistään ellei sitten 110% tiedä missä vihollisen tarkka-ampuja on ja silloinkin sinne viedään oma tarkka-ampuja jos sellainen on käytössä. Ja tietenkin ensiksi hoidellaan vihollisen tarkka-ampuja pois pelistä.
Ja lopuksi tarkka-ampujaa on helvetin hankala löytää mistään, pirun vaarallinen ukko.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4
Tässä vielä linkki maailma parhaasta tarkka-ampujasta Suomen Simo Häyhästä. Kannattaa ihmeessä lukea.
Korppi on OIKEUS! Liity sinäkin kansalliseen korppipuolueeseen!

PARAS VÄITTELIJÄ 2007!
PARAS VÄITTELIJÄ 2008!
TOISEKSI PARAS VÄITTELIJÄ 2009!

Kansallinen Korppipuolue
Käyttäjän avatar
Suomalainen

Viesti Amadeuss 03 Heinä 2007 00:38

Rader- kirjoitti:Suomalainen kerkes eka oisin itekki sanonu saman, että tarkka-ampujat on hyvin naamioituneita ja ampuu kaukaa niin ei ne viholliset tiedä mistä luoti tulee.
Se olin kyllä itseasiassa minä joka sen sanoin 8)

Edit: Anteeksi, olin väärässä. Minulla oli melkein samanlainen viesti :P Tämän viestin voi poistaa.
Amadeuss

Viesti SeeDub 03 Heinä 2007 00:43

Tarkka-ampujan homma on kyllä aika helvetillistä henkisesti. Siinä voi heikommalla jätkällä hermot pettää, kun useamman tunnin joutuu samassa paikassa odottelemaan. Varsinkin, kun aika harvoin on ketään mukana.

Tuosta vaimmenninasiasta vielä sen verran, että näihin kevyemmän luokan aseisiin saadaan kyllä, jopa niin hyviä vaimentimia että koneen mekaanisten osien liikkuminen (iskurin lyönti pääasiassa) saattavat olla kovin ääni, joka aseesta lähtee. Suuremmissa aseissa tätä ei tosiaan pahemmin vaimennettua saada.

Tarkka-ampujaksi koulutetaan sakkia pääasiassa sissi- ja jääkärikomppanioissa. Joissakin paikoissa ainoastaan TA-aliupseereita ja joissakin paikoissa myös miehistö voi koulutuksen saada. Homma ei kuitenkaan varmaan mitään herkkua leirien osalta ole. Se tarkkuuskivääri nimittäin painaa vähintään tuplasti sen mitä normaali rynnäkkökivääri ja mukana on tietysti myös tarkkuuskivärin huolto ja puhdistusvälineet. PV:llä aseina käytössä suomalaiset TKIV 85, TKIV 2000 sekä venäläisvalmisteinen Dragunov ja jenkkitekoa oleva Barrett 2000. Väittäisi kuitenkin, että koulutus on erittäin kiinnostavaa, joten hakemaan vaan jos kiinnostusta löytyy.

Suomalainen kirjoitti:Neljänneksi jos ensiksi ammutaan joukkueen johtaja niin joukkueessa voi seurata kaaos ja siitä ei hyvä seuraa.

Suomessa tämä on hoidettu niin, ettei sotatilanteessa käytetä mitään ulkoisia arvomerkkejä. Johto käyttää samoja varusteita kuin oma yksikkö. Myöskin tervehtiminen on kielletty. Tarkka-ampujat eivät myöskään yleensä vain ammu sitä ensimmäistä, joka tähtäimeen tulee, vaan pyrkii eliminoimaan joukkueen toiminnalle tärkeät henkilöt (esim. johtajat, viestimiehet, kuljettajat ja raskaampia asieta käyttävät sotilaat, kuten sinkomiehet)

Asiaan:

Itsellä tulevassa palveluspaikassa vaihtoehdot on rajattu seuraaviin:

-Tiedustelipatteristo (Tiedustelu-, tulenjohto-, viesti-, tutka- ja säämieskoulutus)
-Lentotiedustelupatteri
-Esikuntapatteri (Sotilaspoliisi-, sotakoiranohjaaja- ja sääalan koulutus
-Kuljetuspatteri
-1, 2 ja 3. patteri (Tuliasema-, viesti-, mittaus- ja huoltokoulutus)
-Sotilassoittokunta

Halukkuutta olisi eniten Tiedustelupatteristoon ja siellä tiedusteluun tai tulenjohtoon. Katsotaan miten käy. Viikon päästä siis palvelus edessä.

CloacaMaXima kirjoitti:Tahtoisin varastaa armeijan varastosta joitain savupommeja ja heittää niitä rakennusten sisälle niin, että palohälyttimet alkaisivat laulaa.
Katsotaan, miten miehiä sitä siinä ollaan.

Todennäköisesti sen verran, että poistutaan muodossa ulos. Eikä mitään savupommeja PV:llä ole. Savukranaatteja tai savuheitteitä (Mitä nimeä haluaakaan käyttää) on kyllä.
Käyttäjän avatar
SeeDub
Moderaattori

Viesti Ian Stuart 03 Heinä 2007 01:05

Rajajääkäriksi
Viimeksi muokannut Ian Stuart päivämäärä 29 Huhti 2008 16:00, muokattu yhteensä 1 kerran
”We must secure the existence of our people and a future for white children”
”Meidän on turvattava kansamme olemassaolo ja tulevaisuus valkoisille lapsille.”
Käyttäjän avatar
Ian Stuart

Viesti AllµZ 03 Heinä 2007 09:50

Ailerssi kirjoitti:
Rammstein fan kirjoitti:10 vuoden päästä armeijassa on enää tarkka-ampujia, teiän kiintymyksienne mukaan.

Saattaa olla pelien syytä, ajattelevat (eivät kaikki) että 'jee meen snaipperiks saan ampua heduja'. Itse olen 'vain' ilma-kiväärillä ammuskellut, tarkka-ammuntaa sekin. Ja hankalaa.

Tarkka - ampujalla pitää olla todella vakaa käsi. Maalitaulut ovat nääs kilometrin päässä. Minä ole ampunut vain ilmakolla ja pienoiskiväärillä, ja pienoiskiväärikikin on aika painava, niin entäs sitten oikea kivääri. Saati oikea takkuuskivääri? Tai onhan oikeassa Snipussa tukijalat, mutta silti..

Pioneerikin olisi kiva, vaikken kyllä haluaisikaan tulla panssarivaunun yliajamaksi :D Todennäkoisyys miltei, olematon, koksa Suomeen ei varmasti tule pitkääääään pitkään aikaan sotaa, ellei milloinkaan enää.
Viimeksi muokannut AllµZ päivämäärä 03 Heinä 2007 12:10, muokattu yhteensä 1 kerran
AllµZ

Viesti Vans 03 Heinä 2007 10:31

Ailerssi kirjoitti:
Rammstein fan kirjoitti:10 vuoden päästä armeijassa on enää tarkka-ampujia, teiän kiintymyksienne mukaan.

Saattaa olla pelien syytä, ajattelevat (eivät kaikki) että 'jee meen snaipperiks saan ampua heduja'. Itse olen 'vain' ilma-kiväärillä ammuskellut, tarkka-ammuntaa sekin. Ja hankalaa.

onhan sitä ilma kiväärillä ammuskeltu...
Ehkä kuitenkin olisin lääkintä mies taikka tää tyyppi joka kantaa ammuksia =D
"Holy Fucking ass Crackers!"
Käyttäjän avatar
Vans

Viesti Nuadhu 03 Heinä 2007 11:20

Veri vetää pioneeriksi, niinkuin isoisänikin oli sodassa.
Myös tarkka-ampujaksi, ihan tositarkoituksella. Tarman, mietippä uudelleen, haluatko paikkailla verisiä, repeytyneitä ruumiinpuolikkaita, ja kuunnella kun kaverit huutavat tuskissaan naama riekaleina.
Panoksetkin saadaan huoltojoukoilta, tainnut tultua liikaa pelattua pelejä.

...on aika painava, niin sitten sitten oikea kivääri. Saati Sniper?

*REPS*
Mikä vitun "Sniper"?

Tark'ampujan homma on helvetin raskasta, rölli painaa n. 20 kertaisena sen, mitä normaali maastopuku, joka ei paina mitään. Tiedän tämän itsekkin, koska minulla on sellainen. (Liittyy harrastukseen) Joissain aseissa (Barret M82Ax, .50 BGM) kaliberi on niin suuri, että ammusten kantaminen on melko raskasta verrattuna normaaliin, ja tilaavievääkin, vaikka niitä ammuksia ei niin paljoa tarvitsekkaan, niin tark'ampujan ammustaakka on itseasiassa voi olla kevyempi, riippuen tietysti aseesta . Itse Barrettikin painaa n. 13kg tyhjänä. Hommaa helpottaa kuitenkin se, että sitä voidaan kantaa rinkassa pitkillä matkoilla.
Eli tarkka'ampujan homma on raskasta, ei vain henkisesti, myös fyysisesti.

Pitää katsoa mihin ne minut parhaaksi katsovat. Minulla on kyllä taipumusta munat turpeessa karmeassa kusihädässä, ja nälässä hyttysten keskellä makaamiseen. Veri vetää pioneeriksi. Patteriston, taikka tykistön koulutus on tietojeni mukaan sieltä helpoimmasta päästä.

E: Pitää tehdä oma osasto J-Webbiin. Pääsevät Suomalainen, sekä SeeDub siellä pätemään, kun liikaa tietokonetta pelanneet pikkupojat kyselevät tyhmiä kysymyksiä.
Viimeksi muokannut Nuadhu päivämäärä 06 Heinä 2007 22:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Nuadhu

Viesti Zacha 03 Heinä 2007 13:24

Suomalainen kirjoitti:Ensiksi sellaisia äänen vaimentimia ei ole olemassakaan niinkuin olette elokuvissa nähneet, niitä sanotaan elokuvavaimentimiksi. Todellisuudessa se pienentää äänen noin puolella niin kiväärissä kuin pistoolissa.

Jos luodin nopeus halutaan säilyttää, syntyy ylijäämäpamaus.

Suomalainen kirjoitti:Toiseksi tarkka-ampujat eivät käytä äänen vaimentimia.

Poliisien tarkka-ampujat käyttävät.

Suomalainen kirjoitti:Kolmanneksi tarkka-ampujat koulutetaan niin hyvin että jos ne ampuvat 5 luotia 500m päästä ne kaikki asuvat 10cm alueelle.

Niin ehkä ensimmäisellä laukauksella, mutta koska laukauksen ääni herättää muiden huomion, osumatarkkuus huononee.

Suomalainen kirjoitti:Neljänneksi jos ensiksi ammutaan joukkueen johtaja niin joukkueessa voi seurata kaaos ja siitä ei hyvä seuraa.

Kuten Seedub sanoi, sotilailla tuskin olisi tositilanteessa arvomerkkejä.

Suomalainen kirjoitti:Ja tietenkään kukaan täysijärkinen ei NOSTA päätään tai itseään mistään ellei sitten 110% tiedä missä vihollisen tarkka-ampuja on ja silloinkin sinne viedään oma tarkka-ampuja jos sellainen on käytössä.

Oikeassa maastossa on mahdollista edetä ilman, että vihollinen huomaa.

Suomalainen kirjoitti: Ja tietenkin ensiksi hoidellaan vihollisen tarkka-ampuja pois pelistä.

Se naamiointi on varmasti yhtä hyvä molemmilla osapuolilla.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... IPERS_.jpg
Itse en erota kuvasta, missä siinä on ihminen.

Suomalainen kirjoitti:Ja lopuksi tarkka-ampujaa on helvetin hankala löytää mistään, pirun vaarallinen ukko.

Vain suunnitellussa tilanteessa oikeissa olosuhteissa. Yksinäisen tarkka-ampujan henngissä pysyminen on Epätodennäköistä ja puolustusvoimissahan toimitaan yleensä vähintään kahden hengen ryhmissä. Esim. KK oikeassa paikassa oikeaan aikaan toimii yhtä hyvin. Sitä paitsi, naamiointi hidastaa liikkumista, joten jonkun pitää kertoa ryhmän liikkeistä (Häyhä tosin pärjäsi lumipuvulla ilman sen kummempia varusteita, mutta nykyään tilanne olisi eri)
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Sephiroth 03 Heinä 2007 13:30

Itse kävin jo armeijan ja menin ilmavoimiin, joten se siitä. He, joita ilmavoimat kiinnostavat, niin heidän kannattaa harkita, riittääkö kunto lentäjäksi/laskuvarjojääkäriksi. Jos ei, niin aina on mahdollista mennä huoltojoukkoihin (No, ei täysin aina). Ihan mukavaa se on ilmavoimissa.
Sephiroth

Viesti Jupi 03 Heinä 2007 13:42

Pioneeri tai johonkin patteristoon. Tai sitten ihan tavallinen jalkaväki.

Kuinkahan moni täällä kuvittelee sodan olevan Battlefield-tyylistä ramboilua.
Hei hei näkemiin, pitäkää ittenne miehinä
Käyttäjän avatar
Jupi

Palaa alueelle Yleinen keskustelu