Signature GIMP

Oliko tästä sinulle yhtään apua?

Kyllä, mitalin arvoinen opas.
18
46%
Kyllä, muttei mitalin arvoinen opas
5
13%
Kyllä jonkin verran
3
8%
Ei ollut, muttei tämä ole huono
6
15%
Ei ollut, koska tämä on huono opas.
2
5%
Tämä opas oli erityisen huono!
5
13%

Ääniä yhteensä : 39

Signature GIMP

Viesti ineartic 23 Kesä 2007 02:56

Signature opas by: RecX

Ohjelma: The GIMP, suomenkielinen versio
Vaikeustaso: Keskitaso, 2,5/5
Kieli: Suomi

NP: Linkin Park - Papercut, 23. Kesäkuuta 07, Tutoriaalin valmistusaika 02:55.

Tämä on ensimmäinen tutoriaalini Jonnewebissä, ja on tarkoitettu enimmäkseen aloittelioille, mutta myös vähän kokeneemmat saavat ehkä oppia tästä jotakin uutta.

2. Klikkaa sinisen eri sävyillä splatter brushilla taustalle. Itse käytin brusheja nimeltä SparklingTeaSplatter.
Näitä brusheja saa mm. DeviantArtista ( http://www.deviantart.com > hakusanaksi GIMP brushes)
Kuva

3. Suotimet > Kohina > Spread

4. Valitse joku splatter brusheista käyttöösi ja valitse tuhri (S) -työkalu.
Klikkaile sillä hieman kuvaan pienillä vedoilla:
Kuva

5. Kahdenna taso (Taso > Kahdenna taso). Valitse ylin taso (Ikkunat > Tasot).

6. Suotimet > Tee epäteräväksi > Gauss sumennus.
Laita asetukset näin:
- Vaakasuora 5,0
- Pystysuora 5,0
Valitse 'IIR' -muoto.

7. Suotimet > Paranna > Terävöitä, korkeintaan 50.

8. Säädä tason (jolle juuri lisäsit Gauss sumennuksen ja terävöityksen, ylin taso) läpinäkyvyydeksi 69,4.

Kuva

9. Lisää uusi taso (Taso > Uusi taso).

10. Valitse väriliukuma (L) -työkalu. Valitse edustäväriksi d1def8 ja taustaväriksi 6683bd.
Tee väriliukuma vasemmasta yläkulmasta oikeaan alanurkkaan. Nyt säädä tason läpinäkyvyydeksi 28,9.

11. Paina sivellin -ja kuviovalikon alapuolella olevaa väriliukumaa. Saat näkyviin väriliukumavalikon. Valitse ylin (edustaväristä läpinäkyvään).

12. Valitse edustaväriksi valkoinen, ja tee uusi taso.

13. Tee uudelle tasolle vasempaan ylänurkkaan pieni väriliukuma. Saat aikaiseksi pienen "taustavalaistuksen". Nyt säädä uuden tason läpinäkyvyydeksi 14,9. Näin valaistus ei ole liian kirkas, ja valaisee vain taustaa.

14. Yhdistä kuva (Ikkunat > Tasot > Yhdistä kuva).

15. Lisää terävöitys (Suotimet > Paranna > Terävöinti). Laita luvuksi 66.

Kuva

16. Seuraavaksi lisää render.

17. Ota käyttöön kumi (Shift + E) -työkalu. Valitse siveltimeksi CIrcle Fuzzy 19. Kumita sillä renderin valkoinen tausta pois, niin, että näkyviin jää pelkkä render. Tässä tapauksessa ei haittaa, vaikka hieman kumitatkin renderin päältä, sillä kohta lisäämme efektejä ym. ositain renderin päälle. Tämän avulla saamme renderin sulautumaan paremmin taustaan. Tämä onkin yksi suurimmista ja yleisimmistä ongelmista aloittelioilla.

18. Skaalaa render (Vaihto + T) pienemmäksi niin, että kooksi tulee korkeintaan puolet. Esimerkiksi, jos renderi koko onm 220 x 400, skaalauksen jälkeen render on kokoa 110 x 200. Itse skaalasin kuvan niin, että kooksi tuli 130 x 270. Sijoita render mihin haluat, koita kuitenkin kokeilla erilaisia kohtia ja suunnittele tarkoin, mihin renderin pistät. Näin saat mukavan asettelun renderille. Tämäkin on yksi aloittelioiden tärkeimmistä asioista opetella. Muista kuitenkin, että jokaisella on oma makunsa, joten toiset eivät aina välttämättä ole oikeassa. Kuitenkin on hyvä tehdä alussa niin kuin toiset vähän kokeneemmat (en tarkoita minua XDXD) neuvovat.

Kuva

19. Tee uusi taso. Vedä pieniä sivellinvetoja renderin viereen, itse tein vasempaan reunaan. Tee sinisiä ja valkoisia, ja säädä tason läpinäkyvyyttä miten itse vain haluat ja mikä mielestäsi näyttää parhaimmalta.

20. Tee taas uusi taso. Aseta taso renderin päälle. Ota käyttöön joku oma valitsemasi splatter brush, ja tee sillä muutama klikkaus samaan kohtaan kuin teit edellisen kohdan. Säädä tason läpinäkyvyyttä, alle 75% ei mielestäni kannata mennä.

21. Lisää tämä C4D render ja leikkaa musta tausta + logo pois. Käytä apunasi kumia logon poistamiseen, taustaan voit käyttää (vaihto + O) -työkalua. Pienennä kuva skaala -toimintoa käyttäen 200 x 200 kokoiseksi.

22. Lisää render taas samaan kohtaan kuin edelliset kohdat.

23. Väritä render sinisen sävyiseksi (Taso > Värit > Väritä). Säädä värikylläisyys suurimmalle. Kumita renderiä Marion päältä, mutta jätä vähän sitä Marion päällekin. Näin render sulautuu efekteihin ja taustaan. Voit kumittaa C4D renderiä muualtakin sieltä täältä, ja lisätä saman C4D renderin uudestaan ja kumitella/väritellä sitä, kunnes mielestäsi näyttää hyvältä.

22. Yhdistä kaikki C4D renderi tasotyhteen.

23. Jos et lisännyt uudestaan samaa C4D renderiä, voit jättää (sinun on pakko) kohdan 22. tekemättä.

24. Säädä C4D -tason toiminnaksi "näyttö", ja kahdenna taso 2-3 kertaa. Yhdistä lopuksi koko kuva. Ennen tätä voit vielä halutessasi kumitella C4D rendereitä.

25. Valitse taustaväri -taso. Kahdenna se.

26. Nyt säädellään taustan värejä, kirkkautta, kontrastia ym. Valitse kahdennettu (ylempi) taustaväri -taso. Voit värittää sen mieleiseksi, mielellään joku sinisen sävyistä. Kannattaa asettaa värikylläisyys suurimmalle. Voit myös muuttaa kuvan mustavalkoiseksi valitsemalla "pienennä värikylläisyyttä", tai tehdä molemmat (tässä tapauksessa kahdenna taustaväri uudestaan). Sen jälkeen säädä taustaväri -kopioiden läpinäkyvyyttä pienemmäksi. Voit myös lisätä kontrastia ja kirkkautta valitsemalla "Kirkkaus -ja Kontrastisäätö".

26. Sen jälkeen Lisää tämä C4D render. Leikkaa taas tausta ja logo irti, ja skaalaa 100 x 100 kokoiseksi. Liitä kuvaan.

27. Tee sama juttu tälle C4D renderille kuin edelliselle. Itse tosin vaihdoin tämän väriksi punaisen, sillä renderissämmehän on tällä kertaa punaista (Mario).

Oma työni näyttää nyt tältä, voit verrata omaa työtäsi tähän:
Kuva (tietysti oma työsi on paljon hienompi).

28. Seuraavaksi tee uusi taso. Aseta taso heti renderin alle. Kaksoisklikkaa väriliukuma -työkalua. Saat esille työkalun asetukset. Valitse muodoksi säteittäinen. Valitse väriksi sininen, ja klikkaile sillä Marion ja C4D :n alle. Tee sama punaisella, ja säädä tason läpinäkyvyyttä pienemmäksi.

Kuva

29. Tee vielä heti nykyisen tason alle valkoinen säteittäinen väriliukuma, niin, että punaisen ja sinisen värin alta paljastuu hieman valkoista. Säädä läpinäkyvyyttä pienemmäksi. Ero on minulla hyvin pieni, mutta sinä voit tehdä siitä erilaisen. Btw, huomasin jo itselläni heti yhden virheen. Marion päälle tuli liikaa tavaraa, eli suoraan sanottuna render hukkuu efektimereen ja sulautuu sinne kokonaan. Näin voi käydä, jos epähuomiossa sulauttaa renderiään liikaa taustaan. Tuosta vasemman käden kohdalta olisin voinut kumittaa tuota C4D renderiä hiukan.

Kuva

30. Yhdistä koko kuvan kaikki tasot yhteen. Kahdenna taso, valitse kopio, ja muuta mustavalkoiseksi (Taso > Värit > Pienennä Värikylläisyyttä.) Pienennä tason läpinäkyvyyttä. Voit myös lisätä kontrastia tai kirkkautta. Voit kumittaa ylempää ja mahdollisesti kontrastisempaa (jos lisäsit äskön kontrastia/kirkkautta) tasoa Renderin kohdalta. Suosittelen.

31. Lisää uusi taso. Ota taas väriliuku esille. Mikäli et ole räplännyt asetuksia sitten edellisen käytön, sinulla pitäisi olla juuri oikeat asetukset. Eli muodoksi säteittäinen. Tee väriliuku yläreunaan > valaistus. Ota huomioon mistä valaistuksen pitäisi tulla renderistä katsottuna.

32. Sitten tekstit. Valitse fontti, mielestäsi sopiva väri ja aseta tekstisi sopivaan kohtaan.

33. Viimeiseksi vielä reunat. Näitä ei ole pakko tehdä. Itse tein tuollaiset paksut reunat tuonne ylä -ja alalaitoihin.

34. Voit tehdö vielä omia hienosäätöjä jos siltä tuntuu.

OMA LOPPUTULOKSENI:
Kuva

PAHOITTELEN JA PYYDÄN ANTEEKSI, JOS TEKSTINI ON MUUTTUNUT EPÄSELVEMMÄKSI LOPPUA MYÖTEN, MUTTA OTTAKAA TUTORIAALIN VALMISTUSAIKA HUOMIOON. HERÄÄMISAIKANI TÄNÄAAMUNA OLI 6:30...

En todellakaan metsästä tällä mitalia, mutta ei se ole pahitteeksi vaikka sellaisen saisinkin. Luvassa on kuitenkin lisää tutoriaaleja mm. Gimpin käytöstä ja sen toiminnoista sekä muuten vain artikkeleita grafiikasta ja tutoja sigeistä.

EDIT: Miksi minulle ei tule äänestystä näkyviin?
EDIT2:Näkyy.
EDIT3: Kohtaan 21. linkki lisätty.
Viimeksi muokannut ineartic päivämäärä 23 Kesä 2007 23:12, muokattu yhteensä 1 kerran
ineartic

Viesti Eesau 23 Kesä 2007 09:08

Hienohan siitä tuli! Voisin ladata Gimpin ja koittaa.
┏━━━━━━━━━
┏┫    |||┣┓   ┏┓
┗┫━━ ┃ ━━┣┛   ┣┫
 ┃ ━━━━━ ┃  ┏┳┫┣┳┓
 ┗━━━┳━━━┛  ┃    ┃ HALPA-HITLER ON HOMOOO!
 ┏━━▇▇▇━━━━━┻━━━━━
Eesau

Viesti Eesau 23 Kesä 2007 09:28

Miten saat suomen kielen siihen, voisi helpottaa minua. :roll:
┏━━━━━━━━━
┏┫    |||┣┓   ┏┓
┗┫━━ ┃ ━━┣┛   ┣┫
 ┃ ━━━━━ ┃  ┏┳┫┣┳┓
 ┏━━▇▇▇━━━━━┻━━━━━
Eesau

Viesti NaXu 23 Kesä 2007 10:39

Aika hyvä opas minun mielestäni. Jatka samaa malliin :D
''Kiitos taas Rouvanalletätilemmentohtoriruokaterapeuttins''muotiguru'' NaX'' -Sakutzki
Käyttäjän avatar
NaXu

Viesti ineartic 23 Kesä 2007 11:43

Eesau kirjoitti:Miten saat suomen kielen siihen, voisi helpottaa minua. :roll:

Kun asennat Gimpiä, siellä jossain kohdin muistaakseni tulee kohta, jossa voit muuttaa kielen Suomeksi.
ineartic

Viesti Eesau 23 Kesä 2007 11:52

Aa no sit pitää asentaa uusiks tänks :D

EDIT: Miten saan renderin? :oops:
┏━━━━━━━━━
┏┫    |||┣┓   ┏┓
┗┫━━ ┃ ━━┣┛   ┣┫
 ┃ ━━━━━ ┃  ┏┳┫┣┳┓
 ┏━━▇▇▇━━━━━┻━━━━━
Eesau

Viesti Silver 23 Kesä 2007 12:32

Eesau kirjoitti:Aa no sit pitää asentaa uusiks tänks :D

EDIT: Miten saan renderin? :oops:

Etsi tuolta:http://www.planetrenders.net/
Silver

Viesti ineartic 23 Kesä 2007 13:29

images.google.com
http://www.render-world.com/gallery

Noista itse haen renderini.Btw, pistäkää lopputuloksia!
ineartic

Viesti xzepalus 23 Kesä 2007 14:16

Mikä se splatter brush on? :P :oops:

E: Tajusin :P
Olen uusi.
xzepalus

Viesti Jonze- 23 Kesä 2007 15:11

menee vähän sekaseks enkä oo tehny kaikkee mut pitäiskö tohon 21. kohtaan olla linkki? oon siin vast...
[piilotettu kuva]
Tsekkaa mun galtsu kuvat! http://irc-galleria.net/view.php?nick=^^=Jonne=^^ Ja ii2.
Käyttäjän avatar
Jonze-

Viesti Jonze- 23 Kesä 2007 16:57

sain jonku tämmösen mut en jaksanu loppuun asti.

Kuva
[piilotettu kuva]
Tsekkaa mun galtsu kuvat! http://irc-galleria.net/view.php?nick=^^=Jonne=^^ Ja ii2.
Käyttäjän avatar
Jonze-

Viesti ineartic 23 Kesä 2007 23:14

Jooh, aika kökön näköinen, kun et tehnyt loppuun asti. Eniveis, Linkki kohtaan 21. lisätty ;)
ineartic

Viesti randomlulz 23 Kesä 2007 23:19

Vaikuttaa todella hyvältä oppaalta sanon minä, mitalin arvoinen. Edittaan tähän sitten huomenna lopputuloksen.
Viimeksi muokannut randomlulz päivämäärä 24 Kesä 2007 09:26, muokattu yhteensä 1 kerran
kkthxbai :>
randomlulz

Viesti ineartic 23 Kesä 2007 23:37

Kiitoksia kommenteista! tässä nyt suunnittelen uutta opasta parhaillaan.
ineartic

Viesti randomlulz 24 Kesä 2007 10:14

En jaksanut nyt laittaa tuota C4D mukaan. Mutta tässä on minun lopputulokseni: Kuva

edit: Anteeksi tämä piti lisätä edelliseen viestiin :oops:
kkthxbai :>
randomlulz

Palaa alueelle Kuvankäsittelyoppaat