Vuonna 1984

Keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Vuonna 1984

Viesti Zacha 17 Huhti 2007 19:23

Vuonna 1984 on George Orwellin 1948 kirjoittama, Dystopiseen maailmankuvaan pohjautuva tulevaisuuden kuvaus. Päähenkilö Winston Smith elää Oseanin, jossa valtio valvoo kaikkea. Väärä sana tai ilme, voi johtaa kuolemaan. Lisäksi on kehitetty uusi kieli, jonka lauserakenne ja sanavarasto estää pahan puhumisen hallituksesta. Valtio käy olematonta sotaa muita maita vastaan ja aivopesee kansan uskomaan kaiken ja olemaan tyytyväinen. Eli kaksi ynnä kaksi on viisi, jos valtio niin sanoo. Kaiken huipulla on hallituksen keksimä diktaattori Isoveli, josta on tullut lausahdus 'Isoveli valvoo' Luin teoksen juuri loppuun ja se oli parhaita kirjoja pitkään aikaan. Seuraavaksi vuorossa on Uljas uusi maailma ;)
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Re: Vuonna 1984

Viesti Veli Joosef 03 Kesä 2007 17:05

Itsekin olen lukenut "Vuonna 1984". Mielestäni oli kyllä hienoa satiiria! Voisin ehkä lukea myös muita Orwellin teoksia ja tutustua tuohon "Uusi uljas maailma"-kirjaankin. Tällaiset dystopiat ovat varsin kiinnostavia.
Viimeksi muokannut Veli Joosef päivämäärä 15 Loka 2007 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Veli Joosef

Viesti matrix-90 03 Kesä 2007 17:43

eikös tost oo tehty elokuva... ainakin saman tapainen leffan oon nähny
[piilotettu kuva]
98% Of teenagers surround their minds with rap music, if you're part of the 2% that stayed with rock, put this in your signature.
matrix-90

Viesti Rikuel 03 Kesä 2007 17:54

En ole lukenut, mutta kaveri suositteli, joten aion lukea.
Muistaakseni Aku Ankassa oli tarina, joka perustui tuohon kirjaan.
''Isoankka valvoo'' yms.
Käyttäjän avatar
Rikuel

Viesti Zacha 05 Kesä 2007 23:19

Veli Joosef kirjoitti:Itsekin olen lukenut "Vuonna 1984". Mielestäni oli kyllä hienoa satiiria! Voisin ehkä lukea myös muita Orwellin teoksia ja tutustua tuohon "Uusi uljas maa"-kirjaankin. Tällaiset dystopiat ovat varsin kiinnostavia.

Jos Neukkusatiiri kiinnostaa, suosittelen Orwelin Eläinten vallankumousta.
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti Anthrax 05 Kesä 2007 23:41

Rikuel kirjoitti:En ole lukenut, mutta kaveri suositteli, joten aion lukea.
Muistaakseni Aku Ankassa oli tarina, joka perustui tuohon kirjaan.
''Isoankka valvoo'' yms.

Juu, ja kun nyt kuulin kirjasta, se alkoi jopa kiinnostaa!
HYPÄTKÄÄ VALTAVIRRASTA!
Pellolla mökki, mökissä Matti, Matissa syöpä, lalalallalla.

Tuvassa sanko, sangossa paskaa, paskassa verta, lalalallalla.
Käyttäjän avatar
Anthrax

Viesti Nikoss 06 Kesä 2007 11:24

Zacha kirjoitti:
Veli Joosef kirjoitti:Itsekin olen lukenut "Vuonna 1984". Mielestäni oli kyllä hienoa satiiria! Voisin ehkä lukea myös muita Orwellin teoksia ja tutustua tuohon "Uusi uljas maa"-kirjaankin. Tällaiset dystopiat ovat varsin kiinnostavia.

Ahh, eläintenvallankumous, se kirja on niitä harvoja joita oon todella lukenut ja jäi mieleen.. :)
Possut ottaa vallan farmilla, aika koominen kirja.. :D
Nikoss

Viesti Mahlainen jarruton 06 Kesä 2007 12:45

"Uusi uljas maa" on jostakin syystä jäänyt lukematta, mutta toki olen Orwellin tuotantoon tutustunut sekä "Eläinten vallakumouksen" että "Vuonna 1984":n osalta. Ensiksi mainuttu iski minuun melko lailla - rehellinen sadun rakenne, piikikäs satiiri ja nerokkaat eläinhahmot, joille kaikille löytyy vastine oikeasta elämästä. Se avasi mielenkiintoisella tavalla Neuvostoliiton tapahtumia, ja onnistui olemaan välillä jopa hauska.

1984 on myös hyvä kirja, mutta en pitänyyt siitä ollenkaan niin paljon kuin Eläinten vallankumouksesta. Kyseisen kirjan lukemisesta on vierähtänyt silti jo jonkin aikaa, joten ehkä olisi syytä lukea se kesälomalla uudestaan lävitse. En muista siis kovinkaan tarkasti kyseisen kirjan tapahtumia.

MJ
Käyttäjän avatar
Mahlainen jarruton

Viesti Veli Joosef 12 Kesä 2007 18:24

Zacha kirjoitti:

Aionkin ehkä vielä sen joskus lukea. Muistaakseni oli tuolla kirjastossa joten sieltä vain lainaamaan!
Käyttäjän avatar
Veli Joosef

Viesti arafat 15 Kesä 2007 18:25

Luin n puolitoista vuotta sitten, erinomainen kirja. Voisi lukea uudestaan.
Orwellin kirjoista on luettu 1984, Katalonia, katalonia ja Eläinten vallankumous (luin yhdessä illassa)

Muita dystopiakirjoja kuin 1984.. Uusi uljas maailma, jotain kuukausi sitten luin, ei niin hyvä kuin 1984 mutta luettava.

Fahrenheit pitäisi käydä jossain välissä hakemassa kirjastosta.
Saat kaiken saat valmiiksi vankilan.
arafat

Viesti Silence 19 Kesä 2007 18:23

Mielenkiintoisen "tuntoinen" kirja, pitääpä lainata kirjastosta.
Gigantin työntekijän palkkakuitin teksti: On se vaan niin tyhmää maksaa liikaa.
Silence

Palaa alueelle Kirjat