Ohjelma elokuvan tekoon?

Keskustelua tv-ohjelmista ja elokuvista.

Ohjelma elokuvan tekoon?

Viesti jnz 01 Huhti 2007 20:08

Kertokaa ohjelmia elokuvan tekemiseen.
Älkää vastatko: "Windowsin Movie maker", vaan jotain, millä saa kunnon tehosteita, eikä se huononna kuvanlaatua.
Käyttäjän avatar
jnz

Viesti Zacha 01 Huhti 2007 20:29

Zwei-Stein on paras efektien tekoon, mutta suosittelen leikkamaan movie makerilla.

http://www.zs4.net/free-software-downloads

http://forum.starwreck.com/viewtopic.php?t=620 <- hyödyllinen ketju Star Wreckin foorumilta :)
"
no sehän on ainoo mitä ne osaa
murhata ja raiskata
odottaneet tilaisuutta koko elämänsä
huomenna oon haudassa
saan ristin, muistosanoja
kuolin isänmaan puolesta
nyt kiväärit ojossa mun haudalla kumarretaan"
kaaos - Kuka kuolee Kenen puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti jonipetteri98 01 Huhti 2007 22:12

Ilmainen vai maksullinen?

Ilmaisista minulla ei ole niin paljon tietoa, mutta maksullisista suosittelen jotain Ulead Videostudio- tai Pinnacle Studio-sarjan editointiohjelmaa. Itselläni on Ulead Videostudio 6 ja Pinnacle Studio 10+. Ulead on erittäin helppokäyttöinen eikä vaadi älyttömän tehokasta konetta ja siitä löytyy kaikki perusominaisuudet. Mitään huippuefektejä sillä ei pysty kuitenkaan tekemään, itse olen kaivannut varsinkin chroma key -toimintoa.

Pinnaclessa on aika paljon enemmän ominaisuuksia, esim. chroma key, helvetisti siirtymiä, kunnollinen DVD-valikkoeditori, mahdollisuus Surround -ääneen, widescreen ja paljon muuta. Se tosin vaatii paljon enemmän tehoja koneelta. Minulla on melko tehokas kone, mutta silti Pinnaclen avaamisessa menee luvattoman kauan ja kone uhkaa tiltata joka kerta kun tekee jotakin vähän isompaa hommaa. Hinta oli muistaakseni jotain 200 € luokkaa kun ostin sen.

Jos haluaa parasta, kannattaa harkita Adobe Premierea. Sillä pitäisi pystyä tekemään käytännössä mitä vaan, mitä findie-elokuvaan voi tarvita. Hintaakin löytyy tietääkseni lähelle 1000 €, mutta mitäpä ei kunnianhimoinen elokuvantekijä maksaisi parhaasta mahdollisesta. :) Ja jos ei rahaa löydy niin ainahan voi warettaa...
jonipetteri98

Viesti 1728 01 Huhti 2007 22:28

Regalis kirjoitti:Jos haluaa parasta, kannattaa harkita Adobe Premierea.

Tai Sony Vegas 6.0. Se on helppokäyttöisempi kuin Premier ja siinä on kaikki samat ominaisuudet kuin Premierissä. Se taitaa olla myös halvempi kuin Premier.
1728

Viesti EveningStar 02 Huhti 2007 15:13

Regalis kirjoitti:Pinnaclessa on aika paljon enemmän ominaisuuksia, esim. chroma key, helvetisti siirtymiä, kunnollinen DVD-valikkoeditori, mahdollisuus Surround -ääneen, widescreen ja paljon muuta. Se tosin vaatii paljon enemmän tehoja koneelta. Minulla on melko tehokas kone, mutta silti Pinnaclen avaamisessa menee luvattoman kauan ja kone uhkaa tiltata joka kerta kun tekee jotakin vähän isompaa hommaa. Hinta oli muistaakseni jotain 200 € luokkaa kun ostin sen.

En suosittele Pinnaclea, minulta löytyy se myös. Vaikka uudemmalta koneelta tehoa löytyykin, Pinnacle toimii vähintäänkin tahmeasti, kaatuilee yms. Suurimman osan krääsästä joutuu ostamaan vielä erikseen. :P
Tri.moon kirjoitti:Tai Sony Vegas 6.0. Se on helppokäyttöisempi kuin Premier ja siinä on kaikki samat ominaisuudet kuin Premierissä. Se taitaa olla myös halvempi kuin Premier.

Vegas ei vastaa Premierea oikein missään suhteessa, tuotteiden laaduilla on huomattava ero. Ja mitä omaan kokemukseeni tulee, Vegas ei ole mitenkään erityinen videosofta.

Jos ilmaisen haluat, niin Wax 2.0 on varmaankin wintoosan paras ilmainen videoeditori. Kannattaa tsekata, on chromat ja kaikki. Movie makeria ei kannata MISSÄÄN NIMESSÄ käyttää, se sukkaa kympillä. :P
[piilotettu kuva]
Jokelan ampumavälikohtauksen uhrien muistolle
Se on ohi nyt minun osaltani.
Käyttäjän avatar
EveningStar

Viesti SeeDub 02 Huhti 2007 15:48

Uusin Adobe Premier on kyllä niin kuraa kuin vain voi olla. Turhaa sisältö lisätty niin paljon, että ohjelmasta tullut hankala käyttää ja vaatii myös kovatasoisen koneen, jotta pyörii kunnolla.

Ovat tekemässä samaa virhettä kuin Adobe Readerinkin kanssa. Käynnistys kestää melko kauan vain sen takia, että mukaan on ängetty kaikkea sellaista mitä normaalikäyttäjä ei tule ikinä tarvitsemaan.
Käyttäjän avatar
SeeDub
Moderaattori

Viesti 1728 02 Huhti 2007 17:42

Eveningstar kirjoitti:Vegas ei vastaa Premierea oikein missään suhteessa, tuotteiden laaduilla on huomattava ero.

Itseasiassa vastaa. Sieltä löytyy täsmälleen samat ominaisuudet mitkä ovat myös Vegasissa. Ja olen ottanut kyllä kaiken irti Vegasista enkä vaan pinnallisesti katsonut että "Joo, tosta löytyy samat kuin tosta". Eli siis kaikki tehosteet ja kikat ovat samat Vegasissa niin kuin myös Premierissä.

Eveningstar kirjoitti:Ja mitä omaan kokemukseeni tulee, Vegas ei ole mitenkään erityinen videosofta.

Itseasissa Sony Vegas on yhtä suosittu kuin Premier. Ja missä se raja menee että mikä on erityinen videosofta ja mikä taas ei? Et ole ehkä vain perehtynyt Vegasin ominaisuuksiin niin hyvin kuin Premieriin, mutta usko pois että samat ominaisuudet niissä kummassakin ovat. Eli käytännössä jos muokkaisit jonkun videon Premierillä niin pystyisi luultavasti tekemään saman muokkauksen myös Vegasilla.
1728

Viesti Zacha 02 Huhti 2007 18:12

Movie maker on aliarvostettu editointisofta. Se on hyvä alustavaan leikkaukseen ja alku- ja lopputekstien tekoon. Efektit kannattaa tehdä erillisillä softilla.
"
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
kuolin isänmaan puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti 1728 02 Huhti 2007 18:28

Zacha kirjoitti:Movie maker on aliarvostettu editointisofta. Se on hyvä alustavaan leikkaukseen ja alku- ja lopputekstien tekoon. Efektit kannattaa tehdä erillisillä softilla.

Ei sillä kannatta edes leikata, koska kun tallennat elokuva niin se ei ole hyvä laatuinen. Syynä tähän on paskat Movie Maker tallennusvalikoimat. Siellä on pelkästään vain WMV ja joku DV-AVI joka vie monia kymmeniä gigoja. Movie Maker sitäpaitsi kaatuu joka välissä että ei sillä ohjelmalla mitään tee. Eikä siinä ole mitään järkeä leikata elokuva ensiksi Movie Makerilla ja sitten toisella editoida. Vihaan sitäpaitsi niitä jotka ovat jotakin Wannabe-Editor. He tekevät Movie Makerilla köyhän muokkauksen ja ylpeillevät sillä ja laittavat Youtubeen kaikkien haukuttavaksi.
1728

Viesti EveningStar 02 Huhti 2007 18:32

Tri.moon kirjoitti:...

En edelleenkään ole mitenkään vakuuttunut Vegasin "ihmeellisyydestä", mutta myönnän kyllä ettei löydy mitään isompaa kokemusta oikein kummastakaan softasta, joten en sano tähän enää mitään.
Movie maker on aliarvostettu editointisofta.

Pikemminkin yliarvostettu, sen videonkoodaus on erittäin heikkoa, yksi ainoa ääniraita sukkaa pahemman kerran...

DV-Avi on kyllä hyvä tapa jos tilaa löytyy, onhan se kuitenkin täysilaatuista kamaa, niin ei mene sitä laatua liikaa jos muokkaa useammalla softalla ja joutuu koodaamaan vähän väliä.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
EveningStar

Viesti Zacha 02 Huhti 2007 18:34

Eveningstar kirjoitti:Pikemminkin yliarvostettu, sen videonkoodaus on erittäin heikkoa, yksi ainoa ääniraita sukkaa pahemman kerran...

DV-Avi on kyllä hyvä tapa jos tilaa löytyy, onhan se kuitenkin täysilaatuista kamaa, niin ei mene sitä laatua liikaa jos muokkaa useammalla softalla ja joutuu koodaamaan vähän väliä.

Tallennat projektin elokuvaksi ja tuot leffan uudelleen muokattavaksi. Näin saat vaikka kuinka monta ääniraitaa.
"
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
kuolin isänmaan puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti EveningStar 02 Huhti 2007 18:36

Zacha kirjoitti:Tallennat projektin elokuvaksi ja tuot leffan uudelleen muokattavaksi. Näin saat vaikka kuinka monta ääniraitaa.

Miksi suotta ruveta säätämään, jos sen saa helpomminkin? Lisäksi laatu kärsii joka-ainoalla koodauskerralla, ainakin vähän.
PS: Ja sen saa helpomminkin: laittaa koko ääniraidan vaikka Audacityyn, renderoi ja sitten tunkee projektin taustalle.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
EveningStar

Viesti 1728 02 Huhti 2007 18:41

Eveningstar kirjoitti:
Zacha kirjoitti:Tallennat projektin elokuvaksi ja tuot leffan uudelleen muokattavaksi. Näin saat vaikka kuinka monta ääniraitaa.

Miksi suotta ruveta säätämään, jos sen saa helpomminkin? Lisäksi laatu kärsii joka-ainoalla koodauskerralla, ainakin vähän.
PS: Ja sen saa helpomminkin: laittaa koko ääniraidan vaikka Audacityyn, renderoi ja sitten tunkee projektin taustalle.

Totta. Sitäpaitsi parhaimmat videosoftat ovat sellaisia johon saa niin paljon ääniraitoja ja videokerroksia kun haluaa. Siksi Premier ja Vegas eroavat muista videosoftista, koska niissä pystyy laittamaan monta videokerrosta/videolayeria.

EDIT: Olisivat voineet jättää sen Windows Movie Makerin tekemättä, koska ihmiset käyttävät sitä ensisijaisesti ja eikä sillä saa muuta kuin roskaa. Jos Movie Makeria ei olisi niin silloin näitä Wannabe-Editoreja ei kauheasti olisi.
1728

Viesti Zacha 02 Huhti 2007 18:45

http://www.youtube.com/watch?v=K__Zz43l9pM

Kyseinen video on editoitu Movie Makerilla. Ja eihän editointisofta ole tärkein, vaan kuvaus, näyttely ja juoni.
"
murhata ja raiskata
huomenna oon haudassa
kuolin isänmaan puolesta
Käyttäjän avatar
Zacha

Viesti EveningStar 02 Huhti 2007 18:46

Tri.moon kirjoitti:Totta. Sitäpaitsi parhaimmat videosoftat ovat sellaisia johon saa niin paljon ääniraitoja ja videokerroksia kun haluaa. Siksi Premier ja Vegas eroavat muista videosoftista, koska niissä pystyy laittamaan monta videokerrosta/videolayeria.

Totta, mutta onhan Pinnaclessa ja UMS:ssäkin, eli eivät nuo ole ainoita todellakaan, jopa linukan Cinelerrassa taitaa olla :wink:
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
EveningStar

Palaa alueelle TV & elokuvat