~ Mikä distro minulle? ~

Keskustelua Linuxista ja sen ohjelmista.

Re: ~ Mikä distro minulle? ~

Viesti pietari-poika 10 Elo 2008 21:53

praKKA kirjoitti:Ubuntu ja kun hommaat vielä pci-väylään digikortin niin mythbuntu :)

Siis toimiiko ubuntussa PCI-väyläiset TV-kortit? Täytyy vaan saada jotenkin tosta VGA:sta ulostulo TV:lle jos olohuoneen mediakoneeksi menee tää.
Käyttäjän avatar
pietari-poika

Viesti wiipe_ 12 Elo 2008 21:30

Haluaisin herättää keskustelua minun tarkoituksiini sopivasta distrosta. Aloitan listaamalla kohdekoneen speksit:

- ASROCK ALIVENF6P-VSTA
- AMD Opteron 1210@1.8GHz Dual Core, 2mt L2
- 2Gt DDR2@667MHz
- Samsung T166 320GB SATAII

Käyttötarkoitus tulee olemaan Samba/SSH/FTP/HTTP-palvelin.

Distrolta toivoisin:
- hyvä ja laaja laitetuki
- erittäin vakaa
- hyvä ja laaja ohjelmistotuki
(suomeksi: toive olisi ettei kaikkea tarvitsisi tapella toimimaan (ja onhan se eriasia, jos käyttis ei tue jotain, kuin se että se tukisi jotain väärin))

Debian on ollut mielessä. Valmiiksi voin sanoa etten lähde Gentoon maailmaan taistelemaan, haluan vähän nopeamman ja helpomman ratkaisun. Osaisiko kukaan argumentoida kannatusta .rpm-pohjaisten puolesta? LAMP-kokonaisuus tulee siis olemaan se pääpaino, joten olisiko kellään tuumia ja ajatuksia tästä?
KAIKKI MODET JA ADMINIT ON IHA KUSIPÄITÄ <3

tuoma, personal // Kadonnet, hosting // Nyyttisivu, listing // Ane Kadeom, sadeam

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?

Abit IP35 PRO | Intel E4500 | Kingston 4Gt DDR2 | Asus GeForce 9800GTX+ | 1,64 Tt HDD | HEC 420w | Nexus Clodius | BenQ E2200HD
Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti Duracell 13 Elo 2008 21:01

No Debian on ainakin helppo ja vakaa. Huonommista puolista en ole pahemmin kuullut.
[piilotettu kuva]
Käy kirjoittamassa allekirjoitukseeni ^^
Käyttäjän avatar
Duracell
-pupu

Viesti Fonzie 13 Syys 2008 20:44

ASUS P4PE
Pentium IV 2,53ghz
1GB DDR1 400mhz
Matrox G450 32mb

Jotain suht koht helppoa distroa, itse en ainakaan vielä näistä tajua oikeen mitään. Täytyy sitten lukea oppaita.
Epä onnea Anzee sinä et ole Ylläpitäjä... :twisted: :twisted:
Käyttäjän avatar
Fonzie
en

Viesti praKKA 13 Syys 2008 22:59

Fonzie kirjoitti:ASUS P4PE
Pentium IV 2,53ghz
1GB DDR1 400mhz
Matrox G450 32mb

Jotain suht koht helppoa distroa, itse en ainakaan vielä näistä tajua oikeen mitään. Täytyy sitten lukea oppaita.

Kyllä Ubuntu tuossa toimii, Matroxin tuki on mainiota. Sitten kun olet hieman oppinut niin voit kokeilla vetää Ubuntun ihan komentoriviasennuksesta lähtien ja tehdä siitä niin pieni ja kevyt kuin osaat.
Intel C2D E4400 | 4Gb DDR2 800MHz | 250Gb WD Caviar SE SATA + WD Caviar 500GB GP SATAII 8MB | XFX Radeon HD4770 | Antec Sonata III | Asus P5B | Fuj:tech DTV PRO USB | Win 7 RC 64-bit | Nokia 5800 XpressMusic | Logitech G25 + Rumblepad 2 | Logitech UltraX | Logitech MX518
http://tf2.prakka.org
praKKA
Nerd

Viesti Duracell 13 Syys 2008 23:44

praKKA kirjoitti:
Fonzie kirjoitti:ASUS P4PE
Pentium IV 2,53ghz
1GB DDR1 400mhz
Matrox G450 32mb

Kyllä Ubuntu tuossa toimii, Matroxin tuki on mainiota. Sitten kun olet hieman oppinut niin voit kokeilla vetää Ubuntun ihan komentoriviasennuksesta lähtien ja tehdä siitä niin pieni ja kevyt kuin osaat.

Miksi helvetissä pitää edes lähteä Ubuntusta liikkeelle jos haluaa optimoidun käyttöjärjestelmän?
[piilotettu kuva]
Käy kirjoittamassa allekirjoitukseeni ^^
Käyttäjän avatar
Duracell
-pupu

Viesti wiipe_ 14 Syys 2008 00:32

Duracell kirjoitti:Miksi helvetissä pitää edes lähteä Ubuntusta liikkeelle jos haluaa optimoidun käyttöjärjestelmän?
Jos luet Fonzien postauksen niin ymmärrät. Pehmeä lähtökohta.

tuoma, personal // Kadonnet, hosting // Nyyttisivu, listing // Ane Kadeom, sadeam

G-DoG'X kirjoitti:Gigantti ei liity tähän mitenkään poju?! kuka vitun idiootti OSTAA koneensa?

Abit IP35 PRO | Intel E4500 | Kingston 4Gt DDR2 | Asus GeForce 9800GTX+ | 1,64 Tt HDD | HEC 420w | Nexus Clodius | BenQ E2200HD
Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti praKKA 14 Syys 2008 12:12

wiipe_ kirjoitti:
Duracell kirjoitti:Miksi helvetissä pitää edes lähteä Ubuntusta liikkeelle jos haluaa optimoidun käyttöjärjestelmän?
Jos luet Fonzien postauksen niin ymmärrät. Pehmeä lähtökohta.

Juu ja siis edelleenkin minä arvostan laajaa pakettivarastoa ja miljoonia ohjeita mitä taas ei Debianiin saa niin paljoa. Toki jos tietämystä löytyy ja jaksaa kääntää ja hakea paketteja niin mikäs siinä, mutta kyllä minä ainakin Ubuntussa pitäydyn siksi että jos ei osaa niin on helppo hakea ohjeita. Ei todellakaan kannata tapella siitä mikä on paras distro johtuen siitä että tarpeita ja mielipiteitä on todella paljon ja erilaisia. Jos sinä tykkäät Gentoosta niin ei se tarkoita että minäkin tykkäisin. Ei siinä ettenkö tykkäisi :)
Intel C2D E4400 | 4Gb DDR2 800MHz | 250Gb WD Caviar SE SATA + WD Caviar 500GB GP SATAII 8MB | XFX Radeon HD4770 | Antec Sonata III | Asus P5B | Fuj:tech DTV PRO USB | Win 7 RC 64-bit | Nokia 5800 XpressMusic | Logitech G25 + Rumblepad 2 | Logitech UltraX | Logitech MX518
praKKA
Nerd

Viesti wiipe_ 14 Syys 2008 12:25

praKKA kirjoitti:Juu ja siis edelleenkin minä arvostan laajaa pakettivarastoa ja miljoonia ohjeita mitä taas ei Debianiin saa niin paljoa. Toki jos tietämystä löytyy ja jaksaa kääntää ja hakea paketteja niin mikäs siinä, mutta kyllä minä ainakin Ubuntussa pitäydyn siksi että jos ei osaa niin on helppo hakea ohjeita. Ei todellakaan kannata tapella siitä mikä on paras distro johtuen siitä että tarpeita ja mielipiteitä on todella paljon ja erilaisia. Jos sinä tykkäät Gentoosta niin ei se tarkoita että minäkin tykkäisin. Ei siinä ettenkö tykkäisi :)
Debian on huono vertauskohta koska valtaosaa Ubuntun ohjeista voi soveltaa suoraan Debianille :) Mutta totta pointtisi toki muuten.

Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti praKKA 14 Syys 2008 12:48

wiipe_ kirjoitti:
praKKA kirjoitti:Juu ja siis edelleenkin minä arvostan laajaa pakettivarastoa ja miljoonia ohjeita mitä taas ei Debianiin saa niin paljoa. Toki jos tietämystä löytyy ja jaksaa kääntää ja hakea paketteja niin mikäs siinä, mutta kyllä minä ainakin Ubuntussa pitäydyn siksi että jos ei osaa niin on helppo hakea ohjeita. Ei todellakaan kannata tapella siitä mikä on paras distro johtuen siitä että tarpeita ja mielipiteitä on todella paljon ja erilaisia. Jos sinä tykkäät Gentoosta niin ei se tarkoita että minäkin tykkäisin. Ei siinä ettenkö tykkäisi :)
Debian on huono vertauskohta koska valtaosaa Ubuntun ohjeista voi soveltaa suoraan Debianille :) Mutta totta pointtisi toki muuten.

No totta, mutta kikkailua nekin silti vaativat, jotkut ohjeet eivät kelpaa (esim. kun pitää asentaa softaa pakettivarastosta -> ei ole) täysin siinä. Minullahan oli Debiani jossain vaiheessa mutta homma tyssäsi siihen kun en halunnut vakaata jakelua käyttää (ikiwanhat softat) ja se jossa oli tuoreat (sid) oli jatkuvasti niin buginen että milloin mikäkin oli toimimaton.
praKKA
Nerd

Viesti TimeKiller 27 Marras 2008 11:32

Eikös tullut mieleen käyttää testingiä? (lenny)
Eka testasit vanhentunutta ja sitte koetasolla olevaa :D

Ite kyl löytäny lennyn vakiona olevista repoista sen reilun 23 000 softaa eikä oo tarvinu edes koskee source.listaan. Ja täytyy muistaa, että "Ubuntun" ohjelmat ovat juurikin näitä debianin testing paketteja. Se siitä Ubuntun ylivoimaisuudesta sitten...

Miksi pitäisi kääntää tai erikseen hakea pakettaja, kun tosiaan löytyy jo. Ja mitä ohjeisiin tulee, niin yhtälailla noita Debianille on, ja kuten mainittuakin Ubuntun ohjeet käyvät melkeen suoraan Debiin.
Mitä osaamiseen tulee, niin ei Debianissa tarvi kyl mitään sen kumemmin osata. En kyllä tiiä yhtäkään tapausta, että joku osais käyttää Ubuntua, mutta Debin kanssa olis sormi suussa?

Mitä tohon bugeihin tulee, niin pätee kyllä Ubuntuun varsin mainiosti. En lähde tästä uusimmasta versiosta sanomaan mitään kun en ole testannut, mutta ei tarvi mennä kuin pari versioo taaksepäin ja kyllä oli semmosta kuraa että huhhuh. Vie resursseja, kaatuilee millon mikäki ohjelma. Sinänsähän se on ohjelmien ongelma, muttakun Ubuntussa on täysin epälooginen ja idioottimainen puolen vuoden kehityskaari. Ei panosteta laatuun vaan niihin versionumeroihin, pääasia, että uutta softaa ja koodia on ja hieno versionumero ja koodinimi, ihan sama toimiiko vai ei, kyllä käyttäjiä riittää.
Kuullostaa aika tutulta jos mietitään esmes Windowsin sielunelämää :D

Ite en kyl löydä Ubuntusta yhtäkään hyvää asiaa, miksi se pitäisi jotenkin asettaa Debianin edelle.
Ainakin pari versioo takaperin kun testasin ni Ubuntussa sai kyllä tapella oikeen olan takaa näyttiksen ajureiden kanssa, wlanin kanssa, firefoxin yksinkertasten pluginien kanssa (flash, java), siinä missä useassa distrossa kaikki toimii heti käyttiksen asennettuasi, ellei jopa livenä. (Kyllä, sekä flash, java, että ATIn kortit ja WLAN).

Jos haluaa jonkun out-of-the-box- distron, niin sitten pitää kattoo ihan muaalle. PCLinuxOS (enpä tiiä tosin, missä kunnossa projekti tällä hetkellä), MEPIS (perustuu debiin, erittäin hyvä kokonaisuus), Mint, Elive (maksullinen ja aika alkuvaiheessa), OpenSuse.
TimeKiller

Viesti praKKA 27 Marras 2008 16:25

Perustat viestisi johonkin tyyliin 6.10:iin? Ei ihme että ei toiminut mikään, kyllä Hardyssäkin jo suht hyvin softat ja raudat toimii.
praKKA
Nerd

Viesti Remember 14 Tammi 2009 22:31

Jepaa, Tuota Xubuntua tullut 1. koneellani koitettua, mutta en tykännyt siitä yhtään. Tietenkin kun Windowsia käyttänyt koko ikäni, niin ei mikään ihme, mutta tuo resoluution pieni tasokin otti niin silmään että... Siispä, oisiko mitään hyvää ja toimivaa, käytännöllistä distroa näille spekseille:
450mhz pentium 3(Ei ollut ihan tarkalleen 450, mutta jotain 400-500 väliltä)
256mb SDRAM
6GB kovalevy

Kone tulisi lähinnä IRC ja Nettiseilailuun. Tällä hetkellä koneessa Windows XP, joka toimii todella hitaasti, mikä nyt on oletettavaakin noilla tehoilla. Ehdotuksia!
Käyttäjän avatar
Remember

Viesti TimeKiller 14 Tammi 2009 22:42

Mikä tahansa distro, mutta ikkunamanageriksi joku kevyt. Esim. IceWM, Fluxbox, Enlightenment jne. Kannattaa suosilla unohtaa täysikokoiset työpöytäympäristöt (KDE, Gnome, XFCE jne), sillä nehän sen tehon softineen syö.
TimeKiller

Viesti DisturbedFIN 01 Helmi 2009 19:42

Noniin, nyt selvisi sen koneen tehot.

Prosessori - Intel Pentium III @ 550mHz
Muisti - 128Mt
Näytönohjain - ATI 3D Rage Pro, muistia tais olla 6Mb \o/
Käyttöjärjestelmä - Windows 98

Että mikäs distro tuohon olisi järkevin?
God is dead can't save me, taking lives with impunity.
Resurrection of a deviant Christ, feeding hate to capacity - deviance.

:: Valve fans for PS3 - Haluamme nähdä Valven tuotantoja myös PS3:lla! ::
Käyttäjän avatar
DisturbedFIN

Palaa alueelle Linux