Java-opas: Java kääntäjän (JDK) asennus

Viesti RICHA 10 Joulu 2006 15:04

Tässä oppaassa asennetaan Java-kääntäjä, jota tarvitaan Java-sovellusten tekemiseen.

Mitä tarvitset Java Development Kit-kääntäjän (JDK) asennukseen?
*Microsoft Windows XP PRO/HOME, Windows Vista, Windows Server 2003 tai Windows 2000

1. Lataaminen

Lataa JDK 6 Java Sun:n sivuilta.
Klikkaa JDK 6 RELEASE CANDICATE-kohdasta Download-nappia.
Kuva
Siirryt lataus-sivulle.
Valitse ensin Accept (Hyväksy) ja sitten joko Windows Online/Offline-asennuspaketti.
Tallenna tiedosto vaikka työpöydälle.

Kuva

2. Asennus

Avaa JDK-asennuspaketti klikkaamalla työpöydältä jdk-6-rc-windows-i586-iftw.exe / jdk-6-rc-windows-i586.exe -tiedostoa kahdesti.
Kuva

Jos tämä ilmoitus tulee näytölle, sinulla on jo JDK asennettu, mutta silti klikkaa Yes.
Muutoin hyppää tämän kuvan yli seuraavaan.
Kuva

Asennus kerää tarvittavat tiedot/tiedostot. Odota, kunnes tällainen ikkuna ilmestyy. Lue ehdot jos haluat ja valitse Accept.
Kuva

Tämä on tärkeä kohta, älä klikkaa nextiä vielä!
Vaihda Tallennuskohde klikkaamalla Change... ja valitse/kirjoita kohteeksi C:\jdk1.6.0\ tai D:\jdk1.6.0.
Tämä tehdään siksi, että kääntäessä kirjoitustyösi helpottuu ja virheet kääntäessä vähentyvät!

(Vinkki: Tee kansio nimeltä "java" sille asemalle, mille tallennit tämän JDK:nkin. (esim. C:\java )
Tähän kansioon tulee lähdekoodit ja class tiedostot, jos ryhdyt myöhemmin tekemään Java-sovelluksia.)

Kuva

Tämän jälkeen JDK asentuu äsken valitsemaasi kohde-kansioon.
Asennuksen jälkeen pitäisi tulla tällainen ikkuna, jossa kerrotaan asennuksen sujuneen onnistuneesti.
Kuva
Klikkaa Finnish lopettaaksesi onnistuneen asennuksen.

---------------------------------------
Katso myös:
Tietoa Javasta
Javan Kotisivut

Kuvat eivät jostain syystä toimineet tässä aiheessa, joten linkitin ne.
Voit nähdä koko oppaan kokonaisuudessaan ja kuvillaan täällä.

P.S. Kirjoitin tämän oppaan helpottamaan Java-kääntäjän asennusta.
Itselläni ongelmia ainakin aiheutti oikean kääntäjä-tiedoston löytäminen ja tuo JDK:n tallennuskohde, jolloin oletuksena olevasta kansiosta C:\Program Files\Java\jdk1.6.0 -hakemistosta oli ongelmia saada kääntäjä toimimaan.

Tulen vielä lähiaikoina kirjoittamaan Java-oppaan, jossa tehdään ensimmäinen Java-sovellus, ellei joku muu sitten ehdi ensin.
En kuitenkaan liittänyt sitä tähän, sillä tällöin olisi aiheesta tullut kovin pitkä
.
Käyttäjän avatar
RICHA

Re: Java-opas: Java kääntäjän (JDK) asennus

Viesti nipasenmaki 10 Joulu 2006 15:37

RICHA kirjoitti:Vaihda Tallennuskohde klikkaamalla Change... ja valitse/kirjoita kohteeksi C:\jdk1.6.0\ tai D:\jdk1.6.0.

Aina ei tallennusmedia ole näiden asematunnusten takana. Itsellänikin D-aseman kohdalla pyörii CD-asema. On hämäävää laittaa näin, koska voi ihminen saattaa itsensä solmuun ja kuolla siihen.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
nipasenmaki

Viesti RICHA 10 Joulu 2006 16:33

nipasenmaki kirjoitti:Aina ei tallennusmedia ole näiden asematunnusten takana. Itsellänikin D-aseman kohdalla pyörii CD-asema. On hämäävää laittaa näin, koska voi ihminen saattaa itsensä solmuun ja kuolla siihen.

Niimpä niin, kuolla ja kuolla. Yleensä ne, jotka haluavat aloittaa Javan tai muun kielen opiskelun, tajuavat kyllä mikä on aseman nimi ( C, D jne) ja laittavat sille, mikä ei ole siirrettävä- tai CD/DVD-asema.
Oletuksena siis C asema. Turha murehtia tuollaista, kyllä tyhmempikin tajuaa.;)

EDIT: tai jos olisinkin laittanut pelkän C-aseman, olisi jollain mennyt sormi suuhun, jos on joku este laittaa C:lle dataa.
Käyttäjän avatar
RICHA

Viesti nipasenmaki 10 Joulu 2006 18:27

Ohjelmointiputkan foorumeilta lainattua:

Näin kirjoitat hyvän oppaan:

1. Havainnollista teoreettista tekstiä käytännön esimerkein tai näyttämällä miten eri vaiheet vaikuttavat lopputulokseen.

2. Ajattele että lukija on todella tyhmä ja tarvitsee kaiken kädestä pitäen. On parempi kertoa liian selvästi kuin hieman epäselvästi.

3. Älä kuitenkaan kerro tätä ajattelutapaa lukijalle äläkä väheksy lukijaa tekstissäsi.

4. Yritä miettiä mitkä asiat täytyy tietää ennen kuin itse pääasiaan voi päästä, mikäli kyseessä on monimutkaisempi useasta eri asiasta rakentuva kokonaisuus.

5. Rohkaise omaan kokeiluun ja anna viitteitä, mistä voi oppia lisää samantapaisia asioita tai syvemmin itse aiheesta.

6. Asioita on välillä pakko yksinkertaistaa, vaikka esitys ei olisi "gurun" mielestä täydellinen.

7. Monessa tilanteessa hyvin piirretty kuva voi selventää huomattavasti asiaa.

8. Älä kirjoita sellaisesta asiasta, mitä et kokonaan ymmärrä. (Opasta kirjoittaessa voi opetella.)

9. Teksti ei ole koskaan liian selkeä tai tiivis, kieliasun hiomiseen kannattaa käyttää aikaa.

10. Vakiintuneet käsitteet ovat parhaita, olivat ne sitten suomenkielisiä tai englannista lainattuja.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
nipasenmaki

Viesti RICHA 10 Joulu 2006 18:45

Opas oppaan tekemisestä.
Noh, tuo asema-juttu on sitten kai tullut lukijoillekin tässä keskustelussa selväksi. Aihe rupeaa kumminkin tulemaan tylsäksi, jos sitä ei selitä mahdollisimman ytimekkäästi ,ymmärtävästi ja yksinkertaisesti.

Ja jos tulee ongelmia, voi kysyä täällä apua. :wink:
Käyttäjän avatar
RICHA

Viesti gopi 28 Syys 2007 18:52

Hei.

Ennen minulla oli Windows ME ja java-kääntäjän asennussujui leikiten. AUTEXEC.BATtiin laitetaan vaan SET PATH=C:\jdk...\bin jne.

Mutta kun hommasin Vistan, niin latu nousi pystyyn. Minne tuo polkukomentorivi nyt laitetaan ja mistä löytyy sellainen dos-tyyppinen komentoikkuna, jossa java-ohjelmointiin pääsisi käsiksi? AUTOEXEC.BATttia ei löydy mistään ja kaikki dos-ikkunat sammuu juuri sytyttyään. :(
gopi

Viesti gopi 30 Syys 2007 11:14

No niin!

Löysinpäs itse ratkaisun omaan ongelmaani. Kohteesta C:\Windows\System32 löytyy siis dos-komentoikkuna nimellä cmd.exe, jonka kopioin kansioon C:\java ja tein siitä pikakuvakkeen työpöydälleni. Mitään PATHia ei tarvinnutkaan korjata, noh, senkin voi tarvittaessa siis tehdä suoraan komentoikkunaan. Nyt taas java-ohjeilmointini pääsee käyntiin :!: :)
gopi

Viesti Matso 02 Loka 2007 13:59

Tässä oppaassa asennetaan Java-kääntäjä, jota tarvitaan Java-sovellusten tekemiseen.
Väärin. Java-sovellusten tekemiseen tarvitaan minimissään tekstieditoria. Tosin IDE:n käyttö helpottaa huomattavasti kehitystä.

Kääntäjää tarvitaan ainoastaan ohjelmien kääntämiseen Java virtuaalikoneen käyttämälle "välikielelle"(mikä lie virallinen termi).
Käyttäjän avatar
Matso

Viesti alohaicejamlol 02 Loka 2007 16:04

Mihin minä kirjoitan ne ohjelmat, siis mihi tekstieditorii tms.????? en oikee ole mistään saanut vastausta. Aloitin muutama päivää sitten lukemaan yhtä java kirjaa :)
alohaicejamlol

Viesti lainemi 03 Loka 2007 17:01

Ohjelmat voi kirjottaa vaikka jokaisesta koneesta löytyvällä muistiolla (Mac:istä en tiedä)
Käyttäjän avatar
lainemi

Viesti alohaicejamlol 03 Loka 2007 18:52

lainemi kirjoitti:Ohjelmat voi kirjottaa vaikka jokaisesta koneesta löytyvällä muistiolla (Mac:istä en tiedä)

No sit ko oon kirjottanu jonku ohjelma, ni mihi tiedostomuotoo mä tallennan sen ja minne vai mitä mä teen et mä saan sen toimimaa :D
alohaicejamlol

Viesti Matso 04 Loka 2007 22:38

alohaicejamlol kirjoitti:
lainemi kirjoitti:Ohjelmat voi kirjottaa vaikka jokaisesta koneesta löytyvällä muistiolla (Mac:istä en tiedä)

No sit ko oon kirjottanu jonku ohjelma, ni mihi tiedostomuotoo mä tallennan sen ja minne vai mitä mä teen et mä saan sen toimimaa :D

Onpa huono kirja jos siinä ei kerrota edes miten kielen ohjelmoinnin voi aloittaa. No lataa vaikka Eclipse, se on ilmanen hyvä kehitysympäristö.

Googlella läytyy suomenkielinen PDF opas tuon käyttöön että pääsee alkuun.
Käyttäjän avatar
Matso

Viesti BigOne 15 Huhti 2008 14:38

NetBeans on myös kohtalainen java kääntäjä.
:F
Käyttäjän avatar
BigOne

Palaa alueelle Ohjelmointioppaat