No IMO olen ihan oikeassa... Siis tottakai Linuxilla VOI pelata, mutta pelitarjonta on todella vähäistä. Pelejä ei voi oikeastaan yhtään valita, sillä ne kaikki linuxille olevat pelit pelaa nopeasti puhki... Ja kun perus gamerin kuten minä, on pakko saada pelata jokaista peliä joka näyttää hyvältä, ei muutamaa peliä jotka sattuvat nyt toimimaan. Ja noilla emulaattoreilla(älkää vinetkö että Winet ym. ole emulaattoreita, niitä voi vallanmainioisti kutsua sellaisiksi...) on edelleenkin melko vaillinaista pelituki. Pelit toimivat vaillinaisesti(ja kaikkihan siis ei edes toimi) ja lisäksi menee turhaan tehojakin siihen kun joutuu käyttöjärjestelmä jotain Windowsia matkimaan.
Linuxin kanssa siis VOI pelata, mutta hyvin nihkeästi verrattuna Windowsiin.
No tottahan se on että Linuxilla ei kaikki pelit pyöri mutta ne jotka oikeasti pyörivät hyvin kyllä myös näyttävät tarpeeksi tehokkaalla koneella hyvältä.
ja muuten nykyään Windowsissakin joutuu turvautumaan emulointiin vanhempien pelien kohdalla eli jos et pelaa uusimpia pelejä niin sillä tuskin on merkitystä pelaatko niitä emulaattorilla Windowsissa vai Linuxissa.
Muutenkin Windowsissa tarpeelliset tietoturvaohjelmat ja skannerit jotka taustalla pyörivät syö aikalailla saman verran tehoa kuin Wine ollessaan käytössä joten eipä siinä winestä kovin suuria tehon syöntejä tule.
Itse pelaan suhteellisen vähän ja omistankin vain noin 60 "only for Windows peliä", mutta kaikki nämä on aikoinaan ilman mitään Linux toimivuustarkistuksia kaupasta ostettu ja ne kyllä pyörivät Linuxissa winen avulla ihan yhtä hyvin kuin Windowsissakin vaikkakin asennukset olivatkin joissakin ongelmallisia.
Ainoa peli jonka tukea olen Winelle joutunut odottelemaan on Age of Empires 3 Asian Dynasties, ja eikö tuo liene aika selvää miksi kun kyseessä on juuri Microsoftin pelitalon/pelitalojen peli.
Tämäkin peli siis pyörii jo winellä eikä grafiikoissa ole windowsiin juuri eroa.
Omasta mielestäni pelin ei tarvitse sisältää älytöntä määrää kimallusta yms. grafiikkakikkoja kunhan sen idea on hyvä, mutta tietenkin on eri asia jos se ei toimi hyvin.
Itse toki suosittelen Windowsia vieläkin niille jotka pääasiassa tietokoneellaan pelaavat, mutta jos pääasiallinen tarkoitus ei ole tarkoitus pelata niin en lähtisi siinä tapauksessa maksamaan tyhjästä, ja vaikka koneella olisikin tarkoitus pelata hiukan ja peukalo on keskellä kämmentä niin onhan Linuxille olemassa myös ilmainen PlayOnLinux jolla asennukset onnistuvat suhteellisen helposti.
Ihmettelen vain että miksi microsoft ei ole saanut paljon pidemmässä ajassa (kuin mitä Linuxin kanssa on mennyt) tehtyä vakaata ja hyvin toimivaa käyttöjärjestelmää vaan paikkailevat tuota samaa koodia purkalla vuodesta toiseen.
BTW onhan sitä aikojen alusta asti yritetty tehdä jokaisesta ilmaisesta asiasta laitonta tai maksullista, yritetty verottaa tai pamputtaa mutta eipä sekään ole niitä pysäyttänyt ja mielestäni ainoa asia jota kannattaa seurata on omatunto sillä lait on vain tehty siksi että niitä voi rikkoa tai kiertää jottei ihmisille tulisi tylsää, ja jos siltikin tulee tylsää niin ainahan voit seurata valtion sirkusta eli eduskuntaa jonne ne verorahat kuitenkin jää.