Yleinen Linux vs Windows (vain molempia käyttäneille)

Keskustelua Linuxista ja sen ohjelmista.

Re: Yleinen Linux vs Windows (vain molempia käyttäneille)

Viesti Martta 10 Syys 2009 21:12

Kolmis kirjoitti:
Linux on kyllä muuten parempi kuin windows mutta sillä ei voi pelata. Jos käyttää konettaan vaan tuollaiseen normiin ircailuun, surfailuun, mesettämiseen ja vaikkapa kuvien muokkaamiseen(gimpillä) niin silloin ei voi muuta kuin suositella Linuxia. Itse varmaan asennan nyt sitten koneeseeni Linuxin ja Windowsin, sen verta hyvä tämä Ubuntu. :)

Olet kyllä pahasti hakoteillä sillä lähes Linuxilla kuin Linuxilla voi pelata ihan kaupallisiakin pelejä, natiiveja tosin on vähän mutta winellä saa suhtellisen helposti lähes pelin kuin pelin pyörimään myös Linuxissa.

Kuva
Kuvassa natiiveja Linux pelejä.
No IMO olen ihan oikeassa... Siis tottakai Linuxilla VOI pelata, mutta pelitarjonta on todella vähäistä. Pelejä ei voi oikeastaan yhtään valita, sillä ne kaikki linuxille olevat pelit pelaa nopeasti puhki... Ja kun perus gamerin kuten minä, on pakko saada pelata jokaista peliä joka näyttää hyvältä, ei muutamaa peliä jotka sattuvat nyt toimimaan. Ja noilla emulaattoreilla(älkää vinetkö että Winet ym. ole emulaattoreita, niitä voi vallanmainioisti kutsua sellaisiksi...) on edelleenkin melko vaillinaista pelituki. Pelit toimivat vaillinaisesti(ja kaikkihan siis ei edes toimi) ja lisäksi menee turhaan tehojakin siihen kun joutuu käyttöjärjestelmä jotain Windowsia matkimaan.

Linuxin kanssa siis VOI pelata, mutta hyvin nihkeästi verrattuna Windowsiin.
Korppi on OIKEUS! Liity sinäkin kansalliseen korppipuolueeseen!
The PRODIGYY!!! \,,/
http://www.youtube.com/watch?v=TB6KFUN9zWY
http://www.youtube.com/watch?v=X2ed960Sp-g
Käyttäjän avatar
Martta

Viesti Kolmis 11 Syys 2009 11:02

isolohko kirjoitti:Itsellä oli Linukka pari vuotta ja oli se vähän hankala käyttää, kun tämmönen amatööri olen koneiden kanssa. Nyt siirtynyt Win XP:hen,jota olen käyttänyt jo parivuotta. XP:ee selvästi helpompi käyttää...Oli mulla jo ongelmia java saaha Linuxiin, mutta winukkaahan se onnistui hetkessä.

Ubuntussa toi vaatii vain yhen yksinkertaisen komennon (sudo apt-get install java+versionumero) tai vaivautumaan katsomaan Sovellukset > Lisää/Poista... > hakukenttään java ja sitten ruksia sihen.

Tosin et sanonut mikä linux alla joten ehkä vinkkinä voisin sanoa että kannattaaa aloittaa jostain muusta kuin siitä Gentoosta.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että Windows XP on aika sekava jopa kun ei selkeillä komennoilla päätteestä voi mitään asennella ja joka paketissa minkä netistä lataat voi olla virus, ei mitään varmistuksia onko käyttäjä sitä softaa asentamassa (tämä korjattu vistassa ja 7:ssa, mutta edelleenkin tehty vähän miten sattuun).

Lisäksi käyttäjä ei voi omia teemojaan asennella ilman patchailua ja kaikki päivitysohjelmat ovat erikseen joka hankaloittaa päivittämistä aivan järkyttävän paljon.

Tämän lisäksi vielä Windowsiin tehdyt automaattiset päivitysohjelmat esim adoben tuotteissa latailevat ilman mitään lupia ja kysymyksiä kaiken jonka aikana mietitään että mitenkäs tämä minun huppunopea puolen mekan mokkula on näin hidas...
Käyttäjän avatar
Kolmis

Viesti Kolmis 11 Syys 2009 13:49

No IMO olen ihan oikeassa... Siis tottakai Linuxilla VOI pelata, mutta pelitarjonta on todella vähäistä. Pelejä ei voi oikeastaan yhtään valita, sillä ne kaikki linuxille olevat pelit pelaa nopeasti puhki... Ja kun perus gamerin kuten minä, on pakko saada pelata jokaista peliä joka näyttää hyvältä, ei muutamaa peliä jotka sattuvat nyt toimimaan. Ja noilla emulaattoreilla(älkää vinetkö että Winet ym. ole emulaattoreita, niitä voi vallanmainioisti kutsua sellaisiksi...) on edelleenkin melko vaillinaista pelituki. Pelit toimivat vaillinaisesti(ja kaikkihan siis ei edes toimi) ja lisäksi menee turhaan tehojakin siihen kun joutuu käyttöjärjestelmä jotain Windowsia matkimaan.

Linuxin kanssa siis VOI pelata, mutta hyvin nihkeästi verrattuna Windowsiin.

No tottahan se on että Linuxilla ei kaikki pelit pyöri mutta ne jotka oikeasti pyörivät hyvin kyllä myös näyttävät tarpeeksi tehokkaalla koneella hyvältä.
ja muuten nykyään Windowsissakin joutuu turvautumaan emulointiin vanhempien pelien kohdalla eli jos et pelaa uusimpia pelejä niin sillä tuskin on merkitystä pelaatko niitä emulaattorilla Windowsissa vai Linuxissa.

Muutenkin Windowsissa tarpeelliset tietoturvaohjelmat ja skannerit jotka taustalla pyörivät syö aikalailla saman verran tehoa kuin Wine ollessaan käytössä joten eipä siinä winestä kovin suuria tehon syöntejä tule.

Itse pelaan suhteellisen vähän ja omistankin vain noin 60 "only for Windows peliä", mutta kaikki nämä on aikoinaan ilman mitään Linux toimivuustarkistuksia kaupasta ostettu ja ne kyllä pyörivät Linuxissa winen avulla ihan yhtä hyvin kuin Windowsissakin vaikkakin asennukset olivatkin joissakin ongelmallisia.

Ainoa peli jonka tukea olen Winelle joutunut odottelemaan on Age of Empires 3 Asian Dynasties, ja eikö tuo liene aika selvää miksi kun kyseessä on juuri Microsoftin pelitalon/pelitalojen peli.
Tämäkin peli siis pyörii jo winellä eikä grafiikoissa ole windowsiin juuri eroa.

Omasta mielestäni pelin ei tarvitse sisältää älytöntä määrää kimallusta yms. grafiikkakikkoja kunhan sen idea on hyvä, mutta tietenkin on eri asia jos se ei toimi hyvin.

Itse toki suosittelen Windowsia vieläkin niille jotka pääasiassa tietokoneellaan pelaavat, mutta jos pääasiallinen tarkoitus ei ole tarkoitus pelata niin en lähtisi siinä tapauksessa maksamaan tyhjästä, ja vaikka koneella olisikin tarkoitus pelata hiukan ja peukalo on keskellä kämmentä niin onhan Linuxille olemassa myös ilmainen PlayOnLinux jolla asennukset onnistuvat suhteellisen helposti.

Ihmettelen vain että miksi microsoft ei ole saanut paljon pidemmässä ajassa (kuin mitä Linuxin kanssa on mennyt) tehtyä vakaata ja hyvin toimivaa käyttöjärjestelmää vaan paikkailevat tuota samaa koodia purkalla vuodesta toiseen.

BTW onhan sitä aikojen alusta asti yritetty tehdä jokaisesta ilmaisesta asiasta laitonta tai maksullista, yritetty verottaa tai pamputtaa mutta eipä sekään ole niitä pysäyttänyt ja mielestäni ainoa asia jota kannattaa seurata on omatunto sillä lait on vain tehty siksi että niitä voi rikkoa tai kiertää jottei ihmisille tulisi tylsää, ja jos siltikin tulee tylsää niin ainahan voit seurata valtion sirkusta eli eduskuntaa jonne ne verorahat kuitenkin jää.
Viimeksi muokannut Kolmis päivämäärä 24 Syys 2009 10:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Kolmis

Viesti Ildar 11 Syys 2009 16:05

No silleenhän se Windows pärjää, että sillä on tausta. Porukka luottaa Windowsiin, eivätkä haluo kokeilla uudenlaista kyättöjärjestelmään. Monet ovat varmasti kuulleet kauhukertomuksia Lonuxin käyttämisen vaikeudesta...
[piilotettu kuva]
WOO! Globalissa sija 34! (GT = JimssiFIN addailkää LIVEen)
Käyttäjän avatar
Ildar

Viesti jykä95 24 Syys 2009 08:16

Voisin sanoa, että Windows. Ei ole olemassa kovin monta asiaa jota linuxilla pystyisi tehdä, muttei windowsilla. Varsinkin pelaajalle Windows on ainoa järkevä vaihtoehto. Crysiksen virittelin toimimaan Winellä, mutta grafiikat olivat erittäin surkeat. Itse käytän Linuxia ainoastaan noissa vanhoissa koneissani. (P3 1033Mhz, VIA C3 933, P1 75mhz, AMD K5 65mhz) Niissä se on ihan mukava ja varsinkin noille alle 100mhz koneille ei voi suositella enään mitään windowsia vaikka aikoinaan niillä pyöri jopa Win 98 ilman ongelmia.
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
jykä95

Viesti Kolmis 24 Syys 2009 10:55

jykä95 kirjoitti:Voisin sanoa, että Windows. Ei ole olemassa kovin monta asiaa jota linuxilla pystyisi tehdä, muttei windowsilla. Varsinkin pelaajalle Windows on ainoa järkevä vaihtoehto. Crysiksen virittelin toimimaan Winellä, mutta grafiikat olivat erittäin surkeat. Itse käytän Linuxia ainoastaan noissa vanhoissa koneissani. (P3 1033Mhz, VIA C3 933, P1 75mhz, AMD K5 65mhz) Niissä se on ihan mukava ja varsinkin noille alle 100mhz koneille ei voi suositella enään mitään windowsia vaikka aikoinaan niillä pyöri jopa Win 98 ilman ongelmia.

Pelaajalle konsoli on ainoa suhteellisen vähäongelmainen vaihtoehto.

Crysis nyt ei pyöri windowsissakaan kunnolla niin miten olisikaan mahdollista että se winellä pyörisi.
Sitäpaitsi eihän se peli ole muuhun tehtykkään kuin näyttiksen rääkkäämiseen, pelattavaksi siitä ei ole ja 3DMark ajaa saman asian vähemmällä vaivalla.

Windowsia en ottas jos tietokoneella on tarkoitus tehdä töitäkin, Mac ja linux ovat siinä kohtaa voitolla.
Käyttäjän avatar
Kolmis

Viesti praKKA 24 Syys 2009 12:08

jykä95 kirjoitti:Voisin sanoa, että Windows. Ei ole olemassa kovin monta asiaa jota linuxilla pystyisi tehdä, muttei windowsilla. Varsinkin pelaajalle Windows on ainoa järkevä vaihtoehto. Crysiksen virittelin toimimaan Winellä, mutta grafiikat olivat erittäin surkeat. Itse käytän Linuxia ainoastaan noissa vanhoissa koneissani. (P3 1033Mhz, VIA C3 933, P1 75mhz, AMD K5 65mhz) Niissä se on ihan mukava ja varsinkin noille alle 100mhz koneille ei voi suositella enään mitään windowsia vaikka aikoinaan niillä pyöri jopa Win 98 ilman ongelmia.

Ei varmasti olekaan, mutta kyse on siitä haluatko tehdä sen nyt (Linux) vai vasta ylihuomenna (Windows).
Intel C2D E4400 | 4Gb DDR2 800MHz | 250Gb WD Caviar SE SATA + WD Caviar 500GB GP SATAII 8MB | XFX Radeon HD4770 | Antec Sonata III | Asus P5B | Fuj:tech DTV PRO USB | Win 7 RC 64-bit | Nokia 5800 XpressMusic | Logitech G25 + Rumblepad 2 | Logitech UltraX | Logitech MX518
http://tf2.prakka.org
praKKA
Nerd

Viesti jykä95 24 Syys 2009 14:12

praKKA kirjoitti:

Ei varmasti olekaan, mutta kyse on siitä haluatko tehdä sen nyt (Linux) vai vasta ylihuomenna (Windows).

Nojoo. Näinhän se on aika pitkälle. Kerrankin pakko olla samaa mieltä kanssasi :) Välillä löytyy tietenkin ohjelmia joita ei vain saa linuxilla toimimaan ja toistepäin.
[piilotettu kuva]
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
jykä95

Viesti Zyskowicz 30 Syys 2009 23:12

Krhm jotkut eivät ole kuulleet winestä...
Mutta mutta.
Itse kokeilin Ubuntua viikon.
Kaikki rullasi hyvin, kunnes päätin asentaa pari peliä ja kokeilla Winen toimivuutta.
Laitoin ulkosen kovon tietokoneeseen kiinni, yritin aukaista mutta mitä tapahtui?
"Sinulla ei ole käyttöoikeuksia tähän asemaan"
Siis mitä helvettiä? Eiköhän mulla ole ihan tarpeeksi tietokoneen omistajana, niin niitä käyttöoikeuksia!
Söhläsin ircin avustuksella päätettä kaksi päivää. Kas vain, sain sen aseman jotenkin toimimaan.
En voinut laittaa asemalle tiedostoja tai poistaa. Kopioiminen oli todella hidasta ja mikä pahinta, asema monisti kuvaansa työpöydälle eikä niitä kuvia voinut poistaa!
Vähän aikaa käytin. Pistin sisään, otin tiedostoja otin pois...
Työpöytä oli täynnä imageja ja totesin ettei Winekään toiminut minun osaltani.
Linux ei ole helppo. Se saattaa olla Windowsia parempi, mutta vain sitten kun tiedät päätteestä kaiken ja osaat kaiken hyvin.
Minun osaltani linux toimii vain serverinä hyvin.
Pitääkö avaasi parannella? Esimerkiksi niin että osa siitä sulautuu taustaan? Otas yhteyttä!
Esimerkkejä:
http://img263.imageshack.us/img263/4282/44512702.gif
http://img214.imageshack.us/img214/5020/29453655.gif
Käyttäjän avatar
Zyskowicz

Viesti praKKA 01 Loka 2009 07:11

You, sir, have failed.

Olipa paha esim. chmodata se helvetin kansio :D Tai fstabia puukottaa?
Toisaalta Ubuntun ei pitäisi mokomaa lausua muuta kuin esim. jos se löytää NTFS-osioita koneesta asentamisen jälkeen, mutta mulla ainakin aina toiminut ulkoiset kovot ja muistitikut hyvin.

Vai että itket kun ei ole käyttöoikeuksia... Siihen se Linuxin turvallisuus perustuukin, et voi tuhota koko konettasi vahingossa tietämättäsi vaan se virus pitäisi ensin asentaa rootin oikeuksilla, sittenkin riittäisi kun buuttaisi koneen ja voila, virus on voimaton.

Olisi ihan mielenkiintoista edes kuulla se Ubuntun versio ja tarkalleen ottaen se mitä sä sille teit. Kuulostaa niin pahasti käyttäjän evotukselta että huhhuh. IRC:ssäkin vain luultavasti porukka revenneet niin iloisesti että ovat vain ruvenneet kiusallaan tekemään jotain kiusaa.

http://forum.ubuntu-fi.org << tuolta löytyy niin paljon ohjeita että jos ei sittenkään onnistu niin kannattaa tosiaan käyttää sitä Windowsia.
Intel C2D E4400 | 4Gb DDR2 800MHz | 250Gb WD Caviar SE SATA + WD Caviar 500GB GP SATAII 8MB | XFX Radeon HD4770 | Antec Sonata III | Asus P5B | Fuj:tech DTV PRO USB | Win 7 RC 64-bit | Nokia 5800 XpressMusic | Logitech G25 + Rumblepad 2 | Logitech UltraX | Logitech MX518
praKKA
Nerd

Viesti Zyskowicz 01 Loka 2009 07:17

praKKA kirjoitti:IRC:ssäkin vain luultavasti porukka revenneet niin iloisesti että ovat vain ruvenneet kiusallaan tekemään jotain kiusaa.

Sen takia nämä tietokonenörtit onkin niin vittumaista porukkaa.
Pitääkö avaasi parannella? Esimerkiksi niin että osa siitä sulautuu taustaan? Otas yhteyttä!
Esimerkkejä:
http://img263.imageshack.us/img263/4282/44512702.gif
http://img214.imageshack.us/img214/5020/29453655.gif
Käyttäjän avatar
Zyskowicz

Viesti praKKA 01 Loka 2009 15:40

Zyskowicz kirjoitti:
praKKA kirjoitti:IRC:ssäkin vain luultavasti porukka revenneet niin iloisesti että ovat vain ruvenneet kiusallaan tekemään jotain kiusaa.

Sen takia nämä tietokonenörtit onkin niin vittumaista porukkaa.

Ei, vaan olet itse niin idiootti (<< oikeutettua, itse haukuit nörttejä) ettet tajua että IRC:ssä kaikki trollaa, foorumeilla suurimmaksi osaksi ei.
praKKA
Nerd

Viesti Peto 01 Loka 2009 15:50

Itsekkin voin suositella Linux Ubuntua, paljon mukavampi käyttää kuin esim. win7.
You have become my ethereal darkness
My black highway and my heart split down the middle
Why do we keep doing this to ourselves?
This never bliss, only sounds of hell's bells
Peto

Palaa alueelle Linux

Samankaltaisia viestiketjuja