praKKA kirjoitti:Windowseissa ei ole laaja laitetuki, tai XP:ssä on jo kohtuuhyvä, mutta esim. Vistassa ei ne vanhat laitteet taida vieläkään toimia, siinä missä esim. Ubuntussa toimii sekä vanhat että uudet laitteet.
Uusien laitteiden ajurit on saatavilla uusiin käyttöjärjestelmiin. Aika harva varmaan käyttää ikivanhoja laitteita uuden käyttiksen kanssa. Yleensä niitä ikivanhoja laitteita käytetään varmaankin myös vanhan koneen kanssa, jossa ei pyöritetä mitään Vistaa.
Mulla on tainnu kaikki toimia Windowsin kanssa, koska valmistajilta on saatavilla ajurit. Sen sijaan Linuxin yhteisöhenkeen ja ajureiden vapaaehtoiseen tekemiseen ei voi niinkään luottaa.
praKKA kirjoitti:Vista ei ole hidas hyvällä raudalla
Väitätkö ettei sulla ole koskaan alkanu Vista miettimään jotain ihan perus hommaa mielettömän kauan? Sellanen tehtävä mikä XP:llä hoituu puolessa sekunnissa kestää joskus Vistalla 30 sekuntia.
praKKA kirjoitti:Linuxeihinkin saa kyllä viruksia jos ei pidä tietoturvasta huolta. Se tarkoittaa sitä että pitää palomuurin päällä eikä jakele salasanojansa ja käyttäjätunnuksiaan joka nurkalla.
praKKA kirjoitti:Linuxit eivät kaikki ole ilmaisia
Pitää saada mahdollisemman paljon vastaväitteitä?
- Varmaan 0.000001% linux käyttäjistä on saanut käyttikseensä Linuxille tehdyn viruksen joka tekee jotain vahinkoa. Onkohan noin moni? =0
- Ja jos se 99% Linux jakeluista on ilmaisia, pitää siihen vikaan prosenttiin taas juuttua?
praKKA kirjoitti:Parastahan on se, että jos joku viitsii ja jaksaa ja saa jostain laitteen speksit niin voi luoda ajurit.
Taas aivan turha pointti peruskäyttäjälle. Jos mä tajuan, että mun laite ei toimi, valitan siitä jonneki Ubuntu foorumille, ja viiden vuoden päästä joku tekee siihen vapaaehtoisesti ajurit, niin paljonpa on iloa.
On oikeastaan vain valmistajien harteilla ajurituki.
Näin, valmistaja sentään tietää mitä tekee, ja sen ajurit on todennäköisesti parhaiten toimivia. Lisäks valmistajan ajurit on heti saatavilla, eikä viiden vuoden päästä laitteen julkaisusta.