cucaracha 06 Huhti 2008 18:19
Rikonpas sitten edellistä viestiäni joissain puitteissa ja heitän pari tarinaa tähän, kun sattuvat sopivasti olemaan koneella .doc-tiedostoina.
Täydellinen(kesken)
Komea liikemiehen alku jakoi vitivalkoista keinohymyään peilistäni. Olin taas todennut yölliset painajaisen valheiksi, kun leveään hymyyni vastasi noinkin täydellinen yksilö. Joka päivä toivoin parannusta painajaisista, kuin ulkonäön jatkuvasta, lähes sairaalloisesta kohentamisesta ja korostamisesta, alitajunnassa huomasin olevani ääliö, tyhjää ulkokuoren alla, mutta aivoni eivät niinkään välittäneet itsekritiikistä, olinhan täydellinen. Narsismin vanki, jonka alitajunnaiset avunhuudot peittyivät tuohon hymyyn, joka viesti virheettömyyttä, mutta kasaantuivat yöllisiksi painajaisiksi. Ihailin itseäni vielä hetken pari, ennen kuin annoin aikataulun päästä käsiksi tekemisiini. Parransänkeäni vielä hetken auton peruutuspeilistä taivastellen painoin kaasua ja annoin automaattivaihteiden tekevän loput. Päivä vaikutti loistavalta, varsinkin kun itsetuntoni oli taivaissa, kuten aina. Suomen keväinen ilmasto ilahdutti kauneudellaan, vaikken voinut kieltää ajoittaista liukkautta siellä täällä tietä. Pian moottori alkoi vedellä viimeisiään. Kuin vanhus kohtaisi kuolemansa, hitaasti pois hengittäen laski autonikin lukua. Mainiosti alkanut aamu synkkeni automaattisesti, kun sain tietää käveleväni lopun matkaa työpaikalleni. Kirosin halvalla ostamani ruosteläjän alimpaan helvettiin vain hetki ennen törmäystä.
Verta, lasinsirpaleita ja tajuttomuus.
Avasin pimeään tottuneet silmäni hitaasti, kuin armoa antaen herkille näköelimilleni. Kun en nähnyt enää pelkkää valkoista, liikutin silmiäni suuntaan kuin toiseenkin. Sairaala. Yritin kutsua henkilökuntaa paikalle, mutta sain vain ruokalusikallisen verran verta kurlaistua paidalleni. Katsoin kattoon ja annoin ajan lipua ohitse.
Ovi kalahti takanani. Mulkoilin kuin vihainen eläin hädässä ohimenevää lääkäriä, joka kummasteli herännyttä potilasta. Lääkäri alkoi puhua, mutten saanut muminaa kummemmin selvää, joitain sanoja sieltä täältä. Näemmä pystyin jo puhumaan takaisin, vaikken itse mitään kuullutkaan, en tiedä, muodostinko kokonaisia sanoja, vai päästelinkö ilmoille vain pieniä, epämääräisiä pätkiä ja murahduksia. Epäilin jälkimmäistä, sillä minusta välittämättä puoskari kirjasi jotakin muistioonsa. Mokoma paska häipyi vikkelään, en tiedä kuinka pitkäksi aikaa, sillä vietin ne hetket syvässä horroksessa, joka ilmestyi tyhjästä.
Unimaailma, ihana rinnakkaistodellisuus, ennen täynnä painajaisia, nyt silkkaa paratiisia. Paratiisia josta oli todella helppo pudota niskansa taittaen. Juuri tällä tavalla putosin, pitkän matkan, päälleni, mutta siltikin selälleni. Ainakin uskoin olevani selälläni kun avasin silmäni. Olinko taas kaatanut itseni kenttiin juomalla liikaa kallista vuosikertaa olevaa kuohuviiniä. Suussani ei maistunut oksennus, mutta päätäni hakkasi tuhat vasaraa olemattomien muistikuvien lisäksi. Pakotin itseni ylös hienostoasuntoni lattialta, ja katsoin ympärilleni. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Katsoin kelloa; 11.34, ei mitään mätää siinäkään. Otin varovaisia askeleita kohti vessaani, pyhättöäni, siltä varalta jos olisi asiaa posliinikuninkaan kylmälle syleilylle, sekä tietty itseni päivittelemiselle. Väänsin taas suupieleni kohti kattoa, valmistauduin ottamaan tiukan katsekontaktin peilistä takaisin tuijottavalle komistukselle. Viimeisetkin rippeeni aamun freesiydestä katosi vilkaistessani itseäni. Hiuksia ei niinkään, hienopiirteiset kasvoni tikkien raiskaamat ja hampaita vain muutama. Kyynelkanavani täyttyivät nopeasti sanoinkuvaamattomasta järkytyksestä, joka alkoi hiljalleen valua pitkin rosoisia kasvojani. Suolaiset eritteet polttivat liekkien tavoin niin sisältä kuin ulkoa hetki sitten vielä täydellistä hipiääni. Kohta huomasin itseni käsi täynnä lasinsirpaleita ja enemmän polttelua, tällä kertaa kädessä, peili oli palasina, kuin tavoitteeni täydellisyydestä. Kirkas puna alkoi täydentää vessani lattian värivalikoimaa pisaroilla, jotka tulisivat minua vielä muistuttamaan. Äärimmäisen ärsyyntyneenä lähdin juoksemaan ilman paitaa keväisen kylmään yöhön, tarkoituksenani löytää plastiikkakirurgi, joka paikkaisi virheeni. Aikani juostuani survoin taas käteni läpi lasin, tarkoituksenani avata liike sisältä. Sain oven pienen tiirikoinnin jälkeen auki ja syöksyin sisään. Pimeää. Ei pienintäkään merkkiä elosta, tutun puhdas lääkärin haju leijui ilmassa. Päätin jäädä sisälle päivystämään, maksaisin toki rikkomani lasin. Asetuin odotushuoneen lattialle tärisemään, jos saisin unenpäästä kiinni.
Aamu valkeni rikkinäisen lasioven läpi silmiini. Yön aikana vuotamani veri oli kuivunut isoksi lammikoksi alleni ja seisomaan nouseminen tuntui näin ollen varsin tahmealta. Suuta kuivasi ja kylmä hiki kituutti taas haavojani, kun huomasin paikan olevan vieläkin tyhjä, vaikka kello oli jo 11:34..”Mitä helvettiä?” yskähdin itsekseni, kun kelloni näytti samaa aikaa, piru oli jämähtänyt paikalleen. Käteni oli täynnä poltetta ja tuskaa, johon ajattelin löytää helpotuksen loppumattomalta tuntuvan käytävän jostain ovesta. Hiljalleen siirryin syvempiin varjoihin, hiki virtasi kovempaa. Suussani oleva aavikko yritti huutaa apua juotavan muodossa, mutta apua ei niinkään löytynyt. Murruin polvilleni, polveni murtuivat ja tippuivat tyhjyyteen. Seinät lähenivät ja murskasivat minut. Karjuin apua ja rukoilin jumalaa vielä vaikka olin pelkkää kudosmassaa. Jäänteeni tippuivat mustaan tyhjyyteen, aivoihin. Siellä niistä kasvoi häijyn näköinen kasvain, se saastutti tärkeät elimet ja hiljalleen mädätti ne pois. Samaan aikaan tunsin kovaa kipua otsassani. Tipuin. Löin pääni plastiikkakirurgin vastaanoton eteen. Kova kivilattia herätti minut. Lattia oli kastunut erinäisistä eritteistäni. Nousin pystyyn. Päätin hourailustani huolimatta sukeltaa takaisin käytävään. Harpoin käsilläni varjoja, toisella suoraan eteen, toisella sivuille. ”Yksikin ovi, yksi saatanan ovi, voi olla pelastus, ovi varjoista ja voin toteuttaa luomistarinani uudelleen” mietin matkatessani tyhjään pimeyteen. Käteni tarttui pimeydestä törröttävään ovennuppiin, avasin oven toiveikkaana. Uutta pimeyttä. Raivokkaana räjähdin verbaalisesti ja manasin pimeyttä, joka rajoitti näköaistiani. Hapuilin sileää seinää, onneksi sormieni tielle sattui valokatkaisin, jonka laukaisema valo langetti minut polvilleni. Työnsin sormet silmieni suojaksi ja ärähtelin epämääräisesti. Pakotin silmäni auki ja väijyin ympäristöäni, mikäli jotain hyödyllistä olisi jätetty paikalle. Joka puolella pelkkää valkoista, yksi sänky tosin seisoi keskellä huonetta. Otin askeleen eteenpäin, samalla toivoen että silmäni olisivat vain tehneet tepposet välineiden puutetta koskien. Sydämeni löi yhden iskun epätahtiin, kun kylmä ja märkä tunne otti oikean jalkapohjani käsittelyyn. Vaistoni ohjaamana vilkaisin alas lattiaan, joka sai minut taas vavahtamaan: mattamusta, epämääräisen muotoinen.. esine? Tartuin jalkapohjani kastelemaan mötikkään. Adrenaliinirysäys sivalsi läpi kehoni, kun se tarttui takaisin, pupillit laajentuen rää’ähdin ja katsoin ympärilleni, vasemmalla puolellani olevaan seinään oli kasvanut samanlainen mahdollisesti elävä olento. Musta otus venyi kohti olemustani hirvittävää vauhtia, kiinnittyi kasvoihini ja tukahdutti näin huutoni. Tunsin voimakasta imua kasvoissani että oikeassa jalassani, paniikissa yritin räpiköidä ja karjua näitä kummallisia eliöitä pois kimpustani mutta menetin vain voimiani turhaan. Nyt kasvoihini kiinnittynyt seinästä tuleva möykky rupesi venymään takaisin huoneen perällä olevaa seinää kohti, epämiellyttävä tunne valtasi niskani ja keskivartaloni. Pingotuin lattian ja kaukaisen seinän väliin, nikamani nirskuivat härskisti kun nämä luojan harhalaukaukset venyttivät minua kahteen suuntaan. Tunne keskivartalossani ja lantiollani alkoi muuttua viiltäväksi kivuksi, kun ihoni alkoi repeillä, veri alkoi valua haavoistani kuin pienistä vuoristopuroista lattialle. Äsken inhottava kipu otti taas uuden muodon, tällä kertaa lämmin tunne levisi aivoistani jalkoihin asti, keskittyen erityisesti haavoihini. Endorfiinihuumassani alkoivat silmäni lipsua ja syvä olemattomuuden tila alkoi ottaa vallan. Muistan vain karun rusauksen ja ryöpyn verta, jonka jälkeen löysin itseni lattialta, Yhtenä palasena, sekä täysin terveenä, lukuun ottamatta vieläkin rujosti silvottuja kasvojani. Nieleskelin tyhjää ja hikoilin entistä enemmän, kun heräsin lattialta. Suuni kuivuus oli alkanut jo siirtyä raamatullisiin mittoihin, jota varten etsin yhä kiivaasti juotavaa. Mieleni palasi takaisin huoneeseen, mustia möykkyjä ei enää ollut, enkä ollut vahingoittunut millään tavalla, vain kauniit kasvoni olivat arvilla.
Pieneen tilaan mahtunut mieleni laajeni räjähdysmäisesti tajutessani olevani pahasti sekaisin, punnitsin mielessäni, lähtisinkö juoksemaan syvemmälle käytävään, vai ulos, takaisin, etsien kunnollista apua. Toisaalta mieleeni juolahti synkkiä ajatuksia, murhasta. Etsisin jonkun vähäpätöisemmän ihmisen, jonka surmaisin ja käyttäisin mallinukkena, luoden pohjapiirroksen kasvoilleni. - Saadakseni itseni taas eheäksi. Katsoin pimeyteen. Katsoin käytävän toiseen päähän, jonka lasiovesta paistoi jo aurinko. Koin valon olevan pienempi paha. Suuntasin kohti aulaa. Livahdin nopeasti ovesta ulos, lähimmälle kujalle. Tärisin kuin heikkopäinen kylmästä, ei kummempi ihme, olinhan vain housuillani liikenteessä. Kuja oli suojassa auringolta, hiippailin kylmissäni pimeässä, kunnes nurkan takaa näkyivät selvän leimuavat liekit. Lieskat tanssivat seinää vasten kun käännyin nurkan taakse, hölmistyneen näköinen pultsari möllötti minua kuin sairas koira. ”Herttinen” ajattelin, eihän tälläistä voinut suomessa olla.
Itse
”Kuin vihaiset koirat räksyttävät, sylkevät konekiväärit kuolemaa
Kuin lohikäärmeet tarujen, polttaa maan tasalle elävän
Kuin Jumalan suomaa, voi sitä ruojaa, joka tielle astuu”
Runoilin aina kun oli tylsää. Huonosti valaistu betonibunkkeri ei tarjonnut ihmeempiä virikkeitä keskellä uutta uhmaikää olevalle kolmekymppiselle. Perheeni sai vastaukseksi usein vain vihaisia tuhahduksia, kysyivät he mitä tahansa. En hyväksynyt itsessäni muita huonoja piirteitä kuin ailahtelevan luontoni. Puoli elämää suljetussa tilassa, sodan vallitessa ulkona ei ole herkkua kenellekään. Parisen ulkopuolista oli jo siirretty ulkopuolelle akuutin mielenhäiriön seurauksena, usein on kestänyt muutama hassu sekunti, jonka jälkeen punainen väri on ottanut ainoan ikkunan haltuunsa. Tämän takia kielsin kaikki mahdolliset sisäiset ongelmani. ”Ruoka-annoksemme saapui, otatko omasi nyt?” kuului iäkkään äitini ääni valon saavuttamattomasta. Murahdin epämääräisesti ja kaappasin valtion suoman tarjottimeni hänen käsistään. Rupesin pupeltamaan mautonta mössöä puolinälkäisenä. Syötyäni palasin takaisin hengenluomukseeni, miettien kuinka se voisi jatkua. Yhtäkkiä varjoista kuului kuiskaus, se kuulosti tulevan jostain pimeästä, mutta silti läheltä. Tilannen oli suorastaan ahdistava, peni tila täynnä perheenjäseniäni ja minä kuulen ääniä. Pelkäsin kuollakseni, että minutkin jätettäisiin ydintuulien armoille ulos. Yritin mahdollisimman vaivihkaa kysyä ”kuka siellä?”, tunsin vain heikon, kylmän henkäyksen kaulallani. Tärisin, kylmästä, pelosta, sekä puhtaasta inhosta. Päässäni alkoi heittämään, sumenevat silmäni erottivat juuri ja juuri perheeni lisäksi jonkun toisen hahmon, itseni, peilikuvani hymyili kainosti ja painoi luomeni kiinni.
Heräsin, näin punaista – kirjaimellisesti. Kirosin aluksi, koska olin unohtanut jo jatkon runolleni, ainoa tekemiseni oli hävinnyt avaruuteen hetkellisen sammahtamiseni seurauksena. Huomasin että muut olivat jo nukkumassa, normaalisti punainen taivas oli jo synkän musta ulkona. Mietin kuumeisesti jatkoa tuotokselleni, näköni muuttui taas punertavaksi, hallitsemattomat lihasliikkeet valtasivat ruumiini. Noukin tarjottimen maasta ja suuntasin veljeni patjaa kohti. En ehtinyt edes tajuta tekemistäni, kun olin jo korottamassa tarjoiluastiaa lyöntiin. Tarkka isku keskelle päätä, äänetön ja varma kuolema. Seuraava lyönti, pienoinen verivirta alkoi tekemään tietään veljeni ohimosta. Hengitin raskaasti, kauhistuneena. Minua oksetti, tajusin juuri mitä olin tehnyt, mitä minä olin tehnyt. Minä, joka en koskaan tulisi sekoamaan, joka luuli olevansa mielenterveydellisesti stabiili. Tipuin polvilleni, murruin. Viimeiset muistikuvat ennen pyörtymistäni oli, kun siirsin sormeni verilammikkoon. Nousin taas pystyyn, sammumaisillaan oleva aurinko nousi jo. Muut nukkuivat vieläkin, veljeni makasi verilammikossaan jäykkänä ja kalpeana. Paniikissa siirsin hänen ruumiinsa lähemmäs ovea. Väänsin raskaan uksen auki, luojan kiitos ulkona ei tuullut, muuten olisimme kaikki kuolleet. Raahasin velivainaani oven ulkopuolelle, päivittäinen myrsky teki jo tuloaan, hyppäsin nopeasti takaisin bunkkeriin ja riuhtaisin oven kiinni. Juoksin äkkiä bunkkerin takaseinälle ja nappasin käteeni jodiruiskun. Pistin puolet sen sisällöstä käsivarteeni, enempikin annos olisi tappava surkastuneelle ihmiselimistölle. Outo puna saapui taas näkööni koitin räpytellä luomiani siirtääkseni sen pois, en onnistunut. Kuin toisen persoonan ottaessa itseni valtaan, rupesi ruiskua pitelevä käteni tärisemään. Aloin vasten tahtoani kävelemään kohti vanhempieni yhteistä patjaa, ruisku tärisi yhä kovemmin kädessäni, suorastaan poltti. Hiljaa kumarruin äitini ylle, upotin neulani hänen kaulansa valtimoon. Itkin, olin tappamassa omaa äitiäni kummallisen halun pakottamana, jonkin josta minä en ollut vastuussa. Hänen kasvoilleen tippuneet kyyneleet onnistuivat vavauttamaan unesta. Suoraa huutoa karjuen hän nousi ja yritti päästä pois, kylmästi painoin hänen päänsä vasten tyynyä. Jatkoin painamista, kunnes kaikki äänet tukahtuivat, olin murhannut jo kaksi perheenjäsentäni uskomattoman julmasti. En enää hillinnyt itseäni, en tuntenut itseäni, kokonaan toinen puoleni oli vienyt vallan. Kuulin hiljaista taputusta toiselta puolen bunkkeria; tutun näköiset kädet löivät yhteen varjoissa. Hahmo astui esiin, se olin minä. Täydellinen peilikuvani käveli kohti olemustani ja napitti tiukasti silmiini. Kuin heikkopäinen aloin huutamaan, en ymmärtänyt, olinko menettänyt järkeni, vai oliko tämä vain unta. Olinko tappanut vain veljeni, olinko edes elossa? Mieleni oli sirpaleina, kyyneleet valuivat purojen tavoin poskiani pitkin. Pian vastakappaleeni huomautti ”Sinuna katsoisin taaksesi, herätit ukkopolon tuolla kiljumisella.” Hätäisesti vilkaisin taakseni, isäni katsoi minua silmät suurina, järkyttyneenä. En kestänyt painetta, taas, kuin omasta tahdostani riippumattomasta käskystä nyrkkini joutui törmäyslinjalle isäni purukaluston kanssa. Tunsin kuinka heikot hampaat halkesivat ja irtosivat kolisten hänen suuhunsa. Taas uusi tajuttomuus, kuulin vielä viimeisen kuiskauksen ennen kuin nukahdin; ”kauniita unia, niin kornilta kuin se kuulostaakin”. Haistatin mielessäni kuiskaajalle pitkät, ennen vaipumistani.
Silmäni aukesivat räpsähtäen, käteni olivat veressä, omassani? Vilkuilin ympärilleni, kaksi ruumista makasi verissä päin patjoillaan. Peräännyin selkä seinää vasten, olinko tappanut perheeni? Yritin keksiä syytä paradoksille, jos se en ollut minä, niin kuka? Olinko viimein menettänyt hallintani, kadottanut minulle tärkeimmän, mielenterveyteni? Sillä tosin ei enää ollut väliä, olin ainoa betoniasunnossamme. ”Heräsitpäs, saatanan ruusunen!” kuulin huikkauksen takanani. Käännyin nopeasti katsomaan, ei ketään. ”Täällä, idiootti!” ääni karjahti huusi edestäni. Ei ketään vieläkään missään. Raivostuneena nousin pystyyn ja huidoin ilmaa nyrkeilläni, käteni pysähtyi kuin seinään, kylmään lihaseinään. Katsoin järkyttyneenä eteeni, se olin minä, oma käteni oli uponnut kloonini sisuskaluihin. ”Vaikuttavaa, tulee aivan mieleen muinainen sankari, Bruce Leekö se oli…? Oli kuulemma suosittu miekkonen visiotelekonelähetyksissä..” Vedin itseni vasten seinää, pois kummastuksen luota. Hengitin syvään, mutta nopeasti, jokainen henkäykseni sai sanan ”miksi?” kaikumaan kallossani. Silmäni lepsuivat, halusin pois tästä tilanteesta, vaikka monesti kokemaan unimaailmaani. ”Elä nyt helvetti pyörry!” Karjuin itselleni. Viimeinen silmieni tallentama kuva oli, kun näin kaksoiskuvani kasvot kämmeniin hautautuneena, sekä pienen ärähdyksen; ”Voi paska.”
Kylmät, känsäiset kädet läpsivät poskiani, se riitti kiskomaan minut unesta. Olin tottunut jo säikähtelemään, joten näky oli tuttu; peilikuvani tuijotti minua silmiin vihaisena. ”Nyt et jumalauta pyörry enää, en kyllä uskoisi olevani sinunkaltaisesi paskahousun perikuva.” Sanoi kuvajaiseni ja pudisteli päätään. ”Anteeksi mitä?” sain yskäistyä, nuo olivat ensimmäiset sanani moneen viikkoon.
”Niin, olen sinä, sinun sisälläsi, kaikkialla. Olen kirjaimellisesti toinen puolesi.” Vastasi minuksi itseään väittävä ihme. ”Siis-” ”Kyllä, kyllä. Olen patoutuneet tunteesi, sinulla niitä oli mitä ilmeisimmin paljon varastossa. Sain nimittäin puoli-aineellisen muodon mielikuvituksessasi…Ja kyllä, osaan lukea ajatuksesi, pelkään näin ollen että dialogimme muuttuu monologiksi.” Tuijotin suu ammollani, mutta kuuntelin mielenkiinnolla. ”Se olin muuten minä, joka tappoi perheesi, satuit vain olemaan niin pirun kätevä työkalu tähän tarkoitukseen. Tiesin, ettet kauaa kestänyt ilman paineenpurkausta, joten avitin vähän.” ”Mutta-” ”….he olivat perheesi, tiedän, sattui vain olemaan tylsää. Me molemmat tiedämme, ettei sinulla ole enää mahdollisuuksia tulla järkiisi, katso nyt; Olet tappanut perheesi ja puhut tyhjälle huoneelle!” Nielaisin tyhjää. ”Vilkaisepas muuten runovihkostasi, saatat löytää jotain kiintoisaa” jatkoi kuvajaiseni ja sytytti savukkeen. Kun kaivoin vihkostani, tunsin kummaa poltetta kurkussani ja keuhkoissani, aloin yskiä. Paksua savua tuli ulos. Otin vihkoni patjan alta ja katsoin mielikuvitukseni luomaa hahmoa, joka imi käärettään hartaasti. Taas, sama tunne, savua tuli ulos. ”Et kai unohtanut, että olemme sama? Sinä tunnet mitä minä tunnen ja toisinpäin.” Kirosin hiljaa mielessäni savuttavaa ystävääni, saisin kestää näitä purkauksia vielä pari minuuttia. Keskityin lukemaan vihkostani, oudon punaisella värillä kirjoitettua tekstiä. Runoni oli saanut jatkoa, verellä kirjoitettuna; ” Kaikki haluavat asua valheessa
Miksi harhautamme itseämme?
Kuin emme näkisi, mikäli jotain on vialla?
Missä on velvollisuus olla ja tehdä oikein?
Edistyksen nimessä
Hulluuden nimessä
Yleisö huutaa kovempaa
Ja kaaos syrjäyttää järjestyksen*
Jotain on uhrattava
Jotta jotain saa omakseen”
Mikähän tässä oli takana? Kuka tämän oli kirjoittanut? Minäkö, oman perheeni verellä? Olin lähellä oksentaa, kun tajusin mitä olin tehnyt. Varta vasten minä, itse. Vaikka huono puoliskoni olikin auttanut minua, se oli silti osa minua. ”Oooh, oikea filosofi!” Ilkkui ajatukseni lukenut puolisko ja puhalsi savua ulos. Samoin minäkin, vastoin tahtoani. Olin jo lähellä huvittua tilanteen absurdiudesta, mutta pidin tunteet sisälläni. Mietin jatkoa runolleni, mitä minun pitäisi uhrata? Miksi? Sanat helisivät päässäni, muistin että kaksoisolentoni sanoi tuntevansa kaiken kuin minäkin. Jos löisin häntä, tuntisin itsekin kipua. Ja jos vahingoittaisin itseäni, olisi hänkin tulilinjalla. ”Voi kuule, elä edes yritäkään! Sinussa ole miestä sen vertaa, että olisit kiveksesikään ansainnut, tuskin uskallat itseäsi vahingoittaa..” Suutuin haasteesta, harvoin tulistuin turhasta provosoinnista, mutta tämä kerta teki poikkeuksen. Ryntäsin bunkkerin ovelle, väänsin sen auki ja karjuin ulkoilmaan; ”Jotain on uhrattava!” Lähdin juoksemaan keskelle sodan saastuttamaa aavikkoa, odottamaan että tuulet veisivät minut riivaajineni perässään. Antauduin hiekkamyrskylle, mutta minua odotti suuri valo, kirkas, lähes uhkaava. Kaikki ulkona liikkuva pöly laskeutui, punainen taivas muuttui mustaksi ja lisää valoja syttyi yläpuolellani. Näin pitkiä penkkirivejä ympärilläni. Hurraavia ihmisiä, iloisia ihmisiä. Bunkkerista kantautuneet tuskanhuudot sotkeutuivat yleisön mylvintään ja kuulutukseen ”Huomio! Huomio! Yksi niistä pääsi karkuun!” Olinko viettänyt koko elämäni täällä? Valheessa. Lavasteiden keskellä, sosiaalipornon kuluttamana. Näin kiväärinpiipun pilkottavan tornista, muistin; Jotain on uhrattava. Jotain on saatava. Kosto. Ehdin ottaa mairean hymyn kasvoilleni ja nostaa keskisormeni pystyyn bunkkerin suuntaan ennen kuin luoti suuteli takaraivoani. Vaivuin euforiassa hiekkaan. Olin saanut haluamani, koston, itseäni vastaan. Velkani, itseäni vastaan, minä itse.
*Lainattu ja suomennettu VNV Nationin kappaleesta ”Nemesis”, ko. raita oli suurin innoittaja koko tarinaan.
Crush. Fukk. Create