Veli Joosef 19 Syys 2007 21:28
Itse olen kirjoitellut lyhyitä mutta eeppisiä fantasiatarinoita. Tässä muutama:
Thorantor katsoi kaukaisuuteen. Ei mitään. Hän laskeutui alas valtaistuimeltaan, vaivalla. Ei mitään. Hänen harteilleen laskeutui hopeaiset hiukset jotka kehystivät hänen huolen painamia kasvojaan, saaden hänet näyttämään entistä vanhemmalta. Ei mitään. Ote lipesi. Ei mitään. Miekka kalahti. Ei mitään....
"Vain yksi voi saavuttaa voiton...", Thorantor kuiskasi.
"Olet oikeassa", sanoi Tulgrim.
Thorantor painautui takaisin valtaistuimelleen. Hänen silmänsä olivat kiinni, kuin uneksivan. Ei mitään. Tulgrim nosti miekan ja katsoi isäänsä. Ei mitään. Hänen silmänsä kiilsivät kuun kajossa, kuin lampi yössä.
"Tulgrim, rakas poikani..." Thorantor kuiskasi, pitäen yhä silmiään kiinni. Ei mitään. Kuu kajasti avoimesta ikkunasta hänen kasvoilleen ja loivat varjot ryppyjen alle, hiljaa. Ei mitään.
"Poikani... Muista aina tämä neuvo...."
"Kerro isäni", kuiskasi Tulgrim, pidätellen. Ei mitään. Kyynel valui, poskia pitkin, alas, huulet. Ei mitään.
"Muista aina poikani...." Thorantor kuiskasi, yhä hiljemmalla äänellä.
"Älä kuse koskaan vastatuuleen"
Viimeinen henkäys. Kuningas on lähtenyt.
Verenhyytävä kummitustarina:
Sumu nousi. Kuu nousi. Yö nousi. Susien ulvonta nousi. Minä nousin. Haudastani...
Katsoin ympärilleni. Sumua oli kaikkialla. En nähnyt koukkunenääni pitemmälle, vain oman hautani jalkojeni alla, josta olin juuri noussut. Mitään kaivautumisen jälkiä ei kuitenkaan jäänyt sillä meillä on taito nousta haudoistamme jättämättä jälkeä.
Mutta en jäänyt ihmettelemään hernerokkasumua; lähdin kävelemään. Jos ihmisiä olisi juuri silloin ollut näkemässä, olisivat he varmasti sanoneet minun lipuneen tai leijuvan maanpinnan yläpuolella.
Kuljin sumua eteenpäin. Eteenpäin. Eteenpäin. Oikealle. Vasemmalle. Portti narahtaa. Kello kalahtaa. Kaapu kahahtaa.
Maantiellä kulki mies. Kaksi miestä. Minä. Ja hän. Kulkivat. Mutta olin muutakin kuin mies. Siksi tämä mies, punanenäinen, typeriä laulujaan hoilottava juntti, nähtyään minut huusi. Huusi ja lähti karkuun. Mutta ei juossut kauas.
Etsin. Etsin. Kunnes löysin. Nuori neito. Hänkin kulki tiellä. Valkea hame päällään, vaaleat hiukset harteillaan. Juuri sopiva. Lähestyin häntä. Hän näytti pelokkaalta, nuorien tyttöjen ei nimittäin sovi kuljeskella yksin näin myöhään. Minunlaisteni takia.
Hän pysähtyi. Kuin täi tervaan. Hänen silmänsä pullistuivat, hänen suupielet vääntyivät alaspäin, hän huusi.... äänettä.
Lähestyin häntä.... Katsoin hänen valkeaa, sorjaa kaulansa. Lähemmäs. Lähemmäs. Se näytti yhä vain kalpeammalta. Hänen naamansa vääntyi äänettömään kiljuntaan...
Kuiskasin:
"Iltaa, neito. Onko teillä vielä omaa vakuutusta?"
Ja lisää epikkaa:
Oli yö. Synkkä yö. Tähtien yö.
Tähtien valossa ratsasti hahmo. Valoa vasten tumma hahmo hän oli eikä kukaan olisi tunnistanut häntä ellei olisi lähelle mennyt. Mutta jos joku olisi näin tehnyt olisi hän nähnyt tämän; pitkän miehen ratsastavan hevoisen selässä, musta hupullinen viitta päällään, kasvot peittäen ja saappaat jalassaan. Näin tumma tuntematon hahmo ratsasti, tietä pitkin hän ratsasti.Kuun valossa.
Näin hahmo vihdoin nosti päätään (riipuksissa se oli, uni jo päätä painoi) ja katsoi eteenpäin; kylä. Kylä siellä oli. Ja kylässä paistoi valoja, siellä täällä; lyhtyjä, soihtuja, ikkunoista kajasti kodikkaita valovanoja kaduille.
Mies hoputti hevoistaan ja saapui majatalon eteen. Majatalo ei ollut poikkeus muiden talojen joukossa kylän; sisältä paistoi kodikas valo, luoden kutsuvan kontrastin yön pimeyden kanssa. Mies laskeutui hevosen selästä, raskaasti maahan hypäten. Pitkän matkan oli hän kulkenut ja monia tarinoita kerrottavana. Mutta nyt ensin sisälle hän asteli.
Suoraan tiskille hän kävi. Majatalon isäntä pyyhkii rätillä laseja ja silmäili sangen outoa muukalaista. Ja muukalainen kävi tiskin luokse, asettaen kätensä sille. Ja sanoi, kurkku kuivana hinkuen, väsymys äänessään:
"Miksi kaikissa fantasiatarinoissa pitää aina käydä majatalossa?"
Fantasiamaailman eeppinen luomiskertomus:
Alussa Ùlethánorain, Kaikkein Täyden ja Tyhjyyden sekä Sen Välin Herra, loi Arthalin, Kättensä Työllä Hän sen loi. Ja se oli ensin vain utuinen usva Hänen mielensä reunalla, aavistus ajatusten mylleryksessä.
Sitten Hän sanoi:
"Alorthérohain! Cébandemùraín! Laskeutuvat alas vedet, vuoret nostan ylös ja maat sekä taivaat levitän! Tämän työni hedelmän annan lapsilleni!"
Näin Hän teki ja Arthalin autio maa täytti; vedet laskeutuivat, vuoret nostettiin ylös, maat ja taivaat levitettiin.
Ùlethánorain sanoi:
"Gélameranàssia! Thómberlaminîm! Tulkaa lapset ja asuttakaa tämä maa; pitäkää siitä huoli, minua muistaen!"
Ja niin tulivat hálandi, Tähtien Lapset, sillä he olivat sundorminin jälkeläisiä. Ja niin hálandi asuttivat Númralóssin, joka sijaitsi itään Sérassênista.
Näin sai alkuunsa Arthal, Sankarien Maa.
Ja näin kun Ùlethánorain oli Arthalin valmistuksen loppuun asti saattanut ja hálandin sinne asettanut, asettui hän lepoon Òmberdomàînormanin järveen. Tästä mystisestä järvestä kerrotaan monia legendoja hálandin keskuudessa.
Hálandi elivät rauhassa Númralóssissa, Sérassênista itään, kunnes paha nousi idästä. Hálandi taistelivat pahaa Pimeyden ja Hämärän sekä Mustuuden Herra Zôramgòria vastaan. Hänen kauheat örkki-, susi-, peikko-, jäämies-, kyklooppi-, kraken-, hämähäkki-, kommunisti-, vampyyri-, ihmissusi- ja demoniarmeijat hyökkäsivät Númralóssiin, Sérassênista itään.
Jatkuu joskus...
Ja eeppinen runo haltiasta:
Korkeahaltia kulki tietä pitkin ja lauloi:
Embrébi tumbairolán í thoráinon
lerénthoranain é dorélién!
Suomeksi:
Olen korkeahaltia
ja käveleskelen tietä pitkin!
Lauleskellen laulua kielelläni
joka on suomennettuna alla!