Linux-distroja (Listaus)

Keskustelua Linuxista ja sen ohjelmista.

Viesti PanzerWagen 14 Heinä 2006 15:45

pari ;p on kyl ollu eka winukka asennettuna sittenku menny asentaa ja ollu 1 asema pitäny formatoida kone ;<
Käyttäjän avatar
PanzerWagen

Viesti Jeche 25 Heinä 2006 12:52

Voisin asentaa tämän linux puppyn muistitikkuun :).
[piilotettu kuva]

rendereitä!
Käyttäjän avatar
Jeche

Viesti hellman 21 Joulu 2006 17:42

mulla ois yks kysymys: jos asennan linuxsin winukan viereen niin pystynkö sitten poistaan sen? (saattaa olla tyhmä kysymys mutta...)
World of warcraft
...............................
Mulla on paljon kirjoitusvirheitä toivottavasti ei haittaa
Käyttäjän avatar
hellman

Viesti Jii 21 Joulu 2006 17:48

hellman kirjoitti:mulla ois yks kysymys: jos asennan linuxsin winukan viereen niin pystynkö sitten poistaan sen? (saattaa olla tyhmä kysymys mutta...)

Pystyy, poistamalla linuxin osion ja sen swap-osion esimerkiksi Partitionmagicilla.
* is away: epäaktiivisuus ja rutiinejen siirto pois
Jii

Viesti Katse 26 Joulu 2006 12:58

Niin että miten tuon puppy linuxin voiasentaa ilman että sen polttaa , koska ei tällä hetkellä löydy yhtään tyhjää levyä.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
Katse

Viesti praKKA 26 Joulu 2006 14:51

Kaxze kirjoitti:Niin että miten tuon puppy linuxin voiasentaa ilman että sen polttaa , koska ei tällä hetkellä löydy yhtään tyhjää levyä.

Veikkaan, että siinä on myös diskettimahdollisuus, joka boottaa asennuksen, ja asennus asentaa Puppy-linuxin netistä.
Intel C2D E4400 | 4Gb DDR2 800MHz | 250Gb WD Caviar SE SATA + WD Caviar 500GB GP SATAII 8MB | XFX Radeon HD4770 | Antec Sonata III | Asus P5B | Fuj:tech DTV PRO USB | Win 7 RC 64-bit | Nokia 5800 XpressMusic | Logitech G25 + Rumblepad 2 | Logitech UltraX | Logitech MX518
http://tf2.prakka.org
praKKA
Nerd

Viesti Peltsi 07 Tammi 2007 21:57

määkin päätin sitten ladata linuxin olen aina mietiny et pitäskö mut nyt se tuli tehtyy ja latasin ton ubuntun
[piilotettu kuva]
Tule ystäväkseni
Käyttäjän avatar
Peltsi

Viesti Peltsi 08 Tammi 2007 00:02

nyt tarvis vähä jelppii kun en älyy kun sehän pitää bootata levyaseman kautta mutta kun koitin sitä niin windows meni päälle eli missä mahtaa olla vika
E:hehee kirjotelen tätä linukalla vielä asentaaa tota mutta hyvältä näyttää vois oikee kunnolla siirtyy tähä heti kun opin käyttää
[piilotettu kuva]
Tule ystäväkseni
Käyttäjän avatar
Peltsi

Viesti wiipe_ 08 Tammi 2007 19:10

tämähän menee taas sarjaan -turhahko postaus- : D mutta ilkeän silti.

tähän mennessä varsinaista käyttökokemusta yhtään pidemmin on tullut vain debian pohjaisista (ubuntu työpöytäkäytössä ja debian servun roolissa) ja susesta.

Suse ja ubuntu nyt lienevät muutenkin kaikista helppokäyttöisimmät syystä jos toisestakin niin päätin mielenkiinnosta ladata fedora coren.

Niin näin lopulta se miksi tässä kirjoittelen, mimmoinen fedora on näin yleensä, laitetuki? (susen kaltainen yliluollinen kaikkitukeva vai ikivanhan mandraken suuntaan 'hyvä kun tajuaa että pyörii tietokoneessa eikä kenkälaatikossa') : D muokattavuus?

miten fedoraa edes käytännössä kustomoidaan omiin tarpeisiin? ubuntulla on apt-get etc ja susella on alkujaankin hillitön ohjelmistotarjonta perusasennuksessakin ja uusien asentaminen on likimain helpompaakin kuin windowsissa. mitenkäs fedorassa kun ei ole debianpohjainen. windows periaatetta 'kaikki ladataan netistä/levyiltä ja asennetaan käsin'? : D

(metsästän siis käyttökokemuksia ja mielipiteitä)

olen uteliaisuutta täynnä, vaikka periaatteessa en ymmärrä miten fedora voisi niin valtavasti poiketa muista, mutta kun latausta odotellut jo n. 28h niin kyllähän se nostaa odotuksiakin (asenne 'ja tonhan sitten sietääkin olla hiton mahtava kun näin saa odotella')

ehkä kaikista eniten nyt kiinnostaisi miten verkkokortin tunnistus? Kaippa tuo uusin nyt on niin korkealle jo hiottu ettei ongelmia.. vai? Suse ja ubuntu tunnistavat automaattisesti kyllä. (opiskelu menossa joten ei huvita jäädä kiroamaan konetta ilman nettiä kun aika kuitenkin on niukassa.)

ja ja.. entäs tehottomammat koneet? (joo jauhakaa kuuklesta vain, eivät ne laitteistovaatimukset niin ehdottomia ole. :g)

ai niin, miten kahden näytön tuki? haaveilenko turhia? (ATIn mukanäyttis (nVidia jyrää :u ))

ja varmaanhan kaiken tämän löytää jostain muualtakin jo : D käyn silti mieluummin itse keskustelua kuin luen muiden vastaavan

- - - - - -

hyödynnän nyt tätä samaa viestiä. Kuinkas Gentoo? okei, epäilen suuresti taitojeni riittämistä mutta on saatavissa toinen kone nettiä varten niin ainakin pystyy etsimään ja pyytelemään helppiä : D

ja jos siis ymmärsin, gentoon kasaan saaminen kiskoo nettikaistaa mukavasti? (käsitin että netistä ladataan ja koneella käännetään, eikös näin? (tai siis tuonne päin))

en edes ole niin perehtynyt gentooseen (en tiedä käytännössä mitään) : D siksi se niin kiehtoo. (minulla on aikaa, tarmoa ja resursseja lähteä toteuttamaan tuhoon tuomittuja päähänpistoja)

ajattelin tuota hiihto- tms lomaa :g (aikaa :u) pelotelkaa miut unohtamaan gentoon jos se vain yksinkertaisesti on niin guruutta vaativa että melko tavallinen näppiksen paukuttaja vain tuhlaa aikaansa ja hermojansa.

joten joten, jos joku jaksaisi vähän selittää lyhyehkön rautalanka version gentoon kanssa tappelemisesta.
Käyttäjän avatar
wiipe_
tuhkaperhonen

Viesti woodhead 10 Tammi 2007 10:23

Tässä yksi hyvä jakelu vanhempiin tietokoneisiin:
http://www.zenwalk.org/

Itse testasin viime kuussa Red Hat 6:sta, johon oli ympätty noita uusia grafiikkaefektejä. Ihan hienojahan noi 3D-cubet, èxposet ja kumi-ikkunat ovat, mutta ainoa mille oikeasti on käyttöä on tuo èxpose. Siinä oli ainoa huono puoli se, että èxpose tuli aktiiviseksi aina, kun hiiren kursorin vei oikeaan yläkulmaan, jonne se menee vahingossakin, joten ei aivan hyvä juttu.
woodhead

Viesti Mip 08 Huhti 2007 23:06

Kysynpä sitten täällä, kun tuo X on pirstaleina ubuntussa ja en jaksa ruveta korjailemaan niin olisiko mitään komentoa jolla se vain poistaisi koko ubuntun? XP on kanssa koneel ni voisin vaan ladata kubuntun sen jälkeen.
Mip

Viesti Astraalipenis 08 Huhti 2007 23:29

Mip kirjoitti:Kysynpä sitten täällä, kun tuo X on pirstaleina ubuntussa ja en jaksa ruveta korjailemaan niin olisiko mitään komentoa jolla se vain poistaisi koko ubuntun? XP on kanssa koneel ni voisin vaan ladata kubuntun sen jälkeen.

Formatoi ubuntun osiot kubuntun asennuksessa.
haistakaa kaikki vittu, ei jaksa enää kiinnostaa. baibai.
Käyttäjän avatar
Astraalipenis

Viesti Puniikki_elääkkeellä 23 Touko 2007 02:35

Vanha on, mutta vastailen, jos jotakuta auttaa.

wiipe_ kirjoitti:ja jos siis ymmärsin, gentoon kasaan saaminen kiskoo nettikaistaa mukavasti? (käsitin että netistä ladataan ja koneella käännetään, eikös näin? (tai siis tuonne päin))
Voit myös ladata Universal CD:n (~600mb;
http://www.gentoo.org/main/en/where.xml) jossa esikäännetyt paketit on jo levyllä, erikseen niitä ei tarvitse ladata.

wiipe_ kirjoitti:en edes ole niin perehtynyt gentooseen (en tiedä käytännössä mitään) : D siksi se niin kiehtoo. (minulla on aikaa, tarmoa ja resursseja lähteä toteuttamaan tuhoon tuomittuja päähänpistoja)
Gentoon asennus ei ole ollenkaan vaikeaa, kuin yleisesti luullaan. Ja Gentoolle löytyy tottakai kattava suomenkielinen opas joka neuvoo vaihe vaiheelta asennus toimempiteet, joten samalla oppii uutta (http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/handbook-x86.xml). Jopa itse onnistuin asentamaan Gentoon ekalla kerralla onnistuneesti. (ainoa distro muuten johon tykästyin, muut on vempuloita). Nykyään on olemasas myös GUI asennus mahdollisuus, mutta suosittelen oppimisen kannalta perinteistä teksi asennusta.

Äänen toimintaan saaminen ja näytönohjain ajurin asentaminen ja muu säätö voivat olla aloittelijalle haasteellisia, mutta ei hätää, jos enkku on kunnos sillä gentoon foorumeilta löytyy apu pulmaan kuin pulmaan (http://forums.gentoo.org/). Siellä on myös Suomenkielinen osio, mutta se ei valitettavasti ole kovinkaan kattava.

Tähän sanottakoon vielä itse asennettuani Gentoon ei kokemusta ollut paljoakkaan, mutta foorumia lueskellassa ja sovellettuani foorumin ohjeita rupesivat asiat pikkuhiljaa sujumaan ja kokemusta karttumaan.

Eli jos innostusta ja aikaa löytyy, niin suosittelen kokeilemaan.
Käyttäjän avatar
Puniikki_elääkkeellä

Viesti peeaivo 25 Heinä 2007 20:10

Eihän Gentoossa kaikkea tarvitse käsin käänellä? Löytyyhän siihen valmiiksikin käännettyjä paketteja.

Ja sitä Gentoon pakettienhallinta tsydeemiä on kehuttu myös paljon (ainakin noin olen lukenut :S).

Ja Gentoollehan löytyy myös paljon ohjeita Gentoo Wikistä.

Mutta aloittelijan ei todellakaan valita ensimmäiseksi distroksensa Gentoota, mielummin vaikka Ubuntu.
Muuta en oikeastaan Gentoosta tiedä kun itse openSUSE:a käyttelen.
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
peeaivo

Palaa alueelle Linux