Linux-distroja (Listaus)

Keskustelua Linuxista ja sen ohjelmista.

Viesti woodhead 14 Tammi 2006 11:22

Matso kirjoitti:
Nacht kirjoitti:Kertokaas hyvät ihmiset, että mikä mikä noista Linuxeista kannattais ladata? (Tai distroja mitä lievät. En tiedä oikein asiasta.) Mieluilen suomenkielinen. Ja mahdollisimman nopeasti kiitos :> Palaa hermot Wintoosan kanssa. Ostin WoWin muutamia tunteja sitten, mutta patchia en voi ladata koska kone kaatuu aina 41% kohdalla ;<

Hanki käsiis jostain Microbitti 8/2005 lehti, siinä on vertailussa 6 suosittua linuxia.

Ja se kuva: Kuva

Epäselvä, mutta siinä vasemmassa reunassa lukee ne kielet. En saanut selvempää tolla surkeella ale kameralla, enkä jaksa yrittää uudelleen.

Kai se sitten on uskottava, kun kerran omilla silmillä näkee... Tuo tosin ei kuitenkaan tarkoita, että KAIKKI windowsit olisivat monikielisiä. Jos menet kauppaan ja ostat XP homen tai professionalin niin ne ovat aina yksikielisiä ja suomessa myydään vain suomenkielisiä, ruotsinkielisiä ja englanninkielisiä. Sitten jos ostaa valmiin pakettikoneen fujitsu-siemensiltä, kuten te ilmeisesti olette tehneet niin saa tuollaisen cd:n mukana, jossa on sitten mahdollisesti useampiakin kieliä ja tuokin on tarkoitettu vain sille koneelle, jonka olette ostaneet, ette saa myydä ceedeetä kenellekkään (myöskään kopioida :lol: ) ellette myy samalla tietokoneen.
woodhead

Viesti Shagrath 15 Tammi 2006 21:09

Hmm, tuli uusin Enter-lehti ja siinä on tuo Knoppix.. Ei tarvitse asentaa, onko hyvä D-hunterin mielestä?
Käyttäjän avatar
Shagrath

Viesti Shagrath 16 Tammi 2006 09:25

muuten, kun vaikka selailen Linuxilla nettiä nii toimiiko aiinä sitte virustorjuntaohjlemat ja muut? :D Vai pitääkö ne asentaa uudestaan?

Sori tuplapostaus.
Käyttäjän avatar
Shagrath

Viesti woodhead 16 Tammi 2006 09:36

Xzibit kirjoitti:muuten, kun vaikka selailen Linuxilla nettiä nii toimiiko aiinä sitte virustorjuntaohjlemat ja muut? :D Vai pitääkö ne asentaa uudestaan?

Sori tuplapostaus.

Mihin sinä niitä virustorjuntaohjelmistoja tarvitset? Olisi huijausta väittää, että linuxille ei ole viruksia, mutta niitä on niin vähän ja ne eivät toimi, että et sinä millään virustorjunnalla mitään tee.

Linuxin perusrakenne on jo sillainen, että virusten on hyvin vaikea levitä. Muistat vain, että root -käyttäjällä tehdään vain kaikkein tärkeimmät säädöt ja asennetaan ohjelmat, mutta ei mitään muuta).
woodhead

Re: Linux-distroja

Viesti AavikkoRotta 24 Huhti 2006 21:00

Piti nyt ihan Teitä varten tänne rekisteröityä, kiittäkäämme siitä threadin aloittajaa. Ja sitten asiaan.

d-hunter kirjoitti:Gentoo
Kyllä, hyvä distro.
d-hunter kirjoitti:Mahdollisesti vaikein asentaa.
Hyvin paljon mahdollista.
d-hunter kirjoitti:Kaikki ohjelmat on käännettävä itse lähdekoodista
Suosittelen lämpimästi ottamaan asioista hieman enemmän selvää, ennen totuuksien laukomista muidenkin silmille. Kiitos.
AavikkoRotta

Re: Linux-distroja

Viesti sihuM 24 Huhti 2006 21:01

d-hunter kirjoitti:Gentoo
Mahdollisesti vaikein asentaa. Kaikki ohjelmat on käännettävä itse lähdekoodista.

Miten niin kaikki on pakko kääntää lähdekoodeista? Voithan ladata binääripaketit internetistä :P

Ja ei se asennus ole kovin vaikea.. nykyisin on saatavilla jopa graafinen asennusohjelma. Itse kuitenkin pidän "käsinasentamisesta", johon löytyy Gentoon sivuilta hyvät ohjeet.
sihuM

Viesti d-hunter 24 Huhti 2006 22:16

Njooh.. En nyt jaksanut alkaa noihin jokaiseen pitempiä tekstejä väsäämään..
Kuitenkin Gentoossa joutuu kääntelemään softia, jos ei mene siitä mistä aita on matalin.

"Voithan ladata binääripaketit internetistä"
Joo täytyy sanoa, että tässä oli pikku leakki.. Kun Gentoota olen käytellyt, aina olen kaiken itse kääntänyt. Kiits korjauksesta.
viewtopic43067.html ~~ Osta pelejä edullisesti ~~
Tietokone: Intel Pentium
d-hunter

Viesti PanzerWagen 31 Touko 2006 21:38

ajattelin linuxin asentaa/kokeilla

aattelin jos ton ubundun asentais, osaisko joku neuvoo KAIKEN

tai sitten kertoo jos joku toinen ois parempi(en siis ikinä oo käyttäny linuxii, kaikki apu tarpeen)
Käyttäjän avatar
PanzerWagen

Viesti nipasenmaki 01 Kesä 2006 13:09

1. Lataat Ubuntu Linuxin.
2. Poltat imagen CD:lle
3. Boottaat
4. Seuraat ohjeita
5. NAKS
[piilotettu kuva]
Käyttäjän avatar
nipasenmaki

Viesti PanzerWagen 01 Kesä 2006 16:57

nipasenmaki kirjoitti:1. Lataat Ubuntu Linuxin.
2. Poltat imagen CD:lle
3. Boottaat
4. Seuraat ohjeita
5. NAKS

no kyllhään ton tietää mutta tyypille joka ei oo koskaa linuxii käyttäny ni jotai tietoja :o

(ja siinä ku o desktop ja server ni seon iha sama mistä lataa?)
Käyttäjän avatar
PanzerWagen

Viesti Puniikki_elääkkeellä 07 Kesä 2006 02:18

d-hunter kirjoitti:Njooh.. En nyt jaksanut alkaa noihin jokaiseen pitempiä tekstejä väsäämään..
Kuitenkin Gentoossa joutuu kääntelemään softia, jos ei mene siitä mistä aita on matalin.

"Voithan ladata binääripaketit internetistä"
Joo täytyy sanoa, että tässä oli pikku leakki.. Kun Gentoota olen käytellyt, aina olen kaiken itse kääntänyt. Kiits korjauksesta.

eihä siinä paljoo käänellä sille ite ku käskytetään emergeä niin se hoitaa homman kotiin. itse olen gentoon asentana varmana jo 5-15 kertaa ja voin sanoa että se ei ole todellakaan vaieata asentaa, koska netissä on todella kattavat oppaat gentoon asennukseen ja löytyypä vielä suomenkielisenäkin.
Käyttäjän avatar
Puniikki_elääkkeellä

Viesti woodhead 07 Kesä 2006 14:31

Lisää jakeluiden osoitteita:

Xandros:
http://www.xandros.com/

Vidalinux (Gentoo-pohjainen):
http://www.vidalinux.com/

Itse tykkäsin VidaLinuxista erittäin paljon, oli helppo asentaa ja gentoon emerge-komento löytyy. Myös netistä saatavat ohjelmat (lähdekoodit) on helppo kääntää ja saada toimimaan verrattuna muihin jakeluihin, joissa aina tuntuu, että aina puuttuu joku tarvittava kirjasto.
woodhead

Viesti d-hunter 07 Kesä 2006 21:27

Vector Linux
http://www.vectorlinux.com

Tuossa eräs Slackware-pohjainen distro. Ihan kelpo kapine vanhempiin koneisiin.
viewtopic43067.html ~~ Osta pelejä edullisesti ~~
Tietokone: Intel Pentium
d-hunter

TA-Linux

Viesti Akmu 07 Kesä 2006 21:30

En jaksanut edellisiä viestejä lukea, eli joku saattaa olla jo maininnut, mutta mainitsen silti.

Eli TA-Linux, Suomalainen ja tietysti edistyneimmille käyttäjille =)
Kommoleebo - Suomalainen torrent trakcer!
Akmu

Viesti hyperchondriac 14 Kesä 2006 21:47

Kubuntu (Ubuntu KDE:llä)

http://www.kubuntu.com/

Nyt olis tosiaan joku hyvä ja kohtuullisen helppokäyttöinen distro haussa ^^ check thetopic.
Viimeksi muokannut hyperchondriac päivämäärä 15 Kesä 2006 06:52, muokattu yhteensä 1 kerran
"Bow down before the one you serve, you're going to get what you deserve." -Halo 2:1
lastfm :: deviantART
Käyttäjän avatar
hyperchondriac

Palaa alueelle Linux